Jo, enligt din logik, men så ser det ju inte ut i verkligheten.
inte i din verklighet då kanske, men i min.
Jo, enligt din logik, men så ser det ju inte ut i verkligheten.
inte i din verklighet då kanske, men i min.
Det verkar som flera inte förstått att det är två olika definitioner:
1. Motorfordon
2. Motoriserat fordon
Ett motoriserat fordon är behöver inte vara ett motorfordon, men ett motorfordon är alltid ett motoriserat fordon.
Liten motor = motoriserat fordon
Stor motor = motorfordon
Jag vet inte om man kan förklara det mer pedagogiskt?
men det är just de här begreppen som skulle behöva testas rättsligt om de ens är ok.
En el-cykel är en cykel. Punkt. Terrängkörningslagen och lagen om vägtrafikdefinitioner gäller. Den som inte håller med får gärna visa vilket lagrum som definierar el-cyklar som något annat. När lagstiftningen kom till hade ingen tanke på att el-cyklar och framförallt el-terrängcyklar skulle bli allt vanligare.
Det kommer säkert göras ändringar i lagstiftningen på det här området framöver i takt med att el-mtb blir vanligare. Men där du idag får cykla med vanlig cykel få du även färdas med el-cykel. El-cykel är inget motordrivet fordon. En el-cykel drivs av dem som trampar och får bara assistera upp till 25 km/h. Håller man sig till det kommer man inte bli dömd för att cykla i terrängen med sin el-cykel, åtminstone inte för brott mot terrängkörningslagen. Sen kan man säkert diskutera den moraliska aspekten i att cykla el-cykel i skogen och göra fula spår.
Fast huruvida en elcykel är en cykel eller motordrivet fordon är inte en kamp mellan Transportstyrelsen eller Naturvårdsverket. (Trafikverket har inget med detta att göra) utan fastslaget i lag av Sveriges riksdag, som stiftar lagar oavsett vilken myndighet man hejar på. Relevant lagrum heter lagen om vägtrafikdefinitioner och gäller oavsett om man är byråkrat på Naturvårdsverket i Stockholm eller byråkrat på Transportstyrelsen i Borlänge.Visst Melker,
men Trafikverket är inte satt att vårda våra marker vid sidan av vägen,
det är det som Riksdag och Regering satt Naturvårdsverket att göra.
Så jag är rätt övertygad om att Naturvårdsverket skulle få verksmässigt
tolkningsföreträde i just den här frågan. Och fick de råda (inte mig emot - jag
får ju inte köra en fyrhjuling därute) så skulle det säkert bli stopp på alla dessa
medelålders män i lycra som hurtbullar omkring med cykel ute i naturen också.
Först då skulle full rättvisa råda...
En elcykel med för stark motor är trafikjuridiskt en oregistrerad moped eller motorcykel och får således normalt inte framföras i naturen.
Men en elcykel med effekt under 250W/<25km/h är trafikjuridiskt en cykel.
Jag sätter inte punkt, då jag tror att det kan komma nya lagar i trafikförordningen som mer i detalj reglerar elcyklade. T ex har det föreslagits hjälmtvång för elcyklar, vilkat jag tycker låter sunt.
/Patrik
Det verkar som flera inte förstått att det är två olika definitioner:
1. Motorfordon
2. Motoriserat fordon
Ett motoriserat fordon är behöver inte vara ett motorfordon, men ett motorfordon är alltid ett motoriserat fordon.
Liten motor = motoriserat fordon
Stor motor = motorfordon
Jag vet inte om man kan förklara det mer pedagogiskt?
Men hur förvirrande kan det vara? Motordrivna fordon får inte köras på barmark i terräng (utanför yrkesmässig användning), så långt finns inga oklarheter i lagstiftningen. Gör så här:
1) Kolla om det sitter en motor i eller på ditt fordon
2) Kolla sedan om motorn driver fordonet framåt eller bakåt.
Klarar man inte det är man förmodligen inte lämplig att framföra cykeln på allmän väg heller.
Uppenbarligen tillräckligt förvirrande för att många ska sitta här och killgissa.
Som sagt, skylten sa inget om att krypa på gräsmattan. Heller inget om att cykla på den, eller för den delen köra jordfräs. Eller kanske räcker det att skriva "Gå inte på gräsmattan" och lita på att folk förstår resten själva. Som att allemansrätten inte är motoriserad.En elcykel är inget motordrivet fordon, då elmotorn inte driver cykeln. Den assisterar bara den kraftinsats cyklisten måste anbringa för att få cykeln att rulla.
Jag upplever det inte som att någon gissar för att man inte förstår, utan för att man inte vill förstå. Lite som att tolka skylten "Gå inte på gräsmattan" som att ingen har sagt att man inte får krypa där.
Som sagt, skylten sa inget om att krypa på gräsmattan. Heller inget om att cykla på den, eller för den delen köra jordfräs. Eller kanske räcker det att skriva "Gå inte på gräsmattan" och lita på att folk förstår resten själva. Som att allemansrätten inte är motoriserad.