Montera skidor på fjellpulken?

Hej
Jag har fått mig en idee att montera längdskidor på en fjellpulken x country 144. För att få bättre stabilitet och främst bättre glid. Är det någon som gjord det förut som har lite tips att dela med sig. Uppskattar mycket om någon vill lägga upp någon bil på sin pulka som visar hur du har gjort. :)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Bland

de som sysslar med draghundssport finns dylika konstruktioner. Har byggt liknande själv med liggvagnskorg när vi hade småbarn. Betänk att vältrisken ökar och att nån form av vältskydd bör konstrueras.

Thure

Förtydligande

Vältrisk blir det om man fixerar skidorna lika smalt som ett skidspår. Om du gör en bredspårig variant blr det inte lika vältbenäget men då ökar motståndet i mjuk snö.

Thure

pulka

är 43 cm bred. Om jag skulle montera skidorna på 43 cm så måste pulkan bli relativt Stadig. Kommer då framkanten på skidorna där böjen är att börja ploga i djup snö? Med tanke på att pulkan blir smal fram.

Tyngdpunkten

höjs förstås om du sätter skidorna under pulkan. Med smalt mellan skidorna kan dessa passa i ett skidspår och det blir litet motstånd. Med bredare mellan skidorna så blir det stadigare men skidorna bromsar mera när de hamnar utanför skidspåret.

Konstruktionen används som sagt för att få en mera lättdragen "pulka/släde" vid hundkörning nordisk stil.

Thure

Länge sedan jag byggde en pulka för att dra barnen i.
Men
Jag vinklade ut sidorna ganska ordentligt , inte så mycket som 45 grader men nästan. I lösare snö blev det stabilt och i hårdare kunde det ju hända att pulkan vippade lite men aldrig tippade.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips