Mobilbabbel i fjällstugorna?

Någon beklagade i en reseberättelse att gästerna i Kårsavaggestugan pratade i mobiler. Och i Jämtland är det tydligen bra täckning. Själv har jag inte gått stugtur på flera år. Hur mycket babblas det nu i de stugor som har täckning? Har folk vett att låta bli? Eller?

Lars
 
Rent rationellt så är det väl ingen skillnad på det och en vanlig konversation.

Men rent emotionellt så kanske det är störande. Jag har aldrig varit med om det dock på sommaren.
 
I Jämtlandsfjällen är det i princip total GSM-täckning nuförtiden. Jag gick där i somras, och visst kunde man höra en och annan som pratade lite i telefon med mamma och andra där hemma, men jag tyckte inte det var speciellt störande. Dessutom är det ju inte överallt det finns ström, så folk kan ju inte prata i evigheter, för då tar batteriet slut.

När jag gick mellan Nikkaloukta och Abisko, däremot, så hade jag ingen täckning alls, förutom på en av gångbroarna i Abisko nationalpark där jag fick balansera på räcket för att komma upp så pass högt att jag fick täckning och kunde boka om min tågbiljett..

/jerker.
 
Lars G A; sa:
Har folk vett att låta bli? Eller?

Låt de som vill prata i telefon, göra det! Det är inget att bry sig om. Jag förvånas över att det är så många som inte kan låta bli att reta sig på mobiltelefoner. Det är ju knappast någon övergående trend det här med mobil kommunikation så alla får vänja sig eller söka sig till mer folktomma områden. Det är bara att gilla läget och koncentrera sig på naturupplevelser istället.

För egen del så har jag telefonen till att kontakta dem där hemma när jag har kommit fram. Jag har aldrig på telefonen så att någon kan nå mig.
/Henrik
 
Så länge man talar utan att försöka överrösta omgivningen så är det inte störande. Men "problemet" är väl att en del har fått för sig att talar man i telefon så måste man tala högt.
Kanske försöker de spara batteri eller nåt men i vilket fall som helst så är ljudliga osammanhängande monologer störande vartän de uppförs.

Leif...
 
Täckning har man med Telia i Jämtland, de andra operatörerna fungerar nästan inte alls utanför E14, eller bara fläckvis. De flesta sitter inte och gapar och skriker i telefon, utan tittar på kartor och jämför skavsår och strapatser osv.

S.
 
Privata samtal

Hej!

Om jag pratar i mobilen är det ett privat samtal som rör mig och den jag talar med.

Det betyder förstås självklart att jag går undan, så mycket utom hörhåll för andra, som det är möjligt.

Det skulle jag göra oavsett vart jag befinner mig. (Har aldrig talat i mobilen i en fjällstuga, förresten.)

Att tvingas lyssna till "halva" och ointressanta blaj-samtal är påfrestande och omvänt integritetskränkande. Jag vill inte veta vad nån annan snackar om, privat.

Vett och etikett gäller väl!??

Mvh Bert
 
Varför bry sig

Lars G A; sa:
Har folk vett att låta bli? Eller?
Lars

Tycker också det är intressant att en del bryr sig så mycket om detta fenomen, jag menar vad är skillnaden mellan att tala högljutt privat mellan fyra ögon och tala i en mobiltelefon? Eller handlar det mer om att mobiltelefoner "inte passar in" när man åkt upp för en skön naturupplevelse? Hur passar då en GPS in i bilden? Eller för den delen, nya häftiga skalplagg och moderna ryggsäckar? Var skall man dra gränsen för vad som anses OK att använda? Är det så att just mobiltelefonen förknippas med vardagens och jobbets stress, det som man vill slippa på en fjälltur, vilket gör den så utsatt för klagomål? Tror inte att så många använder sin mobiltelefon för att göra aktieklipp nånstans mellan Abisko och Nikka utan mer för att meddela att allt är bra, att vädret är kasst eller rent av för att boka om sin tågbiljett.
 
Jag stör mig på vissa som pratar i mobiltelefon. Det är dom som inte riktigt litar på tekniken utan skriker istället, vissa så högt att dom inte skulle behöva en telefon...

Fast dom är en så liten andel att det är lättare att skratta åt dom istället. Livet är för kort för att gå och störa sig på massa saker. Mycket roligare och lättare att le åt eländet istället.

Fast "hallå, hallå" pratarna är ganska lustiga dom med... När man åker pendeltåg över årstabron (södergående mot västerhaninge) så dör vissa operatörer. Dom har nästan ingen täckning alls på bron. Det är alltid några som sitter: "hallå?, hallå?..." lägger på - ringer upp "hallå?, hallå?..."

*gapskratt* Alltid lika kul :)

/Mattias
 
Vad har man i en stuga att göra om man inte gillar civilisationen?

Vilket är egentligen det värsta övergreppet mot vår fina vilda fjällvärld:

Mobiltelefoner eller STF-stugor?

I och för sig, som mobiltelefonist bör man ju respektera att vissa vill njuta av tystnaden i fjällvärlden - när de sitter nybastade i den uppvärmda, elektricitetsförsedda fjällstugan med en kall öl i handen i sällskap med andra gapiga fjällturister...


Nej, vill man ha tyst natur ska man naturligtvis se till att befinna sig i naturen.
;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.