Vilka repskador ska man se upp med?

Har ett sprojtans Mamut Galaxy Superdry 10mm som jag har använt ett par gånger för firning och topprepsklättring och noterar en del skavanker:

http://www.flickr.com/photos/allanwickberg/3640226101/
http://www.flickr.com/photos/allanwickberg/3641037096/

De här skadorna - som sitter nära mitten av repet - uppstod redan första gången det användes, men jag jämförde bl.a. med ett gammalt topprep jag har som ankarförlängning, min intuition (med några doser hållf som bakgrund), och tänkte att det hör till acceptabel förslitning.

Jag är inte ute efter att nån ska steppa upp och försäkra att det är på ena eller andra sättet, utan snarare vad man bör ha för tumregler för att bedöma repskador. Reptillverkarna behöver ju hålla sig undan stämningar, så de mer pragmatiska avvägningarna får man ju inte därifrån.

Har som sagt använt repet i detta skick, eftersom jag inte känner mig särskilt oroad så länge de här artefakterna inte verkar bli större eller så, men jag håller koll på dom.

Så, för att ta mitt egna ansvar osv, skulle jag gärna komplettera min egen bristande erfarenhet med andras upplevelser.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det som ffa händer med rep som används är att de dynamiska egenskaperna försämras och enligt UIAA så är det i princip bara fall över skarp kant och syra som kan få ett rep att gå av. Åldrande pga lagring är relativt liten utan det är ffa användande som gör att ett rep åldras; ett nytt rep som använts i två månader kan vara sämre än ett som legat i garderoben i fem år. Men det ska mycket till för att de ska gå av. Sen beror det på vad man ska ha dem till; för ledklättring på egna säkringar så vill man kanske ha ett hyfsat nytt rep medan det för topprep eller glaciärbruk funkar med de som man lagt av för ledklättring.

Pit Schubert som mellan 1973 och 2004 satt med i UIAA´s säkerhetskommité har skrivit en intressant artikel som berör ämnet:

http://www.theuiaa.org/upload_area/files/1/About_Ageing_of_Climbing_Ropes.pdf
 
slan: so what else is new..?

det är ju som alltid, att risker man är obekant med känns ohyggligt mycket större än såna man har vant sig vid att ta dagligdags utan att blinka, så som nybörjare måste man ju lära sig att sortera ut vad som verkligen spelar roll.

dessutom är det här ett sånt utpräglat trial-and-horror-område som på ett väldigt definitivt sätt kan hindra en från att göra om och göra rätt, så med regnandet som hämsko för all praktik blir det rätt mycket skrivbordsfunderingar.

meta-funderingar, dessutom; det är ju själva klättrandet som är grejen.

(nåja, prylarna är rätt kul också.. :)
 
Nu har jag inte klämt och kännt på ditt rep, men utifrån bilderna att döma så hör det till helt naturlig förslitning av repen. Rep blir luddigare med tiden, men så länge inte kärnan syns eller känns skadad är det i regel ingen fara. Om du tycker att ludded ser olustigt ut (men fortfarande är ofarligt), kan du klippa bort det t.ex. med en nagelsax.

Manteln kan bli nedsliten om man "hang-doggar" eller faller mycket vid sportklättring, så där gäller det att hålla koll på repet. Topprepsklättring brukar inte slita lika mycket på manteln, men kan orsaka mantelglidning.
 
dave1: Bra länk. tack!

Bland mycket annat tyckte jag det var intressant att rep blir kortare med bruk, så mycket som 10% - det var inte intuitivt för mig, jag hade gissat på motsatsen. Också det att modellen räknar samma förslitning per "klättermeter" oavsett om man klättrar eller firar, tyckte jag var värt att notera.

Men framförallt fick jag belägg för uppfattningen att manteln i första hand är ett slitskydd, snarare än helt avgörande för hållfastheten (att sen repet blir väldigt opraktiskt att hantera efter mantelbrott är en annan sak). Är dock inte tillräckligt uttråkad för att ha några omedelbara planer på att chockbelasta ett strippat rep - eller ens halvstrippat, för den delen.

hebbe: Nej, kärnan är intakt, vad jag kan avgöra. Tack.

Alltså, jag är full av beundran för såna här rep - helt otroliga! Bara dom gör det värt att börja klättra :)
 
Så om man sammanfattar det så är det nödvändigt att åtgärda (knyta av eler skära bort) skador

- på manteln som är så allvarliga att kärnan friläggs
- på kärnan som man kan känna genom manteln

Skador pga syra eller petroleumprodukter kan man inte detektera så det får man helt enkelt låta bli att utsätta repet för.

UFOn, jordbävningar, psykopater som smyger med kniv vid ankarplatserna och trafikolyckor på väg till och från klätterställena får man vackert hålla tummarna för att man slipper.

Behöver man fundera något på hur bra repet behåller sin spänstighet? Brukar det vara utslitet på något av ovanstående sätt innan det har blivit så odynamiskt att det är farligt att klättra på?

Försökte hitta - givet ovan, egentligen mer som kuriosa - någon uppgift om hur den faktiska fördelningen av brottstyrka är mellan manteln och kärnan, men gick bet. Någon som vet?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips