STHLM-Nynäs på MTB

Är det någon som har erfarenhet av att cykla mellan Stockholm och Nynäshamn på MTB? Jag och min kompis tänkte ta en långkörare som förberedelse för sommarens motionslopp. Att hitta i skogen ser jag inte som nåt problem, vi tänkte åka Sörmlandsleden/Nynäsleden men jag har ingen uppfattning om hur terrängen är. Visseligen är det bra träning att kånka på cykeln men inte så roligt. Eventuellt åker vi till Handen med Pendeltåg och startar där. Avslut blir i alla fall i Nynäs för en pilsner och pendeltåg hem. Jag har sett flera stigtips som ligger längs vår väg, men det kanske blir för jävligt sen?
Inget ont om Hellasgården eller Järvafältet men det börjar kännas som vi cyklar i cirklar. Jag är också tacksam för tips åt andra hållet, NÖ eller NV med utgångspunkt från Sthlm. Men bara korta transportsträckor på asfalt!
 
Alternativ

Nynäsleden går delvis i karg terräng längs åsar, det kan nog bli en he ldel bärande där. Sörmlandsleden från Handen-Östertälje går på bredare stigar, man kan också bryta tex i Tullinge. Om man vill åka åt öster så är den 15 km långa Boo-leden i Nacka (http://www.nacka.se/MILJO/Boo/vandraB.htm) cykelvänlig. Vill man sedan åka lite längra så tar den 25 km långa Värmdöleden (http://varmdo.snf.se/vleder.htm) vid där Boo-leden slutar. Båda dessa är ganska SPARSAMT märkta , speciellt i korsningar, så karta kan vara bra att ha om man inte varit där tidigare. Järvafätet är annars en bra utgångspunkt. Man kan åka norrut på Upplandsleden från Järvafältet, längs Mälaren, upp till Sigtuna/Uppsala. Åker man åt nordost istället kan man, via en kort asfaltsträcka komma in på Roslagsleden vid Rösjön (http://www.osteraker.se/roslagsleden/index.html) På roslagsledn kan man åka både mot Norrtälje eller välja den blå-leden mot Vaxholm.

Mvh Per
 
Tack för tipset

Tack för tipset om Roslagsleden. Klart underhållande!
Speciellt tjurkalvarna vid Såstaholm gav en extra dimension åt det hela. Och runstenarna!
 
Kort alternativ: typ 3 Mil ta nynäspendel'n till Segersäng, därifrån på s-leden är det cyklingsbart ända till nynäs, men det är rätt teknisk cykling med stenar & rötter.

Längre alternativ: ca 5Mil från Handen. Cykla (asfalt ) till Tungelsta, sen över järnvägen mot lillgården, men håll höger i y-korset efter järnvägen. Kör en bit förbi stall & hästgårdar mm. Ta första grusvägen höger, som går till Hemfosa på fin grusväg. Sen därifrån till Segersäng, sista biten är lurig( fråga folk i stugorna) på _bra_ oanvänd väg och sista biten på svagt markerat stig över ett par fält, men man kommer ut på en grusväg & sen e man snart i Segersäng där man tar s-leden till nynäs.

/Anders
 
Glömde..

Jag glömde påpeka att jag kört efter den "gröna" kartan
vilket några km efter Ösmo och efter att man kört en bit på en grusväg och ska över en bro.

Där fortsätter jag över bron (enl kartan ovan) och korsar nynäsvägen och fortsätter sedan 3-4 km på grusväg. Efter en "bra" bit & på ett lite lurigt ställe vid en bioodling börjar stigen igen...man kommer då efter en fin skogskörning med lite ler ställen ut vid koloni området strax innan Hacktorp.

Nya sträckningen på s-leden är tydligen vid nänmda bro, att ej köra över utan, den går längs med järnvägen, och kommer ut vid idrottsplatsen efter att ha korsat nynäsvägen. Den sträckan är oprövad för mig!

Enjoy!
/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
robert petersson cykelkompis i bromma/sthlm Mountainbike 0
scott_scale Nybörjare i Sthlm! Mountainbike 3
Nedar MTB klubbar/kamrater i sthlm Mountainbike 2
Madam MTB i Sthlm 19/5? Mountainbike 12
namib tips moutainbikespår sthlm? Mountainbike 4
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
_andreas_ MTB slinga i Lill Jansskogen, sthlm Mountainbike 3
Bjornd Mountainbike leder i Sthlm Mountainbike 3
strimme Tips på cykelreparatörer/service i Sthlm Mountainbike 3
yodah Cykelbud i Sthlm!! Mountainbike 7
Andrez Cykelverkstad i STHLM Mountainbike 6
krippa81 Tränings-polare, MTB sthlm! Mountainbike 26
mararv mtb-försäljare i sthlm Mountainbike 3
caroline_o tips på sthlm m omnejd Mountainbike 16
boing Lista din skönaste MTB- rutt i Sthlm! Mountainbike 0
boing De skönaste MTB lederna runt Sthlm! Mountainbike 5
prnilla Mountainbikespår Sthlm Mountainbike 3
pjurka Cykelaffär i Sthlm? Mountainbike 9
appelo WTB Velociraptor försäljare i STHLM Mountainbike 2
Natasja Bra cykelverkstad i STHLM Mountainbike 3
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.