mobiltelefon för friluftslivet...

hahaha! den var bra!

hade en sådan när jag jobbade i skogen. för typ tio år sedan :D

kruxet med den och dens storebror som jag också hade en stund är att jag använder mig av sms ganska ycket och det är ett riktigt skitgöra på de gamla lurarna :(
 
Sonim, Motorola, Samsung

Det finns ju redan en hel massa svar men skriver iaf ett till.

Har själv Land Rover S1 (Motsvarande Sonim Quest/Quest Pro tror jag):
- Svensk meny felöversatt, engelsk ok.
- SMS - T9 på flera språk - inga problem.
- Kamera 3MP, inga problem (relativt min gamla Ericsonkamera på 3MP).
- Laddat en gång sista månaden, avstängd nattetid (stand-by upp till 1500 tim).
- Blött väder, kyla och stötar- inga problem, funkar hyfsat med tumvantar vintertid.
- Ett par bekanta som klagat på ljudet på andra sidan, ljudet i min telfon är tillräckligt för att hålla den utanför mössa/huva vintertid vid samtal.
- Relativt trygg på fjället men onödigt stor och tung.

Har en bekant som hade Motorola Defy, hamnade i gräsklipparen i en olycka och klarade inte det, förväntat förstås - sprucken skärm och skal. Gick inte på garantin men köpte ny Defy+ då han varit nöjd.

Har en bekant som har Samsung Galaxy Xcover, skärmen sprack då den låg i ett fack i en bildörr och dörren stängdes - alltså den stötte mot något annat i facket, den klämdes inte. Gick på garantin. Bra tröst för ägaren men hade nog varit föga tröst för personen med brutet ben på fjället.

Jo, jag vet inte om alla redan fått det med sig; Xperia Active marknadsförs inte som stöttålig så även om den är lika lite/mycket stöttålig som Defy/Galaxy Xcover så lär det påverka garantin när den går sönder.

Det finns nog ganska stor utvecklingspotential för den här typen telefoner med tanke på sista tidens nyheter.
 
Tyvärr funkade inte pekpennan på kjelle ens i närheten av kombon pekpenna/palmpilot, så det blev inget köp.

Vad gäller garantier så hade Sonim ett bra upplägg: 3 års fullständig garanti mot ALLT!
NO QUESTIONS ASKED!

thomas
 
Hmm.
Den fungerade, fast inte så bra eller?

Jo det fungerade men det var som att hålla ett löst finger och dra över skärmen.
Det var ingen definierad spets utan mera rundad mjuk gummitopp. Ingen särskild precision och okänsligare än mitt eget finger. Passar nog bättre för tjejer med extremt långa naglar.

Försäljaren var bra, han sa direkt att det inte var någon "stylus-pen". Och det var det inte.

thomas
 
Jo det fungerade men det var som att hålla ett löst finger och dra över skärmen.
Det var ingen definierad spets utan mera rundad mjuk gummitopp. Ingen särskild precision och okänsligare än mitt eget finger. Passar nog bättre för tjejer med extremt långa naglar.

Försäljaren var bra, han sa direkt att det inte var någon "stylus-pen". Och det var det inte.

thomas

Det var synd.
 
Jag var inne på en Samsung Xcover 2370 eller en 2710 tills jag hittade min drömtelefon.

- Liten
-Avsaknad av kamera
-Lätt - 71 gram
-Billig -279 kr
-MP3
-Radio
-Ficklampa
-Plats för 2 SIM-kort
-Trots sitt pris känns kvalitén på telefon relativt robust.
-Standby -25 dagar


NOKIA 101

http://www.electroworld.se/product/...1BLACK/nokia-101-mobiltelefon-svart?scid=1948

Finns även en lillebrorför 199 kr, men utan MP3.
http://www.electroworld.se/product/...100PINK/nokia-100-mobiltelefon-rosa?scid=1948
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.