Mobilbabbel i fjällstugorna?

I somras kom min pojkvän och vandrade med mig en bit. Han är sån som gillar att bära mycket, alltså hade han med bla kassler och bacon. Riktig middag varje dag alltså. Gissa om vi fick syrliga kommentarer i stugorna! Jag tror det är i princip förbjudet att äta "riktig" mat om man ska på "riktig" fjällvandring. "Idag igen- har ni med en hel gris eller" (sagt UTAN leende på läpparna)

En annan dödssynd jag begått är att ligga och dra sig för länge på morronen. En dag låg vi till 10, och det fick man ju höra tisslas om ute i köket. "Hur KAN de sova så länge!?" Men hallå, jag hade ju semester, då tycker jag lite morronlathet är helt berättigat.

Antagligen är det en större synd att sprida stekos i stugan eller slösa bort en "utetimma" på att dra sig i sängen än att prata i telefon.
Har förstås inte provat det senare, efs jag aldrig varit i en stuga med täckning.

/Emma
 
haremma; sa:
Idag igen- har ni med en hel gris eller" (sagt UTAN leende på läpparna)

/Emma

Jag tycker att det låter som ni är riktiga skitstövar!

Skämt åt sidor, det måste vara jobbigt att ha ett så tråkigt liv att man måste leva genom andra.. Jag tycker att det låt grymt med riktigt käk varje dag(men så e jag Skåning).. Hade ni vin med oxå?
 
FJS90-91; sa:
Hade ni vin med oxå?

Nej, det var nog inget vin den gången. Fast vin upplever jag faktiskt är ganska accepterat i stugorna. Men vi hade efterrätt varje dag och gjorde måltidsdryck av vitaminbrus. En dag var menyn ostgratinerad kassler med ris och paprika och sås, efterrätt dubbla portioner chokladpudding. Pinsamt, men jag orkade inte äta upp allt... Vi råkade ta med för mycket mat, eftersom båda hade packat oberoende av varandra. Han hade massor med färskt, jag massor med torrt. Borde kanske bjudit. Jag tror jag fick en fiende på den turen =) (gnällgubben på lång, hård vandring)
 
300 g = ett paket grädde

Men det är ju det som är hela meningen med ny, ultralätt utrustning:
Att man ska kunna ta med sig riktig mat utan att totalvikten ökar ett gram!

300 sparade gram på ny sovsäck är ett paket grädde!
 
Emma >> Den ulitmata dödssynden är att ha med sig riktig mat, ligga i bingen till tio och surra i mobilen :) Återigen är det som har skapade förväntningar vilka inte uppfylls som är gnälliga och griniga.
Fjällen är ingen vildmark och den som vill kan ha med sig vilket käk som helst bara man vill bära. Har man mat över och är på väg hem så kan man bjuda men annars är ens proviant heligt.
Jag har funderat på en två liter platypus med slang. Den skall vara fylld med whisky och på morgonen fyller jag upp den med vatten. Det blir lagomt för en vecka. Fast då vågar man inte ta in i någon stuga .."Han ligger bara där, jojkar å suger på den där slangen"...
 
Vilka stugor har du varit i Emma? Måste säga att jag haft med mig det mesta i matväg både i stuga och tält, men aldrig att jag upplevt att någon tittat snett på mig för det. Jag har heller aldrig hört negativa kommentarer, snarare positiva.
 
haremma; sa:
I somras kom min pojkvän och vandrade med mig en bit. Han är sån som gillar att bära mycket, alltså hade han med bla kassler och bacon. Riktig middag varje dag alltså. Gissa om vi fick syrliga kommentarer i stugorna! Jag tror det är i princip förbjudet att äta "riktig" mat om man ska på "riktig" fjällvandring. "Idag igen- har ni med en hel gris eller" (sagt UTAN leende på läpparna)
.....
/Emma
Det där låter som häxan avundsjuka. Fläsktärningar och potatismos är rätt medicin för att få fart på henne;-)

Raskesven
 
Mat-gnäll

Emma - klart att du blev gnälld på! Komma där och glassa på det där viset... :D

Jag har dock varit med om det motsatta. Mötte två medelålders kvinnor med varsin tonårsdotter i Abiskojaurestugan 1997. De hade tagit liften upp från Abisko och gått ner till stugan. Dagen efter skulle de gå tillbaka. Vi hade varit ute i en vecka och var ganska slitna. Vid middagen dukade de upp ingredienser till pizza, plus efterrätt. Bara färska råvaror. Jag stod och lagade pasta med vegetarisk färssås när kommentarena började hagla. Regelrätt mat-mobbing. De kunde inte FÖRSTÅ hur vi kunde äta nåt så äckligt. Jag försökte vänligt förklara att det inte är så kul att bära färska råvaror för en vecka på ryggen, men fick endast svaret att varför ska man då gå så långt? Det var ju mycket bättre att göra som de hade gjort.

De var alltså helt allvarliga.

Dessutom pratade de urstockholmska, vilket fick mig att skämmas inför alla andra stugbesökare.

/Petra - själv från Stockholm
 

avslutad210712

Gäst
Själv har

jag mat som jag torkat själv. Går inte smakmässigt att jämföra på samma dag med den köpta frystorkade. Dessutom har jag nästan alltid "vanlig" mat med mig för första dagen. Skulle dock aldrig falla mig in att reta mig på vad andra äter i fjällen. Störs man av sånt måste man ha ett litet liv och då är det bara synd om den människan.

Så ät Ni det Ni gillar och om folk störs av det så är det nog mest av avundsjuka för att de äter den lite trista köpta påsmaten.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.