Nammatj 2GT VS Akka R/S 2

Går i tältköpartankar och har fastnat för dessa alternativ: Nammatj 2GT och Akka R/S 2. Någon som har erfarenhet av båda och kan jämnföra?
Är Hillebergs så mycket bättre och hållbarare så att det motiverar dom ca 1500 kronorna det kostar mer? Tältet ska användas året runt både i både lågland och fjäll.

Mitt val blir Hilleberg, möjligt att det är fel men Hilleberg verkar klinga lite bättre i utekretsarna om man nu av någon anledning behöver sälja det och byta opp sig. Annars så verkar ju tälten likvärdiga om man tittar på bilder och så. Det som har gjort mig lite konfunderad är att Fjällrävens tältgolv verkar var mer vattentåliga, 10 000 mm vattenpelare mot 4 000. Kan inte hitta uppgifterna till vart jag fått uppgifterna om Hilleberg, någonstans i Cybervälden var det i alla fall. Men jag har inte hittat några uppgifter om att man ska bli blöt i dom så det räcker väl till förhoppningsvis.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
larsa; sa:
Mitt val blir Hilleberg, möjligt att det är fel men Hilleberg verkar klinga lite bättre i utekretsarna om man nu av någon anledning behöver sälja det och byta opp sig. Annars så verkar ju tälten likvärdiga om man tittar på bilder och så. Det som har gjort mig lite konfunderad är att Fjällrävens tältgolv verkar var mer vattentåliga, 10 000 mm vattenpelare mot 4 000. Kan inte hitta uppgifterna till vart jag fått uppgifterna om Hilleberg, någonstans i Cybervälden var det i alla fall. Men jag har inte hittat några uppgifter om att man ska bli blöt i dom så det räcker väl till förhoppningsvis.

ang hilleberg.
5000mm på det tunnare golvet, 6000 på det tjockare
ref: http://www.hilleberg.se/allminfo.htm

jag gjorde samma val som du inte länge sedan, fjällräven mot hilleberg, det blev ett hilleberg.

när jag tittade runt i affärerna lockades jag mer av akka, det kändes lite rymligare med lite större förtält och billigare, hittade dock ett hilleberg på höstrea och köpte det. hilleberg verkar erbjuda bättre service om något händer med tältet.

om du bor i stockolm så har både naturkompaniet och KGJ (http://www.utsidan.se/galleria/visa.htm?ID=44353) rea nu tror jag, kolla in där om du hittar tälten till vettiga priser.

tillägg: hade mitt nallo 2 (med tunnare väv) ute i snöblandat och snöstorm förra veckan. inget läckage, väven verkar fungera bra.
[Ändrat av k_b 2005-09-18 kl 20:52]

jag har AKKA r/s 2

Testade mitt akka i idre med sambo + hund (stor schäfer) och det va inga problem med utrymmet i innertältet för oss, Vi sov även tre grabbar 180cm 75kg stora i 10 dagar uppe i kiruna, 3 pers blir på gränsen till trångt men tältet är grymt likt namatj 2GT.
Förra året hade vi namatj 3GT i 1v.

+ Till hilleberg dock som har utanpå liggande bågkanaler MEN DET ÄR INTE VÄRT 1500 KR.

Väven i Fjällrävens tält känns fladdrigare än Hillebergs men håller måttet med god marginal tycker jag.

God lycka vid valet!

Om du inte redan har köpt tält så reas det ut en massa Hillebergmodeller på både Naturkompaniet och Outside. Även Hillebergs egen outlet är ovanligt välfylld. Men reapriset är Hilleberg nog rätt svårslaget, tycker jag i all enkelhet och ödmjukhet.

Tältet är redan inköpt, ett Nammatj 2GT, ett rött så det blir svårt att smygtälta förståss. Har rest upp det några gånger här hemma och allt ser bra ut. Provade även köket i absiden och det verkar funka fint om man nu inte eldar på som en galning för då blir det nog en cabbad absid tämligen fort. Väntar på första höststormen, påstås ju att det är tämligen lätt att resa tältet även då när man är själv, ja ja vi får väl se.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips