Mobilbabbel i fjällstugorna?

Re: Privata samtal

nidob49; sa:
Hej!

Om jag pratar i mobilen är det ett privat samtal som rör mig och den jag talar med.

Att tvingas lyssna till "halva" och ointressanta blaj-samtal är påfrestande och omvänt integritetskränkande. Jag vill inte veta vad nån annan snackar om, privat.

Vett och etikett gäller väl!??

Mvh Bert

Du verkat tillhöra det gamla gardet och måste ha nått pensionsåldern.

Kan du förklara för mig varför det är mer störande att lyssna på babbel i en mobiltelefon än babbel mellan två personer som är på plats?

Jag brukar sällan ha mer "privata" samtal i mobilen än när jag pratar med en polare på tunnebanan men kan dock hålla med om att det hör till kotym att gå iväg vid samtal då man ej vet vad som kommer att samtalas.

Nä det där handlar nog mer om att vissa fjantar inte har lärt sig att inte prata om privata saker i telefon när andra är närvarande. Där kan jag hålla med dig.
Men att generalisera detta till allt mobilpratande är rena tramset.

Jag anser dock att man skall hålla mobilpratandet till ett minimum när man är i fjällen.
 
obesvarade fragor

Det var nog min reseberattelse som lars laste,
och det var ingen teknologiskrack som det handlade om,
utan det stressande beteende som lockas fram hos en del av mobilen. Visste kan folk blir hogljuda i stugan
utan mobil, men da ar de i bra humor och det finns
samspel som gor att man inte behover bli indragen.
Man kan slappna av och njuter av bakgrunden.
Skrik och oandlig repetition orsakade av kranglande teknik (eller radsla for det) a andra sidan ar svarare att ignorera. Och obesvarade fragor ar vi inte vana med att ignorera - om nagon ropar ut en fraga och man hor inget svar, sa lyssna man ofrivilligt i sa fall
det ar en sjalv som fragan riktas emot.
Karsavagge ar kanske sarskilt utsatt for att den ar
bara nagra timmar fran elutag, sa forhoppningsvis
kan Ni andra slippa en hel kvall med nagon som skrika
till alla vanninor om hur lungt och fridfull det ar ut i fjallen.
 
Re: Re: Privata samtal

crazy; sa:
Du verkat tillhöra det gamla gardet och måste ha nått pensionsåldern.

Kan du förklara för mig varför det är mer störande att lyssna på babbel i en mobiltelefon än babbel mellan två personer som är på plats?

Jag brukar sällan ha mer "privata" samtal i mobilen än när jag pratar med en polare på tunnebanan men kan dock hålla med om att det hör till kotym att gå iväg vid samtal då man ej vet vad som kommer att samtalas.

****

Jag anser dock att man skall hålla mobilpratandet till ett minimum när man är i fjällen.

Hej!

Vad ålder har i detta sammanhang att göra, begriper jag inte, men jag är väl för gammal att förstå (15 år till pensionen)!

Nej - det är ingen skillnad på "halva" och "hela" samtal. Privata samtal är privata. Jag gillar inte att bli "inblandad" i andras privata angelägenheter. Kan vara lika störande bägge.

Snyggt också, om du ville förklara vad du menar med att jag generaliserar.

Jag tror att vi är rätt överens om det mesta. Babbel är babbel, konversation är konversation, diskussion är diskussion.

Men privata samtal håller man för sig själv. Såväl i mobil, som man mot man. Såväl på tunnelbanan som i fjällstugan.

Mvh Bert
 
Det jag tänkte på (men aldrig uttryckte) när jag skrev min fråga var något annat än vad de som yttrat sig haft i åtanke. Det var mindre detta med folkvettsaspekten på mobilprat jag undrade över. Snarare undrade jag i vilken mån andra vandrare upplevt geografisk isolering som ett egenvärde - och handlat därefter.

"En amerikansk naturfilosof har sagt, att av alla avbräck som civilisationen åsamkat människornas naturupplevelse, så är förlusten av geografisk isolering det allvarligaste. Jag håller med om detta." (Claes Grundsten i Till Fjälls 1994-95)

Idag har "geografisk isolering" inte bara med transporter att göra, utan även med kommunikationer i vidare mening - som just mobiltelefoner. Därav min fråga.

Lars
 
Lars G A; sa:
Har folk vett att låta bli? Eller?

