MSR Dragonfly el. XGK II?

Hållbarheten beror ju på hur man hanterar det. Köpte mitt Dragonfly 2000 tror jag det var och det har överlevt 2 av mina vänners XGK. Lägg köket i kastrullerna med lite annat jox så borde det hålla.

Du bör använda bensinbehållare i alu. För det blir inte kul om en flaska springer läck mitt på vinterfjället.
 
SWE3171; sa:
Personligen tycker jag att DragonFly är ett riktigt stolpskott. Det kombinerar liksom de sämsta egenskaperna hos Whisperlite och XGK.
/Magnus

Hej!
Vilka är de där sämsta egenskaperna? Dragonfly får ju bättre recentioner än whisperlite här på utsidan.


Hur är det med munstycken till Dragonfly? Finns det också två stycken?

/Georg
 
Hej Georg,

nu minns jag inte allt vad jag tyckte var dåligt med DragonFly (använde det tillsammans med en brittisk kompis för några år sedan) men grundgrejen är i alla fall följande.

Hela meningen med tex XGK är ju som har antytts av andra att det är en närmast oförstörbar jetmotor. Man kan praktiskt taget köra över den med trucken och den funkar fortfarande. Och gör den inte det så är antalet delar så litet och konstruktionen så enkel att man enkelt kan reparera praktiskt taget allt utom en spräckt bränsleledning "i fält". Denna enkelhet och robusthet är det MSR har haft som ledstjärna i många år (och är det som alpinister upskattar).

Priset man får betala för detta är att XGK låter som en robotbåt (pga koppbrännare) och har två inställningar för fartan; helt av eller blåslampa.
Whisperlite å andra sidan klarar inte riktigt lika skitiga bränseln, har aningen fler (fast fortfarande väldigt få) delar och är (enligt uppgift) inte riktigt lika pålitlig på extremt hög höjd. Detta pga hattbrännaren som då å andra sidan är mycket tystare och enklare medger reglering via pump/ventiltrycket.

DragonFly å andra sidan väsnas lika mycket som XGK utan att därför ha lika enkel/robust konstruktion. Benen må fällas ut på ett ack så sexigt sätt men detta är till liten glädje annat än för butiksexpediten. Det är kort sagt en jädra massa delar som bara väntar på att gå sönder.

Nu får du till syvende & sist ta allt detta med en viss nypa salt. Som sagts tidigare så kommer du säkert inte att ha några problem alls med DragonFly om du behandlar det på ett ömsint sätt. Är det främst cykelexpeditioner du ska använda det till så är tex sannolikheten för igenfryst regleringsventil ganska liten. Å andra sidan så skulle jag då också prioritera ljudligheten högre och välja ett tyst hattbrännarkök som Whisperlite eller SimmerLite (eller gaskök). Alla har vi olika prioriteringar och användningsområden för köken och det som passar den ene passar inte nödvändigtvis den andre. Personligen prioriterar jag driftsäkerhet, uteffekt och låg vikt över allt annat eftersom det passar för de aktiviteter jag håller på med.
Observera alltså att jag inte på något sätt säger att DragonFly är ett skitkök, men ehh inte ett förstahandsval för mig. Det kan säkert fungera kanon för dig.

Och vad gäller betygssättning - tja ta Optimus Nova som exempel. Brukar få toppbetyg trots att detta förefaller vara det kök som strular mest alla kategorier. Gör en sökning så får du se... :) Dessutom så verkar det knappast alls fungera över 5000 m vilket lirarna på Optimus uppenbarligen överlät åt kunderna att upptäcka...

MVH
/Magnus
 
Årgångsmunstycken?

SWE3171; sa:
Mikael_B; sa:
I alla fall mitt XGK har ett fotogen och ett bensinmunstycke som jag byter när jag byter bränsle.
Mikael

Visst är det så, man får med ett GK (gas+kerosene) och ett X (gegga) munstycke. Men åtmistone på XGK som är ett par år gamla så är det som sagt samma munstycke (GK) för både bensin och fotogen. Eller som manualen säger:

"Use the GK Jet for white gas, kerosene, automobile gasoline, aviation (AV) gas and jet fuel.

Use the X Jet for diesel, low quality kerosene and other low quality fuels that burn with a sooty, yellow flame when using the GK Jet"

Nu är det iofs inte omöjligt att MSR har ändrat detta de sista året eller så (mitt XGK är ca 3 år gammalt).

------------------------------------------------------

/M




Mitt är iofs väsentligt äldre än tre år och manualen har antagligen återgått till det stora kretsloppet. Dock skriver MSR på sin hemsida det jag bestämt minns från min manual:

FUEL INFORMATION
The XGK stove can burn a variety of fuels, using two interchangeable Jets.
1. The GK Jet is used for white gas, unleaded auto gas, and aviation gas. This Jet is pre-installed in your stove.
2. The X Jet is for kerosene, jet fuel, and diesel. This Jet is included in the parts kit with your stove.

Bensin med den förmonterade o fotogen med den som ligger i reservdelspåsen alltså. Står det som du säger i din manual verkar det inte bara som de ändrat en utan två ggr. Minst sagt förvirrande.
Men visst är det bra med en brännare som håller en vaken.

Mikael
 
Mikael,

tja det var ju intressant... Om jag får gissa så tror jag nog att munstyckena har sett i princip likadana ut ända sedan GK-tiden fast att synpunkterna har ändrats... Man skulle kanske maila MSR och fråga.

Tyvärr tror jag emellertid inte att det löser den grundläggande problematiken med att XGK är sämre med bensin än med fotogen (och tom "sämre" än Whisperlight).
Om du tittar på "G" munstycket på Whisperlight eller "GK" på XGK så ser du att hålet är större än på "K" respektive "X" munstycket. Nu är jag ingen köksdesigner men en rimlig tanke är att då flampunkten för fotogen/diesel ligger högre än för bensin så måste hålet vara mindre för att höja "laddtrycket" och därmed temperaturen innan bränslet lämnar munstycket.

Ifall detta resonemang stämmer så borde man alltså kunna öka fartan med bensin i XGK genom att borra upp hålet en aning (om man nu har grejerna för det...). Förutsatt förstås att dysan etc är lämpade för detta. Man borde kanske som sagt maila MSR & fråga!

/M
 
SWE3171; sa:
Mikael,

tja det var ju intressant... Om jag får gissa så tror jag nog att munstyckena har sett i princip likadana ut ända sedan GK-tiden fast att synpunkterna har ändrats... Man skulle kanske maila MSR och fråga.

Tyvärr tror jag emellertid inte att det löser den grundläggande problematiken med att XGK är sämre med bensin än med fotogen (och tom "sämre" än Whisperlight).
Om du tittar på "G" munstycket på Whisperlight eller "GK" på XGK så ser du att hålet är större än på "K" respektive "X" munstycket. Nu är jag ingen köksdesigner men en rimlig tanke är att då flampunkten för fotogen/diesel ligger högre än för bensin så måste hålet vara mindre för att höja "laddtrycket" och därmed temperaturen innan bränslet lämnar munstycket.

Ifall detta resonemang stämmer så borde man alltså kunna öka fartan med bensin i XGK genom att borra upp hålet en aning (om man nu har grejerna för det...). Förutsatt förstås att dysan etc är lämpade för detta. Man borde kanske som sagt maila MSR & fråga!

/M

Jag har alltid kört mitt xgk med bensin.
Det låter som jag borde testa fotogen istället!
 
med tanke på vad som sagts i tråden så behåll ditt MSR XGK och kompletera istället med en liten Gas-brännare, lämpligtvis MSR Pocketrocket.. Jag har själv ett XGK från början på 90-talet som på senare år kompleterats med en Pocketrocket, jag tycker nog allt att kombinationen är lysande..
 
-Patric-; sa:
med tanke på vad som sagts i tråden så behåll ditt MSR XGK och kompletera istället med en liten Gas-brännare, lämpligtvis MSR Pocketrocket.. Jag har själv ett XGK från början på 90-talet som på senare år kompleterats med en Pocketrocket, jag tycker nog allt att kombinationen är lysande..

Amen!

/M
 
Erik,
Bensin har också alltid varit mitt förstahandsval vare sig det gäller XGK eller Whisperlite. Det faktum att det inte kladdar, ger mycket kortare förvärmning och inte skiktar sig och har andra skumifikationer för sig när det är kallt är skäl nog för mig. White gas (Coleman fuel) brukar dessutom finnas lätt tillgängligt i civiliserade västländer som USA och Frankrike (Sverige räknas alltså inte hit...)

Att XGK är långsammare med bensin än fotogen under "laboratorieförhållanden" är mest av akademiskt intresse. Lite kul dock att Whisperlite tvärt om den allmänna uppfattningen med sitt lågmälda väsande har mer flås än monstret XGK när man kör på bensin. Detta framgår ju oxå av tabellen på MSR:s hemsida (om de inte har ändrat den...) och bekräftades av MSR i ett mail som postades på http://www.cascadeclimbers.com. Pumpar man upp Whisperlite med >100 pumptag så är det RIKTIGT bra ös :)


Mikael,
Nu kommer jag inte ihåg hela XGK:s historia men den är väl typ så här:

GK -> XGK (multifuel) -> XGKII (nu med ShakerJet) -> XGK Expedition -> det XGK som tydligen snart ska komma

Det vete gudarna om det är någon skillnad mellan XGK II och "Expedition" annat än att namnet skulle låta mer säljande. Originalet GK kom med aluminiumburken runt brännaren i en schysst tidigt-70-tal-wannabe-NASA-blåeloxerad färg och hade fyra enskilda kärlstöd i stället för de två bågarna samt lite andra detaljer som jag inte minns fast totalt sett ändå väldigt lik dagens XGK. Jag har även sett en senare variant av XGK i svart. Jag vände ut och in på Whisperlite och XGK för några år sedan och gjorde alla möjliga irrtester och även om jag inte skriftligen noterade allt så vill jag minnas att XGK eller Whisperlite eller båda tex fungerar dåligt/inte alls om man tar bort ShakerJet-mojen. På samma sätt som tex XGK inte alls funkar utan den skålformade reflektorn. Detta skulle möjligen kunna förklara skillnaderna i rekommendationer för munstyckena.
På min manual står det "MSR XGK Expedition Stove", lite blajtext och "Version 1.0". Vet du om det är XGK eller XGK II du har?

Georg,
En sak till med DragonFly som just slog mig. Pumpen är förstås inte samma som till XGK & Whisperlite... Jag minns inte vad det är för skillnad men jag har svårt att tro att MSR inte skulle använda en annan pump om det inte fanns reella skäl. Så om du eller någon kompis har XGK eller Whisperlite så är pumparna inte helt kompatibla sinsemellan.

/M

PS. Kunde inte låta bli att prova "X"-munstycket till XGK som jag hittills låtit vara.
Riktigt dåligt flås med bensin (som väntat) och lite halvsur irrig förbränning med fotogen. Fast det funkar ju trots allt. DS
 
Erik,
jag har ett tidigt XGKII med guleloxerad burk och de fyra insvängbara benen men manualen hittar jag inte trots en sväng i garaget så exakt version vet jag inte.
Absolut ingen shakerjet dock. Men, mina munstyckena är märkta XG och XK, XK verka ha lite större hål, så nån ändring av munstyckena har de gjort. Undrar vad man gör den dan man måste köpa nytt munstycke, direktköp från MSR antagligen.

Mikael
 
Mikael,

schysst att det har gjorts i gult oxå! XG och XK låter ju onekligen typiskt som "gas" resp "kerosene". Har du den gamla pumpen i svart & vit plast oxå?

Vad jag har hört så är MSR väldigt bra att ha & göra med vad gäller reservdelar etc och de lär tydligen bli stormförtjusta när folk fortfarande använder deras kök efter 30 år!

Fast det är ju förstås en bit till Seattle... :)

/M
 
-Patric-; sa:
med tanke på vad som sagts i tråden så behåll ditt MSR XGK och kompletera istället med en liten Gas-brännare, lämpligtvis MSR Pocketrocket.. Jag har själv ett XGK från början på 90-talet som på senare år kompleterats med en Pocketrocket, jag tycker nog allt att kombinationen är lysande..

Ja nu är jag ännu mer osäker på vilket som är bäst.

XGK är ju uppenbarligen hållbar och enkel men Dragonfly har ju simmermunstycket och den nya modellen har en ny pump som ska vara bättre?

Det här med munstyckena. Hade Dragonfly också två olika?
Hur är det med olika bränslen, är Dragonfly lika tåligt här som XGK?

Jag läste om en kille som använt olivolja tilll sitt Dragonfly. Optimus Nova ska man ju kunna köra på rapsolja. Det vore väldigt trevligt om man kunde göra med Dragonfly också! Men det vore ju bra om man hade två munstycken då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
nvavargen msr delar Kök och brännare 5
Matthias87 MSR pocket rocket vs windpro vs annat kök Kök och brännare 16
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
Stromgren Primus vs. MSR Kök och brännare 21
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
avslutad130206 MSR Pocket Rocket gas? Kök och brännare 6
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
warwa MSR Reactor Kök och brännare 4
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
Staffan Andersson MSR Reactor Kök och brännare 2
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
fnöskticko MSR PocketRocket, fel på? Kök och brännare 13
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
sigvardsdotter MSR Whisperlite- fundering/problem Kök och brännare 8
Martin Fjäderlätt MSR Reactor - en Jetboil-utmanare? Kök och brännare 16
annaim.geo MSR-kök Kök och brännare 2
Xander MSR XGK användare Kök och brännare 6
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
The_Lost_Cyclist ny pump till MSR XGK 2? Kök och brännare 0
arlemo Service MSR Whisperlite Int? Kök och brännare 1
Stehpan MSR XGK UTGÅR! Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...