Naturen motverkar stress?

Hej!

Under vissa perioder i mitt liv så har jag varit riktigt stressad. På gränsen till psykiskt sjuk kan jag säga. Jag kan tänka mig att det är fler som har varit det här, då det är ett stort problem med just stress i samhället idag.

Men jag har alltid mått bra och lugn när jag vistas ute i naturen, tror ni kanske att det kan vara en metod att motverka stress att just få folk att gå ut i skogen och vandra? Att vi förr gjorde det väldigt ofta men nu mer sällan kanske är det som har gjort oss stressade?

Nu vet jag inte om detta stämmer men man hör ju ofta att folk i storstäder ofta är mer stressade än de som bor ute på landsbygden, ofta får jag höra av urstockholmare att det är de som har flyttat in från landet till storstaden som är mest stressade. De som har vuxit upp i stan har ett lugn av det hetsiga tempot.

Någon mer här som lider av stressrelaterade problem? Och vad gör ni för att motverka det?
 
Som både norrlänning och bybo kan jag relatera till det här.
Bor i en liten stad ~18k invånare, men när det blir jobbigt, åker vi till hembyn med mindre än 100 året runt boende.

Om naturen inte minskar stress, vad gör det då?

Jag tror också att förr var inte livet så stressigt, det enda man hade att oroa sig för var mat för dagen, och fler var nog självförsörjande vilket innebar att man slapp stressa till och från jobbet osv.
Klart, det fanns inte så mycket annat att göra, ingen TV, mobil eller internet. Hur mycket påverkar inte detta vår stress?

Jag har själv absolut inga stressrelaterade problem, så i det kan jag inte relatera. Mycket är väl individuellt också, vissa kan hantera bra mycket mer stress än andra osv. Jag gillar stress, jag får mer gjort om jag känner lite press eller stress, medan många medarbetare avskyr det.
Men kunde jag, skulle jag bo i hembyn och vara i skogen så mycket jag kunde. Jobba med skog, göra ved, jaga, fiska, skidor, skoter osv, världens bästa grej!

Men ops, nu blev det mest bara att skriva av sig...
Sorry om jag drev bort lite från ämnet.
 
har för mig att det finns forksning som stödjer din tes och om jag minns rätt så har det naturens "informationsfattighet" att göra - inte det att det inte syns något i naturen men hjärnan blir ändå rofylld av t ex en vattenytas krusningar eller eldens flammor. Jämfört med stadens alla reklamsbudskap och stadens intensiva fordonstrafik så är det färre intryck att ta in i naturen. Googla så finner du säkert mer läsning - eller bara gå ut i naturen, må bra och njut av lugnet istället.

/Patrik
 
Men det hela beror väl på sin bakgrund, jag har kompisar som blir stressade bara av tanken att gå ut i naturen. Så om man aldrig varit där, inte vet hur det fungerar, och inte vill vara där, då är den inte rofylld då är den snarare en orsak till stress och ångest.

Men dessa individer hittar vi ju av naturliga skäl inte på utsidan :)

christian
 
Jag sänker tempot och min spekulation är att det är ett lite enklare tempo ute i naturen, eller små byar/orter.
Naturen är avslappnande och minskar stress. I alla fall vad jag tycker.

Problemet med mig är att jag ser det här som en en symptomlösning istället för problemlösning. Det blir nästan som om det letas efter funktioner i vardagslivet som gör att vi ska kunna orka med mer stress i arbetslivet eller i övrigt när det måstes stressas, istället för att helt enkelt sätta oss ned och lösa stressen och det är ett problem där det är.
 
Naturen kräver inget av oss. För mig är det självklart att gå till naturen när jag vill koppla av, "hitta mig själv". Däremot tror jag inte att stress behöver orsakas av "avsaknad" av natur.
 
Tycker personligen att naturen stressar av en mycket.
Och man finner sitt riktiga jag i naturen.

Men vi är olika en del tål inte staden och andra klara sig inte av naturen.
 
Vi som läser och skriver på det här forumet har ju ett intresse för naturen och således förefaller det rimligt att anta att vi finner naturen avstressande. Dock är det nog förhastat att säga att naturen har en avstressande effekt på alla människor, de med andra intressen njuter nog mer av att utöva dessa än att sova i tält, för en del är det nog rent av stresshöjande att behöva vistas i naturen.

Och att folk som levde nära naturen förr i tiden skulle vara mindre stressade tror jag inte dugg på, det är många generationer som har legat och skruvat på sig om kvällarna i oron över vädret, skörden, prästen och djuren.
 
Jag känner igen mig i trådskaparens tankar. Jag har haft och har till viss del fortarande ett väldigt stressigt arbete. Nu är det "bara" vissa månader på året som är mycket stressiga. Men jag gillar mitt jobb och har stora krav på mig själv, så det känns ändå inte som ett stort problem. Sedan måste man skilja mellan positiv och negativ stress.
Det som gör mig mest stressat är mobilen och det ständiga informationsflödet. Därför har jag oftast mobilen avstängd. Till skillnad från många andra trivs jag som bäst när jag inte har mobiltäckning för då behöver jag inte ha dåligt samvete att inte höra ringsignalen osv. Att vandra genom skogen på en tydlig stig är avstressande. Vid vandring av svarare leder kan det uppstå en annan typ av stress särskild om man har gått vilse.
Mvh. Veni
 
Har också till och från dragits med stressymptom och det har lett till att jag och min ryggsäck numera drar till fjälls andra dagen på semestern. Läste Naturvårdsverkets Naturen som kraftkälla lite snabbt och håller verkligen med om att intrycken från vyerna i fjällen får ner surret i hjärnan och tyvärr kan det ta en dag eller två dag innan kan jag börja njuta. Många undrar varför jag går själv och svaret är att det är mitt sätt att meditera. Glömmer aldrig när jag i stort sett gick direkt från nattåget till Bokmässan. Kontrasten mot fjället blev väl stor och jag höll ut i ca en timme.

Men jag klarar av att stressa ner i London också genom att tokshoppa kläder, promenera i parker och gå på konstmuseer...
 
Under perioder då jag mått dåligt, tex haft ågren, deppig utbränd osv har jag trivts som bäst i skogen
Det är som ett läkande lugn att bara få gå omkring utan att träffa en människa. Behöver inger mål eller så, det räcker att få gå omkring och spatsera i timmar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.