Nallo 2 GT vs Nallo 3

vikt

ok.
M.a.o bruttovikten är det man bör ha med sig upp på fjället och det går att lämna något gram hemma om man ska trampa runt där det är mer lä typ skogen, (botsett fr snö i mindre mängd).
 
Vad gäller vikten så är det lite hur som helst med det tycker jag.

Mitt Nammatj 3 GT ska väga 3300g netto, alltså tältduk och stänger, men det väger 3709g.
409g mer än angivet.

Bruttovikten däremot ska vara 3900g men är 4083g.

Eftersom det är bruttovikten som är intressant så skiljer det inte så mycket i praktiken. Inom marginalerna i alla fall.

Sen har jag valt att ha skyddsgolv inkopplat för komforten och skyddet. Det är ytterligare 612g.

Så totalt ligger jag på ca 4700g när jag ska ut med tältet.
 
Mycket är enl mig en fråga om bekvämlighet. Som någon tidigare skrev; att slippa släpa in blöt ryggsäck, blöta kängor, blöta skalkläder etc i sovrummet är värt mkt för mig. Anser f ö att man ska ta en storlek större än vad man har tänkt använda det till. Har själv ett Nallo3 GT för tvåmansturer, och ett Anjan 2 för mina ensamäventyr. Ger en behaglig tillvaro!!

//Lelle
 
Jag har ett Nammatj 2GT som fungerar bra för två personer. Skulle jag välja motsvarande Nallo blev det nog Nallo 3GT. Då alla tre bågarna på Nammatj är lika långa är takhöjden mellan bågarna samma vilket ger bättre utrymme både i innertältet och absiden (jmfr Nammatj 2GT med Nallo 2GT).
Även innertältets bredd i bakkant är nästan samma mellan Nallo 3GT (127cm) och Nammatj 2GT där golvet är nästan rektangulärt med bredd kring 130cm.
 
Har själv ett Nallo3 GT för tvåmansturer, och ett Anjan 2 för mina ensamäventyr.

Jag har själv börjat kika lite på ett Anjan. Hur tycker du att det funkar i hårt väder, stark vind och/eller ösregn?

Någon annan som har erfrarenheter av Anjan som ni kan dela med er av?
 
Har inte haft förmånen att testa det i storm och horisontellt regn än!;-) Det regn jag haft var inga som helst problem. Utifrån konstruktionen bör varken vind lr regn vara något problem. Begränsningen som jag ser det ligger i snö, då yttertältet inte går helt ned till mark överallt. Golvet på innertältet är dock ordentligt uppdraget så regn är inget problem. Tycker det är ett suveränt alternativ som ger kungligt boende på solotur. Sedvanlig HB kvalité!

// Lelle
 
Tipset!

Tänk på att Anjan 2 & 3 kommer* att släppas i en GT versioner som ingår under Hillebergs Yellow label. 2p-versionen i GT väger (brutto): 2,1kg och 3p i GT väger 2,4kg. Nallo 3GT väger 3,1kg

Storleksmässigt så är Anjan och Nallo nästan identiska (få cm skiljer till bådas favör i olika fall).

Det är såklart frågan om du behöver ett tält för alla säsonger och att du i sådant fall kan leva med Anjans prasslande Kerlon 1000 duk.

*Förlåt mig, tälten finns redan ute på div internetsajter*
 
Jag skulle valt Nallo 2 eller 3. Trean om lite mer utrymme önskas. Personligen har jag mycket svårt att förstå det här med GT-absid. Särskilt inte på lättviktsmodeller som Nallo och Nammatj. Ytterst motsägelsefullt. Särskilt med Nallo som inte har myggnät i absiden. Är det skitväder är man iallafall i innertältet och myser.

Vill man ha mer absid köp Kaitum 2 och få överlägset innertält och ventilation. Eller Nallo 2 och en tarp.
 
För tio år sedan stod jag inför samma val. Tog Nallo 3 för att jag har större "torr" yta. I de fall det regnar och man skall tillbringa tid i tält tycker jag det är trevligt med större innertält. Vid något enstaka tillfälle har jag knäppt ned innertältet för att få mer utrymme. Även om absid är trevligt så är det inte samma som innertält. Någon gång har det varit bökigt att få plats med köket i absiden men oftast packar jag ur allt utom maten ur ryggsäcken och tar in i innertältet då är det inga problem med matbestyr i absiden. Nallot har stått pall för riktigt spöregn och hård vind (har en ring för markpinne som blivit oval under en natt på Marsfjället :) ) Men skulle jag köpa ett 2 perstält idag skulle valet hamna på Kaitum 2 som är rymligare än nallo 2 och med dubbla absider.

I fredags beställde jag ett Kaitum 3 GT för jag börjar bli bekväm och familj :)
 
Tack alla för era svar. Det får bli ett Nallo 3. Jag har en stor hund och även fast hon är gammal nu och inte skulle klara en fjälltur så kommer jag med all sannolikhet skaffa en ny hund om något år.
 
Vill du verkligen ta in en blöt hund och utrustning i innertältet eller skulle du föredra att ha dem i en absid? Jag skulle ha valt absiden, men å andra sidan föredrar jag katter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
maratonic Attack-resning av Nallo 2 GT? Bo och sova 24
spajk Nallo/ Nallo GT Bo och sova 4
Eric R Göra Nallo 3 självstagande Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.