Nallo 2 GT vs Nallo 3

Alltså, varför skulle man ta in blöt utrustning i innertältet?! Det där är rent nonsens. Det är såhär att de vanliga modellerna också har absider med mer än tillräcklig plats för ryggsäck, kängor och regnkläder. Efter tio år med ett litet lättviktstält är en Kaitum eller Nalloabsid ett mirakel av yta. Varför man skulle behöva mer är bortom mig.

Nallo 3 är förövrigt ett utmärkt val. Lättare att slå upp jmf de längre konstruktionerna med tre stänger.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Okej att tänka olika. Det jag vände mig mot är logiken att en normalstor absid resultera i blöt utrustning i innertältet är direkt missledande och felaktigt.

Jag har alltid haft stor absid på mina tält (och jag erkänner att bristen på erfarenhet av liten absid kan påverka mina åsikter i frågan) och med den erfarenheten har jag svårt att se att man med en liten absid på ett bekvämt sätt skulle kunna ha packning för två personer, laga mat och ta sig in och ut ur tältet (samt ha en mindre labrador (motsv.)...) utan att behöva klättra över varandra/saker skulle funka...

En stor absid gör det helt enkelt lättare att skilja mellan förvaringsutrymmen (mm.) och sovplats. I ett tält utan stor absid måste du antingen förvara utrustningen/hunden i en pytteabsid eller mellan era sovsäckar...

Jag håller helt med Patrik. Har själv HB tält både med GT absid och vanlig. Min uppfattning är att skillnaden är enorm ur bekvämlighetssynpunkt . Tältet utan GT använder jag endast på soloturer.

// Lelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips