Nytt och gammalt

Har funderat en del på det här med kvalité kontra ålder samt prislapp på utrustningen.
Ser ofta äldre vandrare som håller sig till den utrustning som de köpte som yngre och trivs med det. Sliter dom ut en gammal Haglöfs ryggsäck eller ett par Lundhags Alaska kängor så innebär det inte per automatik att de vill byta till nytt. Gamla ryggsäckar finns det gott om på olika siter, likaså kängor om man nu inte tex vill lästa ut eller sula om dom hos tillverkaren som ju låter sig göras med tex just Lundhags. Vidare går det utmärkt att använda sig av en regnponcho istället för det moderna stället i Gore-Tex vid busväder.

Får en känsla av att många, speciellt yngre inte tycker att det är roligt att vandra om man inte är stylad från topp till tå med de senaste modellerna. Precis som om utrustningen får avgöra om man är värdig att få vistas ute i naturen. Det blir utrustningen i sig som talar om att man har alla "hästar hemma" och är förståndig nog att få ta en skogspromenad.

Frågar jag min farfar- snart 90´ om hur det var på 30-40 talet så handlar nästan allt uteslutande om sunt förnuft och att i praktiken få sakerna att fungera länge utan strul. Gick något sönder så lagades och lappades det och sen var man igång igen. Ull, lin, bomull och läder håller ju i all evighet om man bara sköter om sina prylar. När vi för några år sen skulle ta en dagstur för att reka i hans barndoms skogar så åkte mackor, sidfläsk, termos, gummistövlar, myggmedel och en uråldrig gammal ryggsäck fram. Det primära med den rundturen var att titta på gammelskogen samt att hitta en gammal kolbotten som han själv hade anlagt. En och annan hade väl numera trott att det var på liv och död och dragit på sig senaste rymdmaterialen samt tagit med sig massa "bra att ha saker" - tändstål, pannlampa, vandringsstavar mm. mm.

Säger inte att jag själv har brustit i mitt tänk och fått revidera många uppfattningar om vad uteliv egentligen handlar om. Det primära är ju ändå upplevelsen och jag lovar att jag njöt av mackorna och termoskaffet vid kolbotten och inte för en sekund längtade efter stormköket med tillhörande gasbrännare och det frystorkade målet med den optimala sammansättningen av näring...

Farfar skulle antagligen sammanfatta det med: Keep it simple stupid!
 
Senast ändrad:
När vi för några år sen skulle ta en dagstur för att reka i hans barndoms skogar så åkte mackor, sidfläsk, termos, gummistövlar, myggmedel och en uråldrig gammal ryggsäck fram. Det primära med den rundturen var att titta på gammelskogen samt att hitta en gammal kolbotten som han själv hade anlagt. En och annan hade väl numera trott att det var på liv och död och dragit på sig senaste rymdmaterialen samt tagit med sig massa "bra att ha saker" - kolstål, pannlampa, vandringsstavar mm. mm.
Jag ser ingen större skillnad mot min packning, enda skillnaden är väl att min ryggsäck hade varit gjord av "moderna rymdmaterial", eftersom de både är starkare, lättare och mer regntåliga än en gammal bomullsrygga. Antar att din farfar, när han var ung, köpte det som ansågs bra utrustning på den tiden, liksom de flesa gör idag... Att göra något annat vore ju bara korkat.

Sen kan väl tilläggas att "kolstål" är en beteckning för en ståltyp med hög kolhalt, vilken ibland används för att göra bland annat knivar. Så möjligt att folk har med sig något *gjort* i kolstål... Sannolikt att ni hade med lite "kolstål" också, för den delen, för att kunna skiva sidfläsket.

Säger inte att jag själv har brustit i mitt tänk och fått revidera många uppfattningar om vad uteliv egentligen handlar om. Det primära är ju ändå upplevelsen och jag lovar att jag njöt av mackorna och termoskaffet vid kolbotten och inte för en sekund längtade efter stormköket med tillhörande gasbrännare och det frystorkade målet med den optimala sammansättningen av näring..
Om du skulle tagit med dig frystorkat+stormkök på en sån tur så ja, då behöver du nog revidera lite... De allra flesta människor som tar en dagstur packar ungefär som din farfar.
 
Sen kan väl tilläggas att "kolstål" är en beteckning för en ståltyp med hög kolhalt, vilken ibland används för att göra bland annat knivar. Så möjligt att folk har med sig något *gjort* i kolstål... Sannolikt att ni hade med lite "kolstål" också, för den delen, för att kunna skiva sidfläsket.

Snabba fingrar, trög skalle - Har ändrat från kolstål till tändstål nu ;)
 
Snabba fingrar, trög skalle - Har ändrat från kolstål till tändstål nu ;)

Lätt hänt ;).

Hur som, tändstålet betraktar jag som en ren leksak i dagsläget. Kan ju naturligtvis vara min inkompetens, men jag har knappt lyckats få eld på torrt gräs med tocket. Kan ju vara nog så kul att leka med dock ;).

Att dissa pannlampor som du gör tycker jag är lite tveksamt. Annat än på sommaren blir det mörkt snabbt, och en pannlampa kan vara skillnaden mellan att övernatta under en gran eller traska hem i skumrasket. Hade det funnits då din farfar var ung är jag rätt övertygad om att man använt dem då också...
 
Att dissa pannlampor som du gör tycker jag är lite tveksamt. Annat än på sommaren blir det mörkt snabbt, och en pannlampa kan vara skillnaden mellan att övernatta under en gran eller traska hem i skumrasket. Hade det funnits då din farfar var ung är jag rätt övertygad om att man använt dem då också...

Jag dissar inte pannlampor, har flera stycken själv. Men just i det givna läget med midsommarsol och ett mycket bekant skogsområde så behövdes det inte. Säger inte heller att tändstål eller vandringsstavar är onödiga vid andra tillfällen. Vill bara få en del att inse skillnaden mellan behov och "bra att ha"
 
Kul att ha

Förutom "behov och bra att ha" kan man lägga till kul att ha, lite som Ayrin var inne på. Köpte en tältlampa 200 spänn, behövs egentligen inte men kul att ha med. Ursäkta om det är lite OT.
 

Bilagor

  • Tältlampa.jpg
    Tältlampa.jpg
    20 KB · Visningar: 991
Slogs av precis samma tanke igår när jag var ute för att köpa ett par bra byxor till nästa fjälltur. Var inne på flera friluftsbutiker och även om jag inte längre måste leva snålt blir jag lite misstänksam mot att byxor behöver kosta mellan 1-3000kr. Eftersom jag har lite knepig storlek var reahögarna dessutom helt uteslutna (fanns 100 tals byxor men bara i L-XXL)

Tidigare har jag gått i bomulsbyxor och det blir nog samma sak igen. Torktiden är längre och vikten högre, men det kan jag ta.

Övrig utrustning är mest i moderna material som jag tycker oftast ger klara fördelar, däremot mest köpt på secondhand eller begagnat vad gäller de dyra prylarna. Byxor är det enda jag inte lyckats hitta, borde laga symaskinen så att jag kan köpa byxor som kan sys in och upp :) då det inte ens är lätt att hitta i vanliga butiker.

Tycker inte man behöver såga alla nya material, en hel del är fantastiska jämfört med sina äldre motsvarigheter. Däremot finns det områden där skillnaden är marginell eller inte betyder så mycket. Ull, dun och läder är fortfarande material som är bäst inom vissa områden. Samtidigt som ett tält i bomull jämfört med ett modernt innebär en väldigt stor skillnad.

Köpa secondhand och begagnat är mitt tips för att inte känna sig som en i konsumtionsdrevet, det gäller inte bara friluftsliv heller för den delen.

/G
 
Jag spenderar 1000 kr + på byxor ska väl erkännas, har några Haglöfs rugged mountain, men då har de å andra sidan överlevt daglig användning, med tvätt 1ggr/vecka i några år, och det enda som hänt so far är att jag fått tråckla ihop en söm som gett sig.
Alla andra typer av byxor jag testat är slut inom ett år vid samma grad av användning. Dessutom sitter de bra på min kropp, och har de fickor jag vill ha i vardagslivet (och friluftslivet)... Jag betalar gärna så mycket pengar bara för att slippa springa i affärer och leta byxor...

Ull håller jag helt med om, har några stickade tröjor som är fantastiska när man är ute och skidrar, skottar, hugger ved eller vad man nu vill göra. Som rastplagg tar jag dock mycket hellre en tät dunjacka.
 
