Tips på bra multiverktyg

Tänkte skaffa mig ett bra multiverktyg att ha med på cykelturer. Ska kunna bryta kedja och ha vanligaste insexorna. Vad mer behöver man? Några konkreta tips på vilket verktyg jag ska välja.

/Patrik

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Pump, däckavtagare, reservslang tycker jag är minimum.

Nästa steg kanske insexor för att justera bl a bromsbelägg och kedjebrytare. Liten skruvmejsel för att justera växeländlägen. Har du mkt packning kan reserveker och ekernyckel vara vettigt.

Sen kan just din cykel behöva andra verktyg beroende på vad som behövs för att fixa punkor (ta av hjulen och bromsarmar) justera sadel och styre.

Växelvajer kan vara smart att ha i reserv.

Thure

Tack för alla tips om att ha med slang, pump och avtagare, det håller jag med om men det jag nu är på jakt efter är ett multiverktyg som inte ersätter dessa, möjligen avtagare men troligen inte.
Primärt på multitool är väl kedjebrytare och insexor, i alla fall när jag tittade på multiverktyg på bikesters web.

Hjulen är sanbbkopplade så det går utan verktyg.

Många verkar nöjda med Topeak Moni 20 pro enligt bikesters recensioner, någon ha skjuvat av en insexa men övriga verkar nöjda.

Fler tips/synpuntker?

/Patrik

Lezyne gör fina verktyg. Finns olika sorter med olika innehåll. Jag har den här:

Bra kvalitet och framförallt en bra ekernyckel som duger att bygga hela hjul med om man vill.

Jag har ett gäng cyklar och lite olika stuk på vad jag har med mig. Såna multiverktyg har jag bara med i en del cyklar. Ett tag krånglade kedjelåsen i liggcykelkedjan så där har jag med en specialtång för kedjelås.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips