Mobil för vandring

Vet ni om det finns nån modell på mobiltelefon som är extra bra för oss vandrare?
Extra bra batteri, vattentät, lätt, bra gps och mottagning överlag?
Kanske finns fler funktioner man vill ha?
Mest nyfiken, men är också i gång att köpa nytt.
 
Jag har länge vägrat släpa med mig en smartfån på vandring, just av dessa skäl, och i hopp om att det någon gång skulle komma mer kompakta modeller. Men de blev ju bara större och tyngre. Till slut gav jag upp och spanade in en, som jag nu tycker, hyfsad kompromiss: en långsmal Sony Xperia III, som även mina storlek 6-händer kan greppa runt. Det formatet är faktiskt till fördel när man ska "spåra" på en karta.

Mobilen väger 169 g, är vatten- och dammtät. och har en särklassig batteritid, trots att batteriet är på måttliga 4 500 mAh. Det hänger alltså mer på genomtänkta strömsparfunktioner och att mobilens prestanda är medvetet valda jus ur den synvinkeln. T ex är uppdateringsfrekvensen "bara" 60 Hz, men jag som inte spelar grafiskt tunga/snabba spel inte märker det minsta av. Den måttliga skärmstorleken drar ju också mindre ström.

Efter att jag mekat lite med diverse inställningar räckte mobilen i en nästan vecka på min senaste tur, trots att jag hade position påslagen hela tiden, tog en hel del bilder och stundvis använde mobilens GPS.

Men visst är den tyngre än gamla dumma 40-gramsmobil, och den tar inte lika fina bilder som min gamla kamera.
 
Jag har länge vägrat släpa med mig en smartfån på vandring, just av dessa skäl, och i hopp om att det någon gång skulle komma mer kompakta modeller. Men de blev ju bara större och tyngre. Till slut gav jag upp och spanade in en, som jag nu tycker, hyfsad kompromiss: en långsmal Sony Xperia III, som även mina storlek 6-händer kan greppa runt. Det formatet är faktiskt till fördel när man ska "spåra" på en karta.

Mobilen väger 169 g, är vatten- och dammtät. och har en särklassig batteritid, trots att batteriet är på måttliga 4 500 mAh. Det hänger alltså mer på genomtänkta strömsparfunktioner och att mobilens prestanda är medvetet valda jus ur den synvinkeln. T ex är uppdateringsfrekvensen "bara" 60 Hz, men jag som inte spelar grafiskt tunga/snabba spel inte märker det minsta av. Den måttliga skärmstorleken drar ju också mindre ström.

Efter att jag mekat lite med diverse inställningar räckte mobilen i en nästan vecka på min senaste tur, trots att jag hade position påslagen hela tiden, tog en hel del bilder och stundvis använde mobilens GPS.

Men visst är den tyngre än gamla dumma 40-gramsmobil, och den tar inte lika fina bilder som min gamla kamera.

Jag hittar inte modellen Sony Xperia III - däremot finns Xperia 10 III (samt en som heter 10 III lite), Xperia 5 III, Xperia 1 III, vilken av dessa är det du har?
Ingen av dem är så väldigt liten men Sonys modeller är långsmalare än många konkurenter.
Är det 10 III som är hyfsat modern?
Kan i så fall instämma i vattentåligheten - min fru tappade en sådan i blåbärsskogen (i läderfordral) och den återkom två veckor senare då en annan plockare hade hittat den. Bara att ladda och så funkade den igen. Hon var inte heller så nöjd med kameran i den, då ska mna nog upp på dyrare Sonymodeller, för deras flagsskepp marknadsförs ju nästa som kameror med mobil-funktion.

Eller har du en modell som inte visas på gsmarena?
Den sidan brukar annars vara väldigt komplett.

/Patrik
 
För mig spelar det ingen som helst roll, vi pratar gram hit och dit, jag tar med den telefon jag använder till vardags, sen 10 år tillbaka har dom varit vattentäta(dom jag haft) och fungerar lika bra ute.
I flygplansläge håller dom ett par dagar beroende på hur mycket man fotar. Batteri väger hur man än gör så att köpa en specialmodell med skitstort batteri som man bara ska ha för vandringen genererar bara jobb och huvudvärk kontra att ta med en powerbank.

Så köp vilken du vill med vettig IP-klass, så länge den har det så finns ingen som är "bäst" eller bättre för vandring.
 
Missa inte karta, kompass samt att kunn nyttja dem.
go tur
Rent krasst är det bättre för gemene man att ha med två telefoner istället, vi kanske ska sluta tjata om karta och kompass, det kräver kunskap och även med kunskap är det lätt att göra fel. Två telefoner eller GPS-enheter i sällskapet, och en powerbank? kasta kartorna
 
Rent krasst är det bättre för gemene man att ha med två telefoner istället, vi kanske ska sluta tjata om karta och kompass, det kräver kunskap och även med kunskap är det lätt att göra fel. Två telefoner eller GPS-enheter i sällskapet, och en powerbank? kasta kartorna
En GPS med karta kräver ockå kunskap och en hel del är överlappande kunskaper och gäller både kartGPS och papperskarta. Hur många tänker på att kompass i t ex mobil fungerar dåligt stillastående, då mobilGPS-kompass ofta är en omräkning relativt GPSpunkter och då krävs rörelse.
En magnetkompass kräver inte rörelse för att peka ut riktningar och väderstreck.
Två oberoende system ger bättre redundans än bara ett, så jag föredrar både GPS/mobil och papperskarta/kompass fortfarande.

/Patrik
 
Jag hittar inte modellen Sony Xperia III - däremot finns Xperia 10 III (samt en som heter 10 III lite), Xperia 5 III, Xperia 1 III, vilken av dessa är det du har? (...)
Förlåt slarvet. Sony Xperia 10 III var det.
Lite har mindre lagring och sämre prestanda utan att vara lättare.

Nu finns det ju nyare Xperiaversioner, men dem har jag inte koll på eftersom jag varit nöjd med min, som nu har några år på nacken.
 
Väldigt nöjd med min iPhone 13 Pro Max som bl.a har/är:

- Väldans bra batteritid.
- Damm och vattentålig.
- Stor och fin ljusstark skärm.
- Bra kamera som även kan fota i Apples Pro Raw-format.
- Kompass och höjdmätare.

Med iPhone 14 eller senare kan man även SOS-larma via satellit.

Men priset!
Är ju en stor nackdel. Kommer förmodligen inte köpa en sån dyr mobiltelefon igen.
Om jag inte lägger ner att ha systemkamera förstås.
 
Senast ändrad:
Rent krasst är det bättre för gemene man att ha med två telefoner istället, vi kanske ska sluta tjata om karta och kompass, det kräver kunskap och även med kunskap är det lätt att göra fel. Två telefoner eller GPS-enheter i sällskapet, och en powerbank? kasta kartorna

Lite i tiden....ersätt baskunskap med div teknikprylar som är beroende av att batteriet inte blir urladdat.

Även lite motsägelsefullt att folk betala dyra pengar för att spara gram på tält, sovsäck och liggunderlag och sedan rekommenderas att bära med dubbla mobiler och powerbank i stället för en papperskarta och kompass som väger typ 30gram.

Fast det kanske bara jag som är lite för "old school" som inte går i fjällen utan papperskarta och kompass. :rolleyes:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
tango Modern android-mobil, IP67, FMradio och 3,5mm uttag? Utrustning allmänt 25
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
Safiren Mobil alternativ Utrustning allmänt 11
Arvidsjaur Mobil som tål utomhusklimat Utrustning allmänt 39
cake Ny mobil för utsidan-folk? Utrustning allmänt 3
sofiah N8 eller en annan mobil? Utrustning allmänt 13
desireman Hur skydda Android mobil mot regn? Utrustning allmänt 3
Arctic Fox Bra mobil för fjällturen! Utrustning allmänt 19
EvaR Mobil med bra mottagning? Utrustning allmänt 24
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
kristofer_wallmark Mobil med inbyggd kompass? Utrustning allmänt 13
andepande tålig mobil?? Utrustning allmänt 17
TreAnkare vattentät mobil - nåt att ha? Utrustning allmänt 21
Avslut090305 Solladdare till Mobil & batterier! Utrustning allmänt 2
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.