Nästan krock med räv

Hund

När vi ändå håller på att spåra ur: Jag har cyklat under ett hundkoppel. En tant rastade hunden tvärs över cykelbanan, och där kom jag. Hon upptäckte mig precis i tid för att hinna lyfta på linan och jag kunde ducka. Hunden var rätt liten, och tanten med, så jag har inte riktigt kunnat bestämma mig för hur ekipaget skulle ha stannat om jag hade trasslat in mig i linan. Nån form av hundslunga (nytt ord!) tror jag det hade blivit.
 
När jag varit ute med mtb:n har jag varit nära att krocka med rådjur flera gånger... och med räv en gång. Rådjuren har en tendens att bli stressade när man kommer i skogen i hög hastighet, springer ofta längs med en för att sedan, helt irrationellt, hoppa ut framför en... skumt beteende, har även råkat ut för det när jag kört bil.

Räven klippte jag nästan svansen på då den korsade stigen som gick i högt gräs, hade inte en chans att se den innan.

Sen så har jag haft ett chickenrace med en grävling en gång när jag var ute och sprang sent en kväll, den kom rusande rakt emot mig på grusvägen för att bara någon meter tvärgira åt sidan och in i skogen.

Nu när vi ändå pratar om djur som korsar ens väg... så har jag ju varit med om en riktigt otäck seriekrock med mtb då en äldre dam bestämde sig för att gå rakt ut i vägen när vi kom i full fart... de två första i klungan hann väja, resten krashade... varav två åkte ambulans därifrån :-/. Jag låg näst längst bak i klungan på åtta och flög över tre-fyra, cykeln for några meter till...

Thomas
 
Idag var det dags igen

mötte en älg förmodligen fjolårskalv på vägen till arbetet på en villagata i Huddinge. Det kom i vägkanten i riktning mot mig och jag hajade till och stannade cykeln. När den var 10 meter ifrån mig så gick den över på cykel och gångbanan på motsatt sida gatan och lunkade sedan lungt vidare utmed gatan. Ett par bilar på gatan stannade också till och lät älgen lunka på.

Älgen verkade väluppfostrad trafikmässigt och cool. Synd att jag inte hade någon kamera.

Thure
 
Kört över en igelkott, klarade mig från punka, den kom från ett buskage direkt till höger om cykelbanan, sprang ut precis framför cykeln, RIP.

Gråsparv/pilfink kom flygande och korsande min kurs och hamnade i ekrarna i framhjulet, skadan ställde dock stagen till framskärmen till som klippte bort huvudet, RIP.

Sedan har jag hållit på att springa in i älgar två gånger, första älgen passerade mindre än två meter framför mig när den korsade stigen, älg nummer 2 kom i full fart från motsatt håll i en krök på stigen jag då gick, det var bara decimeter mellan oss när jag hoppade åt sidan och hon försökte väja åt sidan!
En levande älg är en JÄTTE på så kort håll!
 
Allra första gången jag cyklade mountainbike var jag ytterst när att krocka med en älgko! I en lång svag utförslöpa uppfattade jag hastigt ett brak framför till höger, trodde det var ett rådjur som sprätte iväg bort från min färdriktning, men till min totala överskning brakar det två sekunder senare till precis framför mig, jag tvärnitade för kung o fosterland varvid älgokon kom i galoppsprång bara någon meter framför mig. ..jo dom är stor på nära håll!

Jag kollade platsen efteråt, en bit in i ungskogen fanns ett 2.5 meters viltstängsel som skydd mot några sommarstugor. Älgen hade försökt springa ifrån mig men fått tvärvända vid stängslet och i panik kasta sig ut framför mig.

Sedan har jag föralldel varit ännu närmare älgar nåra gånger till, men då har det varit vid jakt. ;-) Men det är en annan femma det. Fjolingen som skubbade sig mot jakttornet så det gungade när jag vakjagade rådjur blev lite överraskad när jag frågande: -Men vad gör du egentligen? :-D Jag fick inget svar, men älgen kom troligen på att den hade ett bråskande ärende längre in i skogen..
 
Höghastighetsmöte...

Under en cykelsemester för ett par år sedan befann jag mig i en fantastiskt lång nedförsbacke påväg ned i den dal som Klarälven rinner genom (nära Sysslebäck). Jag har nog aldrig fått upp sådan fantastisk fart utan att trampa, cykeldatorn stod på över 60 km/h och jag kände i svängarna att jag var väldigt nära gränsen för vad relationen mellan asfalten i vägen och gummit i mina däck klarade av.

I denna situation ser jag plötsligt en älg som står vid vägkanten på samma utsida av svängen som mig. Älgen är riktad med hela kroppen mot vägen som om den var påväg över. Då de smälter in rätt bra mot den omgivande skogen såg jag inte denna älg förrens det var alldeles för sent att bromsa. Mina två andra alternativ var att svänga ut i skogen och med största sannolikhet träffa ett träd eller svänga inåt vägen vilket hade resulterat i omkullkörning på grund av den höga farten och att jag låg i utsidan av en sväng och redan pressade gummit.

Jag hinner tänka att jag kommer vara helt fucked om älgen blir skrämd och reagerar genom att hoppa ut på vägen (de verkar ju springa framåt när de blir rädda oavsett var faran kommer ifrån). Någon millisekund senare susar jag förbi på någon meters avstånd, älgen ser uttråkad ut - som om han tänkte: "trodde du jag skulle vara så jävla dum?!"... Idag är jag tacksam för att jag mötte en så cool älg i skogen den dan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Krock med vilda djur? Långcykling 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.