Om jag har förstått saken rätt håller den politiska korrekthetens ayatollor för säkerhetens skull på att genomdriva en adekvat lagstiftning.

Vid första förseelsen huggs ett öra av, vid andra det andra örat, och vid tredje återfallet anordnas stening på fläcken.

Förväntningarna är stora på att denna chans att få leva ut sin politiska korrekthet i fjällvärlden kommer att bli ett folknöje o föranleda väsentligt ökade turistintäkter.

Per
 
FJS90-91; sa:
att bo i tält är ett bra sätt att slippa andras mobilpladder!!

Jag vet. Och de senaste 6 turerna har varit just tältturer, men jag går gärna en stugtur igen. Fast jag blev lite bekymrad efter att ha läst Mark Harris´ reseberättelse och ville höra hur stugkulturen var nu. Nästan alla stugvandrarare jag mött har varit trevliga, men det behöver ju inte betyda att de upplever den geografiska isoleringen (som jag skrev om här ovan) som ett lika stort värde som jag gör. Tja, jag får väl gå t ex Ammarnäs-Hemavan och se själv.

Lars
 
Om att vakna på rätt sida

ipg289h; sa:
Lars G A; sa:
Har folk vett att låta bli? Eller?

Om jag har förstått saken rätt håller den politiska korrekthetens ayatollor ....osv


Nej, du har inte förstått saken rätt och det beror på att du inte ids läsa det senare inlägget och låta det förklara citatet ur det första. Då hade du begripit att jag undrade "i vilken mån andra vandrare upplevt geografisk isolering som ett egenvärde". Men vill man inte förstå så slipper man. Fast jag uppskattar ju om jag slipper höra sådant surt bjäbbande som herrn presterat.

Lars
 
Jag blir väl så där upphetsad av mobilpladder i naturen men jag väljer nog att gå unden när jag tycker att det blir för påträngande..

(sedan så undrar jag nog hur Helikopter dansen går till, kanske Frazze-pipa kan förklara :) )
 
Snarkare är värre än mobiler

Lars G A; sa:
jag uppskattar .. om jag slipper höra sådant surt bjäbbande som herrn presterat.

Oj, skojade bara lite: kunde inte behärska mig, med anledning av några senare inlägg i tråden.

Men OK: Jag antar att begreppet ”geografisk isolering” lånats från Thoreau eller någon motsvarande, och jag tror att många tillskriver det ett avsevärt egenvärde. Vi gör det. Gillar inte alls att bo i hyttor om vi kan undvika det. Roligare att vara bara två och tälta, gärna där det är ödsligt och vackert.

Stugor kan vara väldigt olika. Min absoluta favorithytta är Cabane de la Dent Blanche: hemtrevlig, mysig, god mat, gott vin. Den klart sämsta jag övernattat i är Hörnli hütte: Sovsal med tjugo trettio stycken, som snarkar o fjärtar, väcker man en snarkare o ber honom sluta säger han genast "men det är ju de där" fyra, fem "som ligger där borta som snarkar."

Just när det gäller mobiler är de bara ett instrument för samtal. De stör mig varken mer eller mindre än samtal. I fjällvärden är de alldeles förträffliga. De gör det möjligt att hålla kontakt med nära o kära, att slå larm om det skulle behövas, o dessutom kan man faktiskt pejla in dem om olyckan skulle ha varit framme. Det säkerhetsmässigt största lyftet är för ensamvandrare.

När det gäller stugkultur finns det saker som stör mig betydligt mer. Det förekommer gapiga sällskap, som håller alla vakna, o diverse annan dålig stil, men jag finner inte mobilsamtal mer störande än andra samtal. Däremot är det alldeles klart pest att dela stuga med folk som snarkar hela natten.

Per
 
Jag har inte blivit störd av mobilpladdrare i fjällen. Ser heller ingen skillad på någon som sitter vid lunchbordet, skrattar å gapar eller om de e i en stuga i fjällen. Spelar väl ingen roll.
Nu handlar det om förväntningar om hur ens stugvistelse kommer att gestalta sig. Sedan tränger sig verkligheten på med nallar, snarkare, fisare och glada gäng som tar sig en bläcka.
Ta det med ro och fråga i stället varför irritationen uppstår, var den uppstår, var den är och vad du skall göra av den?
Bristen på tystnad löser man genom att välja tider då ingen annan är ute.....Ring, ring, bara du slog en ......
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.