När går ett rep av?

Jag var ute och cloggade idag. Jag brukar använda ett gammalt grottrep. Med betoning på "gammalt". Jag tror att jag köpte detta rep nån gång i slutet av 90-talet. Grejen är att repet är fortfarande i utmärkt skick. Inga skador på manteln alls.
Tanken slog mig att detta rep i princip skulle kunna överleva mig själv.
Frågan är ju om ett sådant rep nånsin havererar så att säga. Så länge det inte nöts mot något riktigt,riktigt vasst så kommer det alltid att hålla tror jag.

Är det inte samma med ett vanligt rep som man använder till topprepsklättring? Så länge repet inte har några synliga skador så borde det ju hålla i princip i evighet. Eller vad säger ni?
 
Det finns andra sätt som rep skadas på än enbart mekanisk nötning. UV-strålning är väl den mest vanliga orsaken att rep (nylon) försvagas. Sen kan kemikalier också påverka hållfastheten utan att det syns.
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Det finns andra sätt som rep skadas på än enbart mekanisk nötning. UV-strålning är väl den mest vanliga orsaken att rep (nylon) försvagas. Sen kan kemikalier också påverka hållfastheten utan att det syns.

Jo. Men tar man hand om sitt rep och förvarar det på ett bra ställe så är nog UV-strålningen ett litet problem.
Jag har för mig att reptillverkarna rekommenderar att kassera ett oanvänt rep som legat nedpackat i över sex år.
Dom säger att nylonen åldras typ.
Jag tycker det är jäkligt extremt. Att ett sånt rep skulle vara farligt att använda känns väldigt overkill. Men tillverkaren vill ju ha ryggen fri naturligtvis.
 
Killgissar lite.

Förstemansfall är kanske största begränsningen för klätterrep. Elasticiteten minskar i ett åldrat rep och i ett som utsatts för maxpåfrestning. Då blir fångrycket större dvs risk för skador på klättrare och det kanske också ökar risken för att mellansäkringar och sele fallerar.

Tror att det går att få fram bra fakta om detta om du söker lite. Lägg gärna in vad du hittar.

Thure
 
Jag kan inte referera till några källor, men har vid tidigare tillfällen sett uppgifter från undersökningar där gamla fasta rep som har hängt ute o exponerats för UV-strålning i flera år studerats. Det visade sig att påverkan inte alls var så stor som tidigare trotts. Ett statiskt rep som förvaras väl o som enbart används för cloggning borde ha en mycket lång livslängd, typ din egen. Topprepsklättring är lite annorlunda, tror jag. Har sett uppgifter om att många småfall under relativt kort tid "stressar" repet o kan sänka dess prestanda avsevärt. Detta gällde dynamiska rep o de är ju vanligast att använda när en toppar.
 
Jag har läst några studier, men det är drygt 10 år sedan. Om jag minns rätt är det i princip fall över skarp kant och påverkan av batterisyra som fått rep att gå av. Batterisyra är väldigt lömskt eftersom man inte ser det direkt (finns förstås säkert andra kemikalier som är obra..)
 
Om jag får fortsätta med lite initierat killgissande, så är en stor anledning till att man vill kassera gamla rep att man vill veta att de även klarar rejäla ledfall. Och då handlar det inte bara om att själva repet ska hålla utan att påfrestningen på en enskild säkring inte ska bli för hög.

Cloggning betyder dels betydligt mindre energi i fallen, dels att det alltid är ett stabilt ankare som är den kritiska punkten, inte en ensam mellansäkring.
 
Om jag får fortsätta med lite initierat killgissande, så är en stor anledning till att man vill kassera gamla rep att man vill veta att de även klarar rejäla ledfall. Och då handlar det inte bara om att själva repet ska hålla utan att påfrestningen på en enskild säkring inte ska bli för hög.

Cloggning betyder dels betydligt mindre energi i fallen, dels att det alltid är ett stabilt ankare som är den kritiska punkten, inte en ensam mellansäkring.

Jo. så är det väl .Dom största riskerna är väl om man använder gamla rep till att leda med. Men då kan man ju använda dom till att topprepsklättra. Jag brukar även använda äldre rep till att göra permanenta toppankare. Lägga runt träd och sånt. Det optimala är naturligtvis att köra med dubbla rep för att öka säkerheten.
 
Nu har jag aldrig haft ett rep som ser fint ut efter 10 år, möjligen några slingor. Tillverkarna borde ju ha ganska god säkerhetsmarginal på sina rekommendationer. Men personligen byter jag ändå ut så fort jag har en frågeställning kring om prylarna kan ha kvalitetsförsämring. Rep och sele är ju de viktigaste detaljerna en har och lämnar ingen god känsla att fundera över kvaliten
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips