Mycket märklig Utsidan-regel!

clindh

Forumvärd
Att vi skall ha rätt att publicera materialet som medlemmar lägger ut utan att behöva betala er är väl självklart, annars kan vi ju inte ha sajten uppe.

Men jag förstår "farhågan" - att vi skulle sälja tex en medlems reseberättelse till någon tidning, eller att vi själva skulle starta i något nytt media (TV/tidning) och då automatiskt få använda Utsidans material även där - material som de som lade in det trodde bara skulle finnas på Internet. Men så menade vi inte, det måste vi förtydliga.

Har för mig att anledningen att vi formulerade det där om marknadsföring var att vi ville kunna använda tex en skärmdump eller andra typer av utrdrag ur sajten som den ser ut i ett marknadsföringsmaterial.

Vi hade det så på Fotosidan av samma anledning; tex när vi står på en mässa vill vi kunna dra upp en skärmdump på väggen. Men det vart en del protester mot det där så vi skrev om det - och det är väl läge att ha samma skrivelse här på Utsidan.
 
clindh; sa:
Men jag förstår "farhågan" - att vi skulle sälja tex en medlems reseberättelse till någon tidning, eller att vi själva skulle starta i något nytt media (TV/tidning) och då automatiskt få använda Utsidans material även där - material som de som lade in det trodde bara skulle finnas på Internet. Men så menade vi inte, det måste vi förtydliga.

Har för mig att anledningen att vi formulerade det där om marknadsföring var att vi ville kunna använda tex en skärmdump eller andra typer av utrdrag ur sajten som den ser ut i ett marknadsföringsmaterial.
Du satte fingret precis på min farhåga.

Dessutom lyckades du att komma med en helt rimlig bortförklaring! Det trodde jag inte att ni skulle lyckas med.

Låter bra att ni kommer att förtydliga/förbättra reglerna.


Bara några små funderingar som jag inte behöver något svar på; Att ändra reglerna för upphovsrätten kan ni väl egentligen inte göra retroaktivt? Arkiverar ni reglerna? Jag hade nog inte orkat forumulera regler som både gjorde användarna lugna och tillät utdrag för marknadsföring. Hade nog mejlat och frågat någon trevlig medlem om tillåtelse att använda dennes material när det var dags.


Tack för ett bra arbete med sidan.
 
Hade nog mejlat och frågat någon trevlig medlem om tillåtelse att använda dennes material när det var dags.

Vilket säkert lett till ett rejält hästjobb den dagen man vill visa en "skärmdump" av Utsidan.se som den ser ut "just nu"... Det är ju trots allt en mycket levande sida!!! :)

Sen får man ju FAKTISK massor av "kottar" om man skriver artiklar och annat. Bara det är ju belöning nog :)


[Ändrat av Buda 2006-02-07 kl 02:25]
 

clindh

Forumvärd
Lasse Nilsson; sa:
Dessutom lyckades du att komma med en helt rimlig bortförklaring! Det trodde jag inte att ni skulle lyckas med.
Ah ursäkta att jag gjorde dig besviken, din teori var kanske att vi i hemlighet planerade ett nytt globalt medianätverk baserat på Utsidans medlemmars höglitterära foruminlägg och 400x400 pixels medlemsbilder, helt gratis! :) :)

Bara några små funderingar som jag inte behöver något svar på; Att ändra reglerna för upphovsrätten kan ni väl egentligen inte göra retroaktivt?
Nej, men dom finns ju troligen "insugna" på KB, WaybackMachine etc så skulle vi inte ha rent mjöl i påsen och skulle ändra reglerna till vår fördel (nu pratar vi ju dock om en ändring åt andra hållet..) så skulle det finnas alla möjligheter att motbevisa oss.

Sen kan man diskutera om sådana där regelverk, som användaren inte tvingas läsa och godkänna före inlägg tex ens håller om det skulle bli rättsfall av en sådan sak. Jag vet inte om det finns några prejudikat på den punkten.

Hade nog mejlat och frågat någon trevlig medlem om tillåtelse att använda dennes material när det var dags.
Jag besparar mig gärna det jobbet för att ta en skärmdump från Medlemsalbum tex (vilket jag vet vi haft på en mässa) med 10 tumnaglar synliga.
 
clindh; sa:
Ah ursäkta att jag gjorde dig besviken, din teori var kanske att vi i hemlighet planerade ett nytt globalt medianätverk baserat på Utsidans medlemmars höglitterära foruminlägg och 400x400 pixels medlemsbilder, helt gratis! :) :)
....
Jag besparar mig gärna det jobbet för att ta en skärmdump från Medlemsalbum tex (vilket jag vet vi haft på en mässa) med 10 tumnaglar synliga.

Apropå din kommentar om de höglitterära inläggen och medianätverket tyckte jag först att det var roligt. Sen kom jag på att det var elakt.
Men samtidigt inser jag att du inte insett att denna tråd, exempelvis, är nutidens Brott och straff. Modern form helt enkelt.

Har f ö all förståelse för att ni vill kunna bete er så diktatoriskt som möjligt med vårt material. Det skulle jag också vilja. Om inte annat av lättja.
 
Jag kan tycka att det är lite småsint av oss att inte bjuda på lite upphovsrättslig gästfrihet när det gäller våra egna verk. Vi lägger ju nästan dagligen in andras upphovsrättsskyddade bilder i våra inlägg.

Väljer jag att publicera saker på Utsidan så godkänner jag även Utsidans rätt att använda materialet inom rimlighetens gränser. Det är inte Utsidans ansvar att vi läser avtal.

