Motionskajak???

Frågan var ju egentligen "Om man inte vill tävla så är väl ändå formen på en turbåt hämmad av ett regelverk?" Och det tycker jag är en bra fråga. Att jag jävlades lite med själva optimeringsfunderingen är ju bara alltför självklart.

Jag vet ju för det första inget om reglementet kring en turbåt, utöver fastaskeddan och att alla är 5.20 långa och cirkus 51 breda - och för det andra spelar det superduperoptimala ingen riktig roll för mig, inte heller huruvida den är tävlingsbar eller ej.

Men regelverk är ju satta i en tid, på en plats, med människor med vissa kunskaper och intressen...

Så jag tolkar Eriks fråga som:
Hur skulle en turbåt helst se ut, om den nu inte skulle behöva bry sig om turbåtsreglementet? (Alternativt då; vad i turbåtsreglementet kan vara hämmande?)

skeddan är borta ur reglementet

det enda jag har att invända mot i tutbåtsreglerna är att man inte får göra inskärningar i fördäcket
och det faktum reglementet gör att kajakerna är svåra att få ner i vattnet för lätta kanotister. Att kajakerna är så offantligt populära och att i stort sett alla tillverkare väljer att bygga kajaker efter ett reglemente som man egentligen helt kan strunta i efterssom det bara är i danmark de gäller tycker jag talar för sig självt.

reglementet ger lätta smidiga relativt sjövärdiga kajaker med stor fartpotential och bra slutstabilitet till i sammanhanget väldigt rimliga priser. längden och utförandet gör att man ligger bra på våg. Inget för öppna havet eller högsjö paddling men helt och fullt tillräckligt för att klara av det mesta de flesta kan tänkas kasta åt den vid ansvarsfullt motionerande i skärgårdar och öppna sjöar.


låter dock inte som att det är en turracer killen vill ha är nog någon av de snäppet stabilare kajakerna antingen av turbåtssnitt med ca 55 bredd eller någon av de lite mer havsanpassede båtarna som inte följer reglerna. Ingen båt nämd ingen båt glömd.
 
Måste säga att det är intressant att följa diskussionerna :)

Det verkar som en turbåt kan vara något som jag bör satsa på.

reglementet ger lätta smidiga relativt sjövärdiga kajaker med stor fartpotential och bra slutstabilitet till i sammanhanget väldigt rimliga priser. längden och utförandet gör att man ligger bra på våg. Inget för öppna havet eller högsjö paddling men helt och fullt tillräckligt för att klara av det mesta de flesta kan tänkas kasta åt den vid ansvarsfullt motionerande i skärgårdar och öppna sjöar.

låter dock inte som att det är en turracer killen vill ha är nog någon av de snäppet stabilare kajakerna antingen av turbåtssnitt med ca 55 bredd eller någon av de lite mer havsanpassede båtarna som inte följer reglerna. Ingen båt nämd ingen båt glömd.

Om man ändå skulle våga sig på att nämna några modeller... Vilka skulle de kunna vara?
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Leto Invincible, Nelo Viper, Escape... etc ! Det kommer säkert fler
förslag
Vill gärna nämna Zedtech och Elio!
Polledo finns nog kvar också....
(Igen:) Det kommer säkert fler förslag. :)

Är man orolig för stabiliteten så behöver man ju inte välja 51cm versionerna. Det finns de som ligger på 55 och 60. Som någon redan sagt.

Ett annat sätt att få lite tryggare gång är att inte välja racingsäte. Att istället få kajak med lägre sits(något som allra minst ett par tillverkare har). Jag är förvisso nöjd som tusan över rotationen jag får till i det högre sätet. Men det är skillnad i stabiliteten, bara på ett par centimeter.
 
Några till...

GBA Thorn
Plastex Marathon Master
Plastex Marathon Fast
Sipre Energy
Sipre Morcego
Vajda Civetcat

Några av kanoterna som nämnts finns med ett skott bakom sittbrunnen. Kostar runt tusenlappen och ger ökad säkerhet till priset av ca 1 kg vikt.

När du tittar på kanot så kika hur rodret sitter fast i botten.

World of Multisport som tagit fram XOR (Extreme Ocean Racer) har även XOC (Extreme Ocean Cruiser) i pipeline men den kommer tydligen först nästa år. XOC ska uppfylla turbåtsreglerna, ha fullstor brunn, ha skott både fram och bak mm.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips