MSR XGK användare

Jag undrar om ni, ägare till ett XGK kök, använder er av fotogen eller white gasoline. Fotogen ger mer effekt på just detta kök men kan oxå vara svårare att tända-förvärma och kanske sotar igen mera. Det skulle alltså vara intessant att veta vilket bränsle ni föredrar och vilka för och nackdelar ni har upplevt med respektive bränsle.

Tack i förhand.

har kört bägge, fungerar bra.. enklare hanteringmed bensin men bättre kontroll med fotogen. föredrar i slutändan ändå bensin..

(kör bara gas nu för tiden.)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bensin!

Jag kör bara med bensin i mitt xgk, jag har tidigare kört ett optimuskök på fotogen. Jag tycker att bensin är mycket enklare, mindre kladd och dunstar vid spill. Lätt att förvärma. Förstår inte varför man vill köra med fotogen...

Magnus

Bensin

Jag har använt de flesta bränslen till mitt MSR XGK och det jag tycker fungerar bäst är bensin. Sâ länge bensinen hâller bra kvalitet sâ fungerar köket perfekt. Visst är det lite svârt att kontrollera men jag tycker det är bra.
Fotogen och disel sotar för mycket men det är inga större problem att förvärva. Problemet är sotet tycker jag.
Andra lösningsmedel brukar sota mycket och vissa täpper igen röret mellan flaskan och brännaren sâ det blir mycket rengörning och det är inte kul.
Använder man bensin men lâg kvalitet sâ sotar det bra och röret täpps igen sâ även här blir det mycket rengörning...

Sâ har du tillgâng till bensin sâ använd det...

/Stellan

Hur är det med T-gul? Funkar det till det köket? Och bensin, menar ni ren bensin då eller? ( vet att det går med vanlig bensin också men..)

Jag brukar köra på miljöbensin eller kemiskt ren bensin.
Märker ingen skillnad på effektiviteten, möjligtvis så blir det mer sot av vanlig bensin.

Bensin...

kan vara otäckt att köra i tältet, efter en matlagningssession i absiden vintertid med ett läckande XGK som efter en stund fattade eld i absiden så tycker jag fotogen känns säkrare...

Bensin är enklare att starta och innebär mindre fippel...

Men jag har ju sålt mitt XGK och kör med Triangia arctic vintertid (tyst, reglerbart stabilt;-) och gas på sommaren (triangia brännaren eller pocket rocket).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips