Dagstur/motions-kajak för tjockis? :)

Håller på att titta på kajaker för dagsturer samt motion. Prisklass upp till 15k.
T.ex.
http://www.stockholmkajak.se/seabird-kajaker/h2o-547-cm

Väger idag runt 100 pannor utdelade på 180cm, så är inte så fasligt bred. Har börjat gå ned en del med motion och bättre kost. Så målvikten är 85kg, når jag den så har jag minskat en del på bredden och jag vill ju inte behöva köpa en ny kajak för det.

Undrade lite om sittbrunnsmåtten. På H20 står det 40cm, kan man ta det måttet med en nypa salt när det kommer till hur bred man är, eller är det ett direkt mått på om man kommer ner i kajaken eller inte?

Tar gärna emot förslag på kajaker som passar för dagstur och motion. Bor direkt vid en sjö som är 2-3mil lång och inte så bred, så inga övernattningar, vill dock kunna ta med mig en t.ex. matsäck.
Tacksam för svar!

VKV Kåre eller ex Citius 55/60 borde fungera finfint för din kravbild. Har inte paddlat så många motionskajaker men Citius 55 uppskattar jag, stabil och känns trevligt lättdriven. Det har ju också börjat säljas en del surfskis med packmöjlighet nu.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kåre skulle jag inte rekommendera, inte så kul att paddla, och sittbrunnarna är ganska små för motionspaddling, om man är fullvuxen. I så fall mycket hellre en Lisa eller Anita, om det nu är VKV du vill ha.

Det finns en hel drös moderna motionskajaker i lämplig storlek, den nämnda Citius är ett bra exempel. Nelo Viper 51/55/60, Elio Cobra/Seal/Morse. Välj själv bredd efter hur stabil du vill ha den. Smalare (51cm) är i regel byggda efter danska turbåtsregler, och brukar vara uppskattade motionskajaker. De bredare (55cm eller 60cm) är mycket stabilare, men inte inte jättemycket trögare att paddla.

Denna typ av kajaker har i regel inte packluckor, och inga skott. Det innebär att du lätt får med dig en dagspackning, i någon vattentät påse. Det innebär också att du bör fixa något flytblock för att inte förlora kajaken om du välter på fel ställe.

Bestäm dig först vad som är viktigast, utflykt eller motionspaddling. Är det det senare, är de ovan nämnda mycket bra, och är lätta att sälja om du blir biten och vill köra någon snabbare/lättare modell.

Kostnad är ca 12KSEK för de billigaste utförandena, och dessa duger bra att motionera med. Precis som racingkajaker kostar de mer i lättare och styvare material, upp till drygt 30KSEK.

Gör utrymme i budgeten för en bra vingpaddel, ett kapell för blötare dagar och en smidig flytväst. Om du köper en billigare paddel, bör du kunna klämma in allt runt 15KSEK.

en gammal anita för 6-700 är väl ett klockrent val!!!
skittrevlig att paddla och inte så långsam heller.
sänk sitsen så mkt det går om du tycker det är för vingligt.
den gör du ingen förlust på heller den dag du säljer.
det finns ju en hel del olika sitsalternativ till den åxå att köpa från vkv.
köp helst med släproder, men på insjö så klarar du dej säkert bra med underliggande roder åxå.
eller skit i att köpa kajak å satsa på LCHF-kost. då går du ner utan att behöva lyfta en tung kajak : )
bra va : )

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips