Multi-tool

Jag skall köpa en multi-tool. Problemet är dock att det finns ett mycket stort antal modeller att välja på. Jag funderar på en Leatherman - närmare bestämt en Wave. Viktiga funktioner är stjärnskruvmejsel, flat skruvmejsel, fil tång, sax, flask- och konservöppnare. Wave är en av de modeller till vilka det finns ett stort antal extra skruvmejslar att köpa till. Att det finna kniv på verktyget är inte viktigt för min del eftersom jag alltid har separat kniv med mig.
Jag är intresserad av att höra andras erfarenheter av olika multi-tools.
 
Leatherman är grymma, men det finns mycket bra budget alternativ, t.ex. Ganzo som har div multitool; själv har jag denna modellen: https://troswe.wordpress.com/prylar/ganzo-g301-b-special-edition/ detta är deras största modell har jag för mig, finns mindre och lättare modeller i deras sortiment. Kan varmt rekommendera denna knivmakaren! Knivarna produceras i Kina (som det mesta görs idag) och köpes enklast på ebay.

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Victorinox gör ett par välgjorda modeller. Fast om wave har det du önskar Är den väldigt svår att slå rent kvalitetsmässigt.
 
Jag använder (nästan dagligen, såväl på jobbet som hemma) en svart Gerber. En föregångare
till den här 600:an - som är mycket vanlig bland militär personal... Jag skulle känna mig naken
och oklädd utan den i bältet. Sitter där tillsammans med en LedLenser P7-2...

Men jag tror den här Gerbern skulle vara rättare för dig. Eller den här (som saknar knivblad
och alltså borde vara flygbar)...
 
Jag skulle nog slå ett slag för Victorinox. Kvalitén och finishen är suverän plus att du har livstidsgaranti på knivarna. Har själv erfarenhet av deras svenska generalagent och bättre servis har jag inte varit med om. Visst är Gerber och letherman bra verktyg men deras finish och känsla är inte lika fin enligt mig.
 
Har sedan några år en Leatherman Kick i bältet dagligen både i jobb och fritid och den sköter sig mycket bra, har även en renodlad fällkniv för rena skärjobb och den kombon funkar mycket bra.
 
Jag skulle nog slå ett slag för Victorinox. Kvalitén och finishen är suverän plus att du har livstidsgaranti på knivarna. Har själv erfarenhet av deras svenska generalagent och bättre servis har jag inte varit med om. Visst är Gerber och letherman bra verktyg men deras finish och känsla är inte lika fin enligt mig.

Vilka modeller har du erfarenhet av när det gäller Victorinox?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frostbiten Spade - Glock E-Tool mot Gerbers? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.