MTB-spår i och runt Täby

Hej alla! Som nybliven MTB-ägare och bosatt i Täby är jag på jakt efter bra spår att cykla i. Har Googlat en del men hittar inga konkreta tips. Det finns en hel del elljusspår men dessa är i första hand till för motionärer till fots och har dessutom ingen direkt terräng.

Har även spanat inne på MTB Täby, men hittar ingen info om spår i Täbyområdet. Är det enda vi har i Täby Roslagsleden?

Några som har några bra tips till mig? :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Fixar du Roslagsleden blir du kung på banan. Motionsspåren skall du undvika att cykla på. Du kommer lätt upp i höga farter och fotburet folk kommer känna obehag när du sveper förbi. Tror att de flesta motionsanläggningar infört cykelförbud.
Det finns fullt med stigar att cykla på i Täby. T.ex området mellan Rösjön och Vallentuna.

Kika, t.ex. på Eniros kartor så kommer du se många stigar. Därtill finns många icke utritade stigar.

Tack för bra svar allihopa. Jag ska ta och spana på lite kartor, kanske kan jag hitta något lämpligt spår :)

Båda sidor om Arningevägen

I skogarna på båda sidor om Arningevägen finns det hur många stigar som helst. Det är bara att ge sig ut och reka. (Dvs det område som Arneri också nämner här ovanför.)

Hej alla! Som nybliven MTB-ägare och bosatt i Täby är jag på jakt efter bra spår att cykla i. Har Googlat en del men hittar inga konkreta tips. Det finns en hel del elljusspår men dessa är i första hand till för motionärer till fots och har dessutom ingen direkt terräng.

Har även spanat inne på MTB Täby, men hittar ingen info om spår i Täbyområdet. Är det enda vi har i Täby Roslagsleden?

Några som har några bra tips till mig? :)

Tjaba.

Om du är ny med MTB kan jag rekommendera dig ett schysst forum:
http://happymtb.org/forum/list.php/1
Under fliken Turtips kan man läsa om diverse rutter som man kan köra runt om i landet. Tex har undertecknad skrivit lite om MTB-leden i Altorpsskogen. Den ligger visserligen i Danderyd, men precis på gränsen o börjar vid roslagsbanestationen Altorp.
En annan bra internetsida med förslag på leder är stigoteket:
http://www.stigoteket.se/region.php?lan_id=1

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips