• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

myggbett?

EmSt; sa:
Raskesven; sa:
Det är nog bättre om myggen uppfattar dig som den lede fi, istället för en givmild bäste vän;-)

Här finns två trådar om myggskydd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26413
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27729

Raskesven

Eftersom en kåta inte är lika hermetisk tillsluten som ett innertält (förutsätter att du inte har innertält i din kåta). Hur är det med mygg i den? De går kanske att röka ut men sen kommer alla marklevande kryp som stackmyror, ormar med mera. Vad har ni för rutiner för att överleva dessa attacker? Eller är det en fråga för Tältkåtaforumet kanske ;) (funderar)

// EmSt
Om du kollar sidan 1 i Tältkåtatråden tas kåta och insekter upp där. Den gång det blivit mest problem var nog när vi sent i mörkret i skogen trötta slog upp kåtan, utan att se att vi lagt oss mitt på en myrstig. Var bara att flytta allting några meter bort.

Raskesven
 
Myggen är mina vänner ty de offrar sig själva som mat åt mina fiskar. Detta är kloka ord som man kan leva på ute i skogen.

För övrigt så håller jag med om att låta sig bitas halvt galen innan midsommar är det bästa myggmedlet.
 
Som bästa myggmedel brukar jag försöka vandra före juni och efter augusti. Under Juni,Juli, Augusti är det familjesemster och jobba som gäller.

Men min kamrat älskar mygg mer än kyla (han kallar allt under +15 för kyla) så jag skulle behöva någon mental mirakel kur för att fixa myggen :)
 
EmSt; sa:
Mycket intresserad av ett svar. :) Jag kommer inte överens med myggen alls. De surrar och låter. Flyger in i munnen och sticks. Mitt motto är "En död mygga är en bra mygga" (Samma måtto för getingar)

För att jag ska bli vän med myggen behövs många goda råd. Kanske en kurs i mental myggträning. Eller liknande ;)
haha...mitt måtto är inte sååå riktigt hoppas bara kunna samsas på denna planet utan att skada varandra...getingar ser jag som ett hot när de är på krigshumör...dock är det ju inte deras fel om en fot trampar ner i deras bo!//flikkan
[Ändrat av flikkan 2005-04-23 kl 18:02]
 
EmSt; sa:
Raskesven; sa:
Det är nog bättre om myggen uppfattar dig som den lede fi, istället för en givmild bäste vän;-)

Här finns två trådar om myggskydd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26413
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27729

Raskesven

Eftersom en kåta inte är lika hermetisk tillsluten som ett innertält (förutsätter att du inte har innertält i din kåta). Hur är det med mygg i den? De går kanske att röka ut men sen kommer alla marklevande kryp som stackmyror, ormar med mera. Vad har ni för rutiner för att överleva dessa attacker? Eller är det en fråga för Tältkåtaforumet kanske ;) (funderar)

// EmSt
ha ha..har bara sovit i kåta i grupp men då var ddtr inga mygg...kanske berodde det på maten vi åt och vad vi drack under kvällen
 
Fiskmannen; sa:
Myggen är mina vänner ty de offrar sig själva som mat åt mina fiskar. Detta är kloka ord som man kan leva på ute i skogen.

För övrigt så håller jag med om att låta sig bitas halvt galen innan midsommar är det bästa myggmedlet.
haha jag förstår inte varför jag inte hittat denna sida förut...älskar den positiva synen här...ska jag tänka på när jag vandrar genom skogen mot sjön i sommar och när myggen är fler än fiskarna jag fått upp/flikkan
 
avslutad210712; sa:
Saken är den att myggorna inte alls är dina fiender utan dina vänner. Problemet är alltså inte myggorna utan din (taskiga) inställning mot dem. Sedan jag själv fick upp ögonen för dessa underbara varelser har jag levt i harmoni med dem.

jamen det är ju det jag vill lära mig ...jag tycker faktiskt om alla djur i vår natur...det känns väldigt fel att slå ihjäl dom eftersom vi alla varit så små från början,,,,hur menar du och hur har du gjort??? tar du deras ljud som godnattvisor...?? Hur får man det att inte klia när man bjudit dem på kvällsmat???
vill veta mer//flikkan
 
joru; sa:
flikkan; sa:
jahopp...nu är det snart sommar igen och myggorna piper runt tältduken och biter lilla skinkan när man vattnar buskarna...
Jag vill ha tips och råd om hur man gör myggen till vänner istället för fienden. Både på dagsturer i skogen,fiske vid solnedgång och övernattning under stjärnhimlen...

Du vill alltså träffa en myggtämjare :)?

//J
jjaa att jag inte tänkt på det tidigare...haha ...men som vanligt får jag väl fixa det själv några goda råd hur man gör??? blir ett med deras själ eller?//flikkan
 
öringen; sa:
Finns väl bara ett bra tips, smörj in dig ordenligt med det du tycker funkar bäst, lägg pannan i djupa vecka, härda ut ;)
det är bara det att jag inte funnit det ultimata att smörja sig med*FNISS* När jag va i Överkalix hade de nåt med tjära i men jag hade 70 myggbett på bara underbenen...gott blod antar jag.//flikkan
 
Raskesven; sa:
EmSt; sa:
Raskesven; sa:
Det är nog bättre om myggen uppfattar dig som den lede fi, istället för en givmild bäste vän;-)

Här finns två trådar om myggskydd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26413
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27729

Raskesven

Eftersom en kåta inte är lika hermetisk tillsluten som ett innertält (förutsätter att du inte har innertält i din kåta). Hur är det med mygg i den? De går kanske att röka ut men sen kommer alla marklevande kryp som stackmyror, ormar med mera. Vad har ni för rutiner för att överleva dessa attacker? Eller är det en fråga för Tältkåtaforumet kanske ;) (funderar)

// EmSt
Om du kollar sidan 1 i Tältkåtatråden tas kåta och insekter upp där. Den gång det blivit mest problem var nog när vi sent i mörkret i skogen trötta slog upp kåtan, utan att se att vi lagt oss mitt på en myrstig. Var bara att flytta allting några meter bort.

Raskesven
haha det gäller att va flexibel ...*S*//flikkan
 
chinerunner; sa:
Blanda 50/50 ca av djungelolja och bäckolja.
Smörj in blottade hudpartier och ställen med tunna klädskikt.

Försök välja öppna platser, höjder, ställen där vinden får lite fart som vid sjöar och liknande.

Använd rök.
Tänd en eld vid raster och lägg på halvfuktigt granris eller något annat som ger en "fin" rök.
Att låta röken sätta sig i kläderna har jag inbillat mig hjälper med.

Men mitt bästa tips är att uppsöka platser där det alltid är nattfrost :)

Lev väl!
Patrik
ohhh tack för de jättebra tipsen ska jag testa när jag ska ut på irrfärder i helgen som kommer ...tänkte det är bäst att ge sig ut i naturen när de tänder eldar överallt å det inte är så många av de små stickdjuren som vaknat.eldrök i kläderna är skön parfym juh!//flikkan
 
Det finns ju sådana djurtolkar som snackar med djuren.. såå vem vet, det kanske finns nån insektstolk som kan kommunisera med myggen också? myggviskare!! :)

Allting tyder ju iallafall på att myggen har en hög IQ.. hehe
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.