Vill man vara grinig kan man dock hävda att man som upphovsperson alltid har den ideella rätten till ett verk (om det inte anges specifikt i avtalet).
Det innebär bland annat att ingen får ändra i verket.
Med andra ord, Utsidan får till exempel inte beskära eller storleksändra en bild, eller redigera en text.
 

clindh

Forumvärd
Nordesjö; sa:
Vill man vara grinig kan man dock hävda att man som upphovsperson alltid har den ideella rätten till ett verk (om det inte anges specifikt i avtalet).
Det innebär bland annat att ingen får ändra i verket.
Det lagen säger ang den ideella rätten är att ändringarna inte får vara kränkande. Och man har alltid rätt att ha sitt namn förknippad med verket.

En vanlig redaktionell redigering anses dock inte vara kränkande, vi tar ju och fixar lite med de reserapporter som läggs in (likaså foruminlägg om de bryter mot någon regel). Anser då författaren att den ändringen då ändrade så mycket att den anses kränkande får vi ta bort hela.

(När det gäller litterära verk tar man också in begreppet "verkshöjd", vilket oftast vanliga brev och korta inlägg inte anses nå upp till)
 
Varför bråka?

Jag är glad åt Utsidan. Har fått en massa hjälp, tagit del av fina bilder(som direkta svar på mina frågor på den här sajten) och inspirerats. Jag sätter själv gärna ut mina bilder.
Om man har svårt att dela med sig, kan man låta bli att sätta ut sina bilder. I såfall går det väl att sätta in en länk till egna specialsidor där andra regler gäller.
Precis som i fjällen kan vi väl lita på varann. Ingen knycker ett tomt tält eller sovsäck ute på fjällen. Man kan väl räkna med att på den här sajten lever samma anda. Att ens misstänka sådant berättar mer om skribentens läggning... eller är jag blåögd? Nej, det här är en fin sida; TACK!
 
Syftet är

säkert gott med skrivningen på Utsidan. "Utsidan har, om inte annat avtalats, rätt att utan särskild ersättning använda text och bilder som publiceras på Utsidan, delvis eller i sin helhet, i redaktionellt material och/eller i marknadsföringen av Utsidan."

Men vad gäller i de fall där man lägger in en en bild i ett diskussionforum men där bilden finns någon annanstans? Typ en privat bild som är lagd på flickr.com får någon annan än rättighetsinnehavaren lägga in den bilden på Utsidan med hakparantesIMGhakparantes bildadress hakparantes/IMGhakparantes? Givetvis med angivande av källa.

Länka till är mera OK men kan det finnas en risk att även länkning till privat bild kan upplevas som ett intrång? Har för mig att vi haft en liknande diskussion i en annan tråd.

Thure
 

clindh

Forumvärd
Re: Syftet är

thureb; sa:
säkert gott med skrivningen på Utsidan.
Den skrivningen ändrades för över ett år sedan - se "Om Utsidan" > "Finstilt"
Men vad gäller i de fall där man lägger in en en bild i ett diskussionforum men där bilden finns någon annanstans?
Det räknas som en publicering, dvs du måste ha upphovsrättsägarens tillstånd. Vilken sajt den ligger på fysiskt spelar ingen roll, det är faktumet att den publiceras i ett helt annat sammanhang (och sajt) än den ursprungligen gjorde som räknas.

Länka till är mera OK men kan det finnas en risk att även länkning till privat bild kan upplevas som ett intrång?
Ja det kan också räknas som publicering, om du länkar till enbart bilden och den inte bär med sig någon info om vem fotografen är. Om man skriver tydligt att det är en länk till sajten XYZ och anger fotografens namn så är det mindre risk för tjafs.

Att länka till tex en bild på Fotosidan, där länken går till sidan där man ser all info förutom bilden - det är inga problem.
 
Re: Re: Syftet är

clindh; sa:
Att länka till tex en bild på Fotosidan, där länken går till sidan där man ser all info förutom bilden - det är inga problem.
Jo ett problem finns, det blir riktigt trist att läsa tråden. Knappt ens värt att skriva eller läsa sådana trådar. (Men juridiskt har du säkert helt rätt.)



De nya reglerna ser vettiga ut:
"Ändring 2006-02-07
Utsidan har, om inte annat avtalats, en icke-exklusiv, ej tidsbegränsad rätt att utan särskild ersättning publicera text, bilder och annan information som lagts in av medlemmar, på webbplatsen utsidan.se och dess underdomäner. Utsidan har även rätt att publicera skärmdumpar och dylikt i andra media, för att illustrera webbplatsen för marknadsföringsändamål"


Enklare att förstå vad som gäller. Bra!
 
Jo ett problem finns, det blir riktigt trist att läsa tråden. Knappt ens värt att skriva eller läsa sådana trådar. (Men juridiskt har du säkert helt rätt.)



De nya reglerna ser vettiga ut:
"Ändring 2006-02-07
Utsidan har, om inte annat avtalats, en icke-exklusiv, ej tidsbegränsad rätt att utan särskild ersättning publicera text, bilder och annan information som lagts in av medlemmar, på webbplatsen utsidan.se och dess underdomäner. Utsidan har även rätt att publicera skärmdumpar och dylikt i andra media, för att illustrera webbplatsen för marknadsföringsändamål"


Enklare att förstå vad som gäller. Bra!

Och nu väcker jag denna tråd igen eftersom Utsidan har valt att ta bort den mer nyanserade version som nämns ovan.

Istället har man åter infört den formulering som väckte kritik och medförde ändringen...

Vilket motiv har man haft för att ta ett steg "tillbaka" ?

Häls,

//Johan (som just nu inte har några bilder på Utsidan...)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.