Myggtäta byxor

Tjockleken spelar också roll. Min fleecetröja står inte pall för ovan nämnda vindtäthetstest, men myggen lyckas ändå inte bita igenom - snabeln räcker väl helt enkelt inte till :) Jag ska titta på ett par Haglöfs byxor nästa gång det blir dags att skaffa nya.

Myggtätt, var det tal om. Kronans m/59 är myggtäta och dessutom praktiska; de senast tillverkade har dessutom dragkedja i gylfen och bälg på knäna för högre komfort.

Ang. test för myggtäthet anser jag nog att ett av de bättre är att titta mot en ljuskälla (ex.-vis en halvslöjad sol) genom tyget; sipprar inget eller bara lite ljus igenom är det tillräckligt tätt (ett par dm avstånd mellan tyg och öga är lagom).

För att frångå tråden något kan väl sägas att det är förvånande få skjortor som är myggtäta; återigen är m/59 räddningen om man vill ha något till trevligt pris och kan dras med gröna kläder.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Re: Vindtätt = myggtätt

Pask; sa:
Nej, det är inte tjockleken på väven som avgör myggtätheten, utan hur tätvävt tyget är. Ju vindtätare desto myggtätare. De små liven får helt enkelt inte sin snabel igenom ett tyg som är alltför tätt.

Vindtäthet är ju inget absolut begrepp, och så inte heller myggtätheten. Mina Haglöfsbyxor i Climatic är ganska vindtäta, och följaktligen också ganska myggtäta. Av 50 myggor som försöker sticka kanske några få lyckas komma igenom. Förmodligen har de hittat någon ojämnhet i fibrerna eller en söm där nålen har gjort extra stora hål. Gore Windstopper har ju väldigt bra vindtäthet, och borde vara helt myggtätt. Jag har dock inte provat.

Vindtätheten hos ett tyg kan man uppskatta själv genom att utföra det s k sugprovet. Tryck tyget mot munnen och försök suga luft igenom det. Prova med en regnjacka och en T-shirt så har du extremvärden. Du kommer kanske att upptäcka att t ex vindoveraller inte alls är så täta som man kan tro av namnet. Eller så är din modell det, och du har gjort ett bra köp.

Samma metod kan alltså användas för att uppskatta om ett tyg är myggtätt eller ej.

DÅ får vi börja testa myggtäthet i vindtunnlar...:)

Patagonia hade en...

Jag har en "Patagonia Field Shirt" som är helt myggtät. Detta var t.o.m. ett försäljningsargument när det begav sig (~1990). Av någon anledning så verkar Patagonia ha lagt ner tillverkningen. Till saken hör att modellen försvann från svenska marknaden året efter jag köpte min även om den fanns kvar i Patagonias stora sortiment. :(
Det är f.ö. den tåligaste och skönaste friluftsskjorta jag någonsin haft. :)

Myggtätt

Jag har i princip alltid varit "lowtech" på byxor och har aldrig använt annat än gamla militärbrallor M-59, nya militärbrallor M-90, träningsoverallsbyxor typ Collegemodell och typ vindställ i bom/poly, fleecebyxor i vanlig 200-fleece och Mithrilbyxor, de senare är väl "hightech" antar jag.

Av ovan uppräknade har samtliga varit myggtäta alternativt för tjocka för att bita igenom. Fleecebyxorna och vindstället i tunn bom/poly har väl i sanningens namn släppt igenom någon extra välutrustad eller vass-snablad mygga, men i stort sett har även dessa fungerat bra. Dessa kanske borde kallas myggavvisande :) ?

Funderar själv på ett par Haglöfs Nansen Fjellbyxor i kraftig Climatic, de verkade täta nog för att skydda mot mygg.

J

M59

Hej! Du behöver inte slänga ut en massa pengar på dyra byxor. Ett par M59 militärbyxor funkar utmärkt till fjällvandring och de är garanterat myggtäta. Dessutom är de otroligt slitstarka pga satinväven. Jag använde mina i Härjedalen i somras och myggen kunde inte bita igenom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips