• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

myggbett?

Lite av varje hjälper...

...ljusa kläder tex, dessa attraherar visserligen fjädermyggen (de är dock totalt harmlösa/menlösa) men du slipper stickmyggen. Att bibehålla ett oändligt lugn hjälper också, börjar du slå ihjäl myggen så kommer adrenalinet att börja pumpa runt i kroppen och du är körd.
Vid hjortronplockning kan det vara bra att vara så lättklädd som möjligt - bikini är faktiskt ingen dum ide, det fungerar för mig. Jag vet dock inte om det fungerar för att man då håller svettnivån så låg som möjligt eller om myggen blir helt förskräckta av att jag är en riktig blekfis (de kanske blir bländade). Om man är lite blyg av sig och inte vill att hararna och rävarna ska få se en i dylik klädsel kan nog riktigt luftiga och vita kläder fungera bra.
Annars är min observation att alla myggmedel fungerar bra i tillräcklig mängd, dvs litervis!
 

avslutad210712

Gäst
johnny76; sa:
Mygg är egentligen inget problem, iallf inte på vandring. Vidare så är myggmedels inte speciellt hälsosamt och något jag aldrig kletar på mig. Välj istället att hålla lite höjde, typ 600m över havet så blåser deflesta bort.

/Johnny

OM det blåser kanske det är myggfritt men om det inte blåser kan det vara fruktansvärt mycket mygg även på kalfjället. Vill du garanterat ha myggfritt bör du nog vara uppe över "grönskagränsen" dvs man bör vara där det bara finns sten, sten och åter sten.
 
johnny76; sa:
Mygg är egentligen inget problem, iallf inte på vandring.

/Johnny

Säg inte så, säg inte att jag har haft fel i alla år ;).

Mygg...vandring...jag säger bara...Finnmarksvidda i juni-juli sådär, där kan man hugga sig fram med moran genom insektsmolnen...

:)

//J
 
Intressant tråd :) Jag har faktiskt alltid tyckt om myggbett, men jag har inte hittat någon som delar den uppfattningen... Det är ju så grymt skönt att klia på myggbetten!! Sedan vet man att när man får första myggbettet, då är det sommar!

Sedan är det klart att det hjälper väl att bo mitt i stan så jag är beskonad från de där konstanta myggattackerna. Nu när jag tänker på det förknippar jag nog myggbett med semester, så det är ännu en bonus! (och ja, jag har svårt för att se det negativa med saker ibland :) )

Men det är klart, en irriterande mygga som surrar i örat när man försöker sova, det har jag inte lärt mig att uppskatta än.
 

avslutad210712

Gäst
jojjepersson; sa:
Intressant tråd :) Jag har faktiskt alltid tyckt om myggbett, men jag har inte hittat någon som delar den uppfattningen... Det är ju så grymt skönt att klia på myggbetten!! Sedan vet man att när man får första myggbettet, då är det sommar!

Sedan är det klart att det hjälper väl att bo mitt i stan så jag är beskonad från de där konstanta myggattackerna. Nu när jag tänker på det förknippar jag nog myggbett med semester, så det är ännu en bonus! (och ja, jag har svårt för att se det negativa med saker ibland :) )

Men det är klart, en irriterande mygga som surrar i örat när man försöker sova, det har jag inte lärt mig att uppskatta än.

Tillhör de lyckliga som inte får någon klåda av myggbett (vilket är tur för myggen formligen älskar mig även om nu kärleken är obesvarad) men däremot tycker jag det är otroligt irriterande med deras surrande just när jag skall somna.
 
Använd läslampa

avslutad210712; sa:
jojjepersson; sa:
Intressant tråd :) Jag har faktiskt alltid tyckt om myggbett, men jag har inte hittat någon som delar den uppfattningen... Det är ju så grymt skönt att klia på myggbetten!! Sedan vet man att när man får första myggbettet, då är det sommar!

Sedan är det klart att det hjälper väl att bo mitt i stan så jag är beskonad från de där konstanta myggattackerna. Nu när jag tänker på det förknippar jag nog myggbett med semester, så det är ännu en bonus! (och ja, jag har svårt för att se det negativa med saker ibland :) )

Men det är klart, en irriterande mygga som surrar i örat när man försöker sova, det har jag inte lärt mig att uppskatta än.

Tillhör de lyckliga som inte får någon klåda av myggbett (vilket är tur för myggen formligen älskar mig även om nu kärleken är obesvarad) men däremot tycker jag det är otroligt irriterande med deras surrande just när jag skall somna.

En pryl för alla som har problem med mygg-surr:

http://www.bizrate.com/buy/noncat_prod_details__oid--23551334.html
 
EmSt; sa:
Mitt motto är "En död mygga är en bra mygga" (Samma måtto för getingar)

Getingar är en helt annan sak än myggor, så lösningen på getingplågan kan vi ta på en gång utan att ens behöva ta upp klädval, smörjor och meter över havet :)

Myggor anfaller dig för att det ligger i deras natur att äta blod, getingar anfaller dig för att det ligger i DIN natur att reta upp dem.

Inga getingar anfaller först. Så enkelt är det. Skit i dem så skiter de i dig.
 
[/QUOTE]
Inga getingar anfaller först. Så enkelt är det. Skit i dem så skiter de i dig. [/QUOTE]

Jaha, så när jag sitter på balkongen och dricker te så retar det getingarna? Det var nämligen så, och jag visste inte ens att det fanns någon geting i närheten, ändå kom den farande från ovan och stack mig i benet. Svårt att ha retat den, och inte sket jag i den sen, utan trampade ihjäl den bums.
Min bestämda uppfattning är att getingar aktivt letar efter trubbel!
 
Nytt beteende?

Boludo; sa:
Min bestämda uppfattning är att getingar aktivt letar efter trubbel!

Erfor något liknande,att en geting attackerar helt oprovocerad.Låg och övernattade i ett gistet gammalt uthus/skjul och vaknade upp av nån anledning,hör att en geting surrar någonstans runt mig.Tänker att den drar väl iväg snart,men icke,den flyger rakt på sovsäcken trefyra gånger,pockar på som en obstinat dörrnasare.Jag tänker att va f@n pysslar den med,det fanns inget getingbo här,jag hade ju kollat.Döm om min förvåning när den kommer tillbaks och gör samma sak igen,blir självklart upprörd och slår ihjäl den.


peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.