Modifikationstråden för grodbeten, fånga mer fisk!

Grodbeten är roliga att fiska med, även fast man allt för ofta misslyckas att kroka fiskarna som hoppar efter dom!

För att göra det roligare och få mer fisk så kan man modifiera grodan så att den krokar bättre.

Det gör man genom att använda en tång och böja upp krokspetsen lite lite. Gör inte för mycket bara för då fastnar vass och skit i krokarna.
Och så kan man bända ut hela krokarna lite mer åt sidorna om dom ligger mitt över ryggen på grodan.

Om grodan går för lätt på vattnet så kan man vikta den med lite blyhagel. För mer ljud så kan man proppa in en rasselkula.

En viktig sak att kontrollera med grodan är om ryggen på grodan lätt viker ner sig för att blotta krokarna.
Testa med fingret på ryggen mellan dom båda krokarna, går det inte jättesnabbt och lätt att fälla ihop grodan så är grodan dålig.

Då kan du förbättra grodan genom att göra så att den släpper ut luften snabbare, det finns någonstans på grodan ett hål som släpper ut luft.
Gör det hålet lite större så kan grodan veckla ihop sig snabbare och enklare för att blotta krokarna vid hugg.

Om det inte hjälper så kan du använda en kastrull som inte är för mat och koka den i vatten, låt den kallna av sig själv sedan.
Repetera kokningen flera gånger så blir det mjukare och mjukare. Det kan göra en värdelös groda till en bra groda.

Om grodan har långa små gummisvansar som ben så kan du förkorta dom lite, då är chansen att fisken hugger över grodan och inte dom kroklösa benen större.


Det går att fästa fler krokar i grodan, men det har jag bara testat någon enstaka gång med dåligt resultat.
Om någon har något finurligt sätt att göra det på så får ni dela med er! :)
 
Jag snöade in på grodfiske (weedlessgrodor) efter en tur till norrland och tog med mig det hem och började fiska av ett antal sjöar i mitt närområde tills jag hittade ett bra vatten för den typen av fiske. Jag tappade massa fisk i början och jag slet mig i håret på varför. Jag har handlat grod och ytbeten för en massa tusenlappar (med glädje) och testat ut de i fält. Ett tag funderade jag på att starta en blogg för att ge dem betyg. I stort sett nästan varje dag efter jobb förra året tog jag lunken ner till mitt vatten och tränade på att öka procenten av krokningar. Med det sagt så hänger inte allt på betet utan på typ av spö och vilken teknik du har när du får kontakt med fisken.

Skaffa en vajer som agerar tafs , flourcarbon och kralligare ståltafsar inge bra , du vill kunna kapa gräs , näckrosrötter och dylikt när du har fisken på.Så en tunn och vass vajer som tafs.

Den enda grodan jag fiskar med idag som jag fått mest fisk på och som också suttit är hör och häpna den gula grodan du köper på biltema. Den är hög och "går sönder" lätt. Jag har modifierat den grodan med en stinger som följer med när du handlar savagegear grodor.

Jag har ett 7fot"6" spö som är ett downsize BFT roots spö. Jag fiskar med det nästan zenith och när hugget kommer så lyfter jag jag i hugget.
Det har resulterat i de bästa krokningarna. Om du har en gris som kommer så agerar den lite annorlunda tar med sig grodan i en vändning , då kan du ha lite is i magen och göra ett mothugg några sekunder senare.

Ett förlåtande spö med massa toppaktion är alltså inget som jag skulle fiska med. Ett spö som svarar snabbt skulle jag rekommendera.
 
Det förstås. Det roliga med det här typ av fisket är att ena dagen så tänder gäddorna på långsamma presentationer och andra dagar turbo inhämtningar. Jag ser framemot om några veckor då pig shad tournament släpps. Idealiskt för en fet owner beast.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blaljus Fånga Asp Fiske 4

Liknande trådar