MTB med elmotor i naturresevat?

Vad jag inte kan begripa är varför i helsicke man måste åka elcykel, eller för all del cykel överhuvudtaget i ett naturreservat???

Kan tänkta mig att inbitna cyklister inte heller förstår varför vissa vill gå där...

Alla är vi olika, med olika preferenser och har olika sätt att njuta av reservatsnatur.

/Patrik
 
Säkert många cyklister som inte bryr sig om slitage o.s.v. Många är bara ute efter fina stigar, terräng, inte efter utsikten.. alltså noll naturintresse. Och nej, menar inte allihopa som cyklar. Bara på min tanke.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Indirekt sliter väl en elcykel mer för att elcyklisten cyklar längre och eller brantare.
Kanske, men ioch med att de kan hålla jämnare fart borde de slira mindre. Uppför tror jag faktiskt att de sliter mindre. Högre fart betyder förstås att inbromsningarna blir större och kanske sliter mer.
De gånger jag märkt slitage från MTB är när större grupper kör samma bana flera gånger.

Personligen tycker jag att elkonsumption och friluftsaktiviteter inte riktigt passar ihop, men jag måste säga att LED lampan har revolutionerat mitt friluftsliv. Jag kan cykla, gå, springa, skrinna etc även när solen gått ner. Steget till elcykel passar dock dåligt med mina nuvarande värderingar.
 
Olika värderingar

Steget till elcykel passar dock dåligt med mina nuvarande värderingar.

Jag har ingen elcykel men med tilltagande åder skulle jag kunna tänka mig att -om krafterna tynar- använda en sådan för att fortsatt kunna ta mig ut i naturen. Värderingar är olika beroende på vilken situation man befinner sig i och vilken förmåga man har.
(Däremot är det inte på programmet att cykla i naturreservat om det kan skada den skyddade miljön).
 
Jag håller fullständigt med om att man skall skydda naturen mot slitage som är av den arten att miljön påverkas märkbart negativt oavsett om detta sker med någon typ av fordon, häst, ren, vandrare etc. Jag anser däremot att det sätt som Naturvårdsverket valt (att införa en egen klassificering av våra fordon) är fel väg att gå. Sedan tror jag också att en elcykel (som är klassad som cykel) inte sliter mer på naturen än en vanlig cykel.

El-MTB kan jag lova sliter mer än vanliga cyklar.

Jag har sett det fler gånger. Framförallt uppför då vikten är betydligt högre än de flesta vanliga MTB och de slirar rejält med sina extra 10 kg eftersom motorn fortsätter att driva. Det tar mycket på mjuka stigar kan jag lova. På vissa platser här där jag bor har vissa backar blivit helt förstörda efter deras framfart.
 
Rätt - kanske!

Du har naturligtvis rätt i att dom cyklar som man kan importera själv - med betydligt starkare motor - sliter på naturen MEN om dom är starkare än 250 watt så är det per definition ingen elcykel. Troligtvis skall det i så fall klassas som moped eller motorcykel.
 
Problemet är att även med en enklare el-mtb under 250w så sliter det mer.

Jag har cyklat bakom folk som garanterat aldrig skulle ha orkat cykla i vissa backar men med elen går det....de ställer sig upp för att orka med följd att de spinner upp marken.

Vi har en backe här som när de passerat ett par gånger bara är lera och inte längre cyklingsbar.

Istället för att träna upp sin kondition och cykla upp för t.e.x. backar sittande eller gå uppför backarna man inte orkar cykla så kör de med elen och voila..marken slits upp snabbt.

Alla cyklister sliter mer än vandrarna och El-cyklar sliter mer än "vanliga" cyklister.
 
El eller ej

Det är otvivelaktigt så att cyklar (el eller inte) lämnar en hel del spår efter sig på våt mark. Beklagar att du drabbats av problemen. Det är väl inte kraftutvecklingen i motorn som sliter marken mer utan snarare det faktum att fler tar sig ut i terrängen när det finns el-cyklar. Hjulen spinner väl loss om ställer sig upp och trampar utan elmotor också?

Har du någon erfarenhet av hur en "fat tire" elcykel sliter? Jag inbillar mig att det kanske är ett bättre alternativ.
 
Basta

och


Varför inte läsa tråden från 1a sidan?
Tex det som står i #4

Detta är väl inget att diskutera, inga elcyklar utanför vägar. Och vanliga cyklar skall framföras med eftertanke. Vi har tillräckligt många markägare som har tillräckligt många exempel på folk som ”bär sig åt” och därför är markägarna via LRF och andra organisationer med stora resurser i allra högsta grad aktiva i att lobba för att slopa eller kraftigt begränsa allemansrätten! I Skåne är allemansrätten på många håll i praktiken skrotad, där kan man knappt gå på en grusväg utan att nån bonde skäller ut en! Låt inte denna sjuka sprida sig norrut!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips