Solglasögon vid vandring

Postade detta först i allmänt, men passar nog bättre här...


Familjen ska vandra i Jotunheimen i sommar och vi tänkte bestiga Galdhöpiggen.

1. Antar att man bör ha solglasögon eftersom man går över en glaciär?

2. Frågan är om det räcker med "vanliga" solglasögon eller om man bör investera i några med typ UV skydd och grejer. De går ju ändå loss på en del pengar och om alla i familjen ska ha det så blir det ju rätt dyrt. Så om det inte är ett måste så slipper man gärna den utgiften så att säga, men om man måste ha det för att skydda ögonen så är det klart att man slantar upp.
 
Precis, solglasögon utan uv-skydd kan vad jag vet vara sämre än inga alls. Om du blockerar synligt ljus kommer pupillen utvidga sig, och därmed släppa igenom mer uv-ljus in i ögat än om du helt skippat de sk solglasögonen.

Kort sagt, ska du ha solglasögon alls, kolla så de blockerar uv-ljus, eller skit i dem helt.
 
UV-skydd är som sagt viktigt, men glasögon med UV-skydd behöver inte vara speciellt dyra. UV-skydd är inget avancerat utan finns också i billiga material. Polariserade glasögon är ju lite dyrare men det är ju en annan sak och inte nödvändigt.

Jag köpte bra glasögon för 300 kr på typ Intersport. Kategori 4 dvs bra skydd. De var iofs i plats och gick sönder efter några år, men hellre det än snöblind. På glaciär ska man absolut ha bra glasögon. Och glöm inte solskyddskrämen. På snö kommer solen från alla håll och man kan bränna sig där man inte trodde det var möjligt.
 
Som tidigare nämnts så är UV-skyddande solglasögon inte dyra, och det är snarast standard att de är UV-skyddade oavsett om de kostar 2700.- på Synsam eller 70 spänn på Statoil.
 
...och då bara MÅSTE jag tipsa om...

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16596&plats_id=1390

Kalasbrillor!
Äntligen hittade jag brillor som passar min MELON till kranium och samtidigt täcker ut allt ströljus (åsså ser jag inte ut som John Lennon med kapsyler på näsan).
De har fler modeller än denna och de andra är lite mindre har jag för mig, men de kostar låååååångtifrån ett bankrån-å-femti... och är UV-skyddade enligt EN-normer.
Köp köp köp å testa... å skicka tillbaka om de inte är bra... för de är sååå mycket billigare än "Black Mountain Killer Everest Blaze Hunter"-motsvarigheterna

129cent från mig

PS. Ja, det är jäkligt bra med solbrickor i glittrig omgivning...

PPS. Komplettering... jag har 3 par svarta, 2 par gula och ett par klara... puckat va :eek:)
Men jag liksom slarvar bort, hittar igen, lämnar kvar på jobbet, lägger ett par i hjälmen...
 
Jag har ingen aning om hur bra de är ur UV-synvinkel och sånt (fast det står 100% UVA och UVB skydd på hemsidan) men de funkar kanon ovanför vanliga glasögon.

http://www.sporteyz.com/

Priset är rätt oslagbart, vikten likaså, går nästan inte att ha sönder, tillräckligt coola för min del. Jag har använt dem året runt, inklusive några fjällvandringar nu. Hittade dem via Jörgen "Fjäderlätt" som hade testat dem.

De levererar till Sverige för samma leveranskostnad som inom USA men de ville att jag beställde minst 3 par. Andra gången jag beställde (skickade efter extra åt mig samt åt kompisar) så fick jag även en blå variant som inte finns att beställa! Lite beta-testning liksom.

Mvh
Peter P.
 
Är det bland snöfält eller iskristaller i luften rekommenderas solglasögen med sidobländen förutom UV skydd. Se till att det inte läcker in ströljus vid näsan. Alpenistsolglasögon är ingen överdrift utan ett normalt skydd för synen.
 
Fiskeglasögon!

Jag brukar köpa in fiskebrillor! De är också skyddade mot ströljus (och krokar ;) ), oftast med polariserande glas och går att hitta till ett rimligt pris lite här och var. Mina senaste köpte jag på 'Vildmarksmässan' i Lillestrøm till en hundring :) Kan bl.a. rekommendera Jaxons solglasögon, riktigt skönt ljus.

/FW.
(",)
 
Är det bland snöfält eller iskristaller i luften rekommenderas solglasögen med sidobländen förutom UV skydd. Se till att det inte läcker in ströljus vid näsan. Alpenistsolglasögon är ingen överdrift utan ett normalt skydd för synen.

Att man ser ut som Richard 23 i Front 242 är dessutom en bonus i sammanhanget!
 
Vi säljer polaroid solglasögon, dem som kom på polariserings tekniken, dessa solbrillor ligger mellan 190 och 495 kr stycket hos oss, tror inte andra tar mycket mer för dem, Alla dessa har Polariserat glas, UV 400 skydd vilket betyder 100% UVA 100% UVB samt visst UVC skydd.. Alltså toppen brillor till billiga slantar om man inte är märkesnörd som vissa (Jag).
 
Länk? Ser i din profil att du jobbar i optikbranschen.

Vi säljer polaroid solglasögon, dem som kom på polariserings tekniken, dessa solbrillor ligger mellan 190 och 495 kr stycket hos oss, tror inte andra tar mycket mer för dem, Alla dessa har Polariserat glas, UV 400 skydd vilket betyder 100% UVA 100% UVB samt visst UVC skydd.. Alltså toppen brillor till billiga slantar om man inte är märkesnörd som vissa (Jag).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Slipade, sportiga solglasögon? Utrustning allmänt 26
mkruse Solglasögon Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Naturmannen Solglasögon för vandringen Utrustning allmänt 20
majjen Solglasögon Utrustning allmänt 22
Karolina P Försämrar solglasögon synen? Utrustning allmänt 14
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Solglasögon Utrustning allmänt 3
AndreasL Solglasögon. Utrustning allmänt 44
Mr Doderhult det här med solglasögon! Utrustning allmänt 2
millimeter Lins/färgeffekt i solglasögon? Utrustning allmänt 7
niclasfoto Solglasögon för vita vidder!!? Utrustning allmänt 10
malundin Solglasögon Utrustning allmänt 2
Nalta_eljest Solglasögon för fjällen Utrustning allmänt 9
bjornhallberg Bra solglasögon? Utrustning allmänt 5
eldebrink JULBO solglasögon. Utrustning allmänt 3
sladden solglasögon alt. skyddsglaögon för glasögonbärare? Utrustning allmänt 5
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
ThomasG Lundhags Bjerg läcker vid plösen Utrustning allmänt 2
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Vandrare Riktigt låga kängor av "Mid" modell. Användbart vid regn? Utrustning allmänt 1
Skattletaren Vattenfilter vid kallgrader Utrustning allmänt 4
Salmiak Powerbank som laddar vid låga amperetal? Utrustning allmänt 30
DK13 Använda vatten i stället för solen vid laddning av batteri. Utrustning allmänt 6
arniklasses Skydda baken vid glidning nedför snölegor Utrustning allmänt 17
icz Lowa Combat Boot ont vid uppför. Utrustning allmänt 4
Elvah Verktyg och första förband vid fjällvandning Utrustning allmänt 60
metrotiger Batterikapacitet vid kyla hos pannlampor Utrustning allmänt 9
farsgubben Behövs dry-bag vid fjällvandring? Utrustning allmänt 37
Morgan Vindskydd vid sjö i GBG ?? Utrustning allmänt 4
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
Oootro Utrustning & stöldrisk vid cykelresa i Sverige? Utrustning allmänt 2
pal2 OK, en gång till. Vad på fötter vid vad? Utrustning allmänt 46
Surjamten Moms vid order från USA? Utrustning allmänt 5
x-treme Äventyr vid 45:an? Utrustning allmänt 4
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.