7 Veckors Vandring

Hej alla!

Jag skall vandra hela Kungsleden (Hemavan - Abisko) med lite avstickare under resans gång.
Jag räknar med att vara ute ca 7 - 8 veckor, vilket är beroende på min mat, kropp, sinne och lust till annat.

Jag är en relativt van fjällvandrare sen innan men har dock ingen erfarenhet som sträcker sig längre än 3 veckor. Jag har aldrig förr använt mig av tält utan vandrat mellan stugor. Tält är nödvändigt på den här vandringen och till viss del önskvärt då det ger en större frihet att placera gumpen på ödsliga och vackra platser. Maten har heller inte lagats på eget kök innan, förutