Motionskajak???

En "turbåt" som vore ett par dm längre skulle nog passa srpp finfint. Den kunde säkert innebära bättre gång och högre hastighet i vissa lägen. Men skillnaden skulle inte bli som natt och dag.

Utan att läsa på ordentligt från början i tråden får jag nog ändå känslan av att den som ställer en ganska öppen fråga om vilken kajak som kan vara lämplig att börja motionera i, inte kommer att hämmas av en 5,20-kajak så att det tar död på intresset. Tränar man duktigt så kan man säkert komma på att man vill ha nåt annat efter två säsonger. Eller inte.

Det beror väl bara på hur mycket man utvecklas OCH hur sugen man är på att köpa ny kajak.

Själv har jag en kajak på drygt 6 m i garaget. Den har jag nog inte haft i sjön i år... Fast det har inget alls med kajaken eller dess längd att göra.
 
Du får gärna prova paddla ifrån mig Patric å då sitter jag bara i en 5,70 kajak :) när det ät lite stökigt!
Har paddlat visserligen bara motionskajaker i stökigt hav tycker jag får betydligt bättre stadigare gång(fart) i den ngt längre kajaken jag paddlar(fast jag tycker dom lika ranka)
Den går liksom lugnare lite mer igenom vågorna än att bara guppa upp å ner!

/Janne
 
Helt rätt Mezzner

Precis, det viktiga är att komma igång. Sen spelar det inte så stor roll vad man sitter i egentligen, så länge som det passar hyfsat.
 
Du får gärna prova paddla ifrån mig Patric å då sitter jag bara i en 5,70 kajak :)

Tack till Janne för erbjudandet. Men du vet, jag stressar runt efter folk mer än nog under dagtid. Jag behöver ingalunda stressa runt efter någon, före någon, mot en mållinje/pulsklocka/snitttid på min fritid. Om jag jagar något alls där ute i min "lilla danska" så är det frid, eller flow, eller möjligen nirvana... :) Och tillräckligt med trötthet så att kudden blir så skön, så skön.

Kanske att jag når nirvana i en "turbåt" som är ett par decimeter längre, något både jag och Mezzner kan misstänka (om vi bortser från själva nirvanabiten då...).

Också kan vi väl vänta på Siven eller Arnström gällande frågan om den optimala kajaken... :)
 
Enligt mig är en motionskajak en kajak där man kan sitta bra nog för att hålla en bra paddelteknik och lätt nog för att vara snäll mot axlar och leder. Sedan är det ju högst individuellt hur rank och snabb kajak man klarar av. Finns rätt många som köpt på sig en turbåtsliknande kajak och sitter och darrar när det blir lite vågor. Så strunta i hastigheten utan skaffa en rimlig kajak som Du kan använda i många olika vädertyper. Fast ok, simma är ju oxå motion ;)
 
Men enligt din i övrig korrekta analys så är väl det optimala individuellt betingat. Det som är rätt för mig är helt säkert värdelöst för Siven.

Det har väl tidigare sagts att det inte finns någon optimal kajak? 520 cm kajak räcker bra för motionskajaker. Ju längre kajak, desto mer finladsfärja blir det.
Långa kajaker kan vara rolig i medsjö, men tråkiga på slätvatten och motsjö.

Huvudsaken är att man trivs och har roligt med sin kanot.
 
Men enligt din i övrig korrekta analys så är väl det optimala individuellt betingat. Det som är rätt för mig är helt säkert värdelöst för Siven.

Frågan var ju egentligen "Om man inte vill tävla så är väl ändå formen på en turbåt hämmad av ett regelverk?" Och det tycker jag är en bra fråga. Att jag jävlades lite med själva optimeringsfunderingen är ju bara alltför självklart.

Jag vet ju för det första inget om reglementet kring en turbåt, utöver fastaskeddan och att alla är 5.20 långa och cirkus 51 breda - och för det andra spelar det superduperoptimala ingen riktig roll för mig, inte heller huruvida den är tävlingsbar eller ej.

Men regelverk är ju satta i en tid, på en plats, med människor med vissa kunskaper och intressen...

Så jag tolkar Eriks fråga som:
Hur skulle en turbåt helst se ut, om den nu inte skulle behöva bry sig om turbåtsreglementet? (Alternativt då; vad i turbåtsreglementet kan vara hämmande?)
 
Senast ändrad:
Men jag kan ju svaret!

Den skulle var mycket längre! Den skulle dessutom ha två skrov till på var sida, samt ett stort, stort segel. Dvs om man vill ha en snabb segelbåt och det inte är krav på endast ett skrov.

Som sagt, mer eller mindre, om turbåten fick se ut hur som helst så skulle den göra det, och dess utseende skulle då bero på två saker, vad man vill att den skulle var bäst på samt hur någon sedan tror att den bör se ut för att bli det! Turbåten har väl annars inget särskilt ändamål, om den inte följer reglementet.

När jag säger att din turbåt kunde må bra av att vara ett par dm längre så var det för att du skulle ha samma stabilitet, lite lite mer fartpotential (för ditt flow bara), lite mer riktningsstabilitet, och lite bättre gång i lite vågor. Därmed inte sagt att den skulle utformas som en havsracer (och hur en sådan helst ska vara utformad, finns det väl en gamma tråd om redan).

I det här fallet, så som frågeställaren formulerat sig, när han fått en syl i vädret, så tror jag en turbåt kan vara rätt. Numera finns det ju många att välja på. Jag skulle vilja ha nån slag lite lucka på min dagturs/motionskajak, och jag skulle vilja ha skott både framför och bakom sittbrunnen.
Jag blev f ö inspirerad av Björn Olins bilder när han var på tur i en Civetcat, men jag hittar tyvärr inte de bilderna längre. Nåt som var mindre optimalt där var väl kanske packremmen runt skrovet som höll fast trunken på akterdäck.
 
Jag blev f ö inspirerad av Björn Olins bilder när han var på tur i en Civetcat, men jag hittar tyvärr inte de bilderna längre. Nåt som var mindre optimalt där var väl kanske packremmen runt skrovet som höll fast trunken på akterdäck.[/QUOTE]

Men - packremmen är ju en perfekt kombination av tur- och resistanspaddling!


Har hittat en rolig kombination av allt som diskuterats i den här tråden. Surfskifolket får en självlänsande brunn, turracerfolket får ungefär de måtten (5,18 x 0,51), det finns en liten lucka där det går att tråckla ner fika och ombyte osv.

Kika på Think FIT hos Utinaturen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
Martin71 Motionskajak för hav Paddling allmänt 9
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
mw123 Motionskajak för 95kg Paddling allmänt 48
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.