Har funderat en del på det här med kvalité kontra ålder samt prislapp på utrustningen.
Ser ofta äldre vandrare som håller sig till den utrustning som de köpte som yngre och trivs med det. Sliter dom ut en gammal Haglöfs ryggsäck eller ett par Lundhags Alaska kängor så innebär det inte per automatik att de vill byta till nytt. Gamla ryggsäckar finns det gott om på olika siter, likaså kängor om man nu inte tex vill lästa ut eller sula om dom hos tillverkaren som ju låter sig göras med tex just Lundhags. Vidare går det utmärkt att använda sig av en regnponcho istället för det moderna stället i Gore-Tex vid busväder.

Får en känsla av att många, speciellt yngre inte tycker att det är roligt att vandra om man inte är stylad från topp till tå med de senaste modellerna. Precis som om utrustningen får avgöra om man är värdig att få vistas ute i naturen. Det blir utrustningen i sig som talar om att man har alla "hästar hemma" och är förståndig nog att få ta en skogspromenad.

Frågar jag min farfar- snart 90´ om hur det var på 30-40 talet så handlar nästan allt uteslutande om sunt förnuft och att i praktiken få sakerna att fungera länge utan strul. Gick något sönder så lagades och lappades det och sen var man igång igen. Ull, lin, bomull och läder håller ju i all evighet om man bara sköter om sina prylar. När vi för några år sen skulle ta en dagstur för att reka i hans barndoms skogar så åkte mackor, sidfläsk, termos, gummistövlar, myggmedel och en uråldrig gammal ryggsäck fram. Det primära med den rundturen var att titta på gammelskogen samt att hitta en gammal kolbotten som han själv hade anlagt. En och annan hade väl numera trott att det var på liv och död och dragit på sig senaste rymdmaterialen samt tagit med sig massa "bra att ha saker" - tändstål, pannlampa, vandringsstavar mm. mm.

Säger inte att jag själv har brustit i mitt tänk och fått revidera många uppfattningar om vad uteliv egentligen handlar om. Det primära är ju ändå upplevelsen och jag lovar att jag njöt av mackorna och termoskaffet vid kolbotten och inte för en sekund längtade efter stormköket med tillhörande gasbrännare och det frystorkade målet med den optimala sammansättningen av näring...

Farfar skulle antagligen sammanfatta det med: Keep it simple stupid!

Om det inte är så viktigt vad det är man har på sig, i din mening, är det då viktigt att inte har nya saker på sig?

Förr i tiden ... idag så sticker man in huvudet in en "kolarkoja" och säger "det är ser ju jättemysigt ut". Jag tvivlar på att det fanns många som gick hem glada i hågen om de stuckit in huvudet till de som bodde en kolarkoja, slet och jävlades till vardagen, och sagt likadant.

Vi lever i en annan tid och fler tillbringar tiden ute i naturen p.g.a. rent nöje och ett minskande antal gör det för att få bröd på bordet.

Idag så finns det också nya material och andra saker för att underlätta. Kläder eller sätt att tillverka kol på som gör att det är enklare. Det finns inget självändamål att skita i att ta med sig det man idag tycker är bra kläder om man har det för att förr i tiden så gjorde man si eller så. Ett regnställ idag är mycket trevligare än ett gjort av galon från förr i världen.

Om det primära är upplevelsen vad gör det då om en själv eller någon annan går i nya kläder? Att ha en enkel utrustning på en dagstur är du faktiskt inte unik med.
 
Få prylar kan ersätta god kunskap och förmåga.

En av de bättre friluftarna jag träffat på var trapper i Alaska, han hade inget i moderna material i sin hemmagjorda ryggsäck. Dygnsbetinget var en fångstlinje som var ca 40 km lång. Han hade fullt upp.

Men somliga kan ju inte gå till kiosken utan G-tex.

go tur
 
Få prylar kan ersätta god kunskap och förmåga.

En av de bättre friluftarna jag träffat på var trapper i Alaska, han hade inget i moderna material i sin hemmagjorda ryggsäck. Dygnsbetinget var en fångstlinje som var ca 40 km lång. Han hade fullt upp.

Men somliga kan ju inte gå till kiosken utan G-tex.

go tur

Va, var han inte lättpackare? Sicken loser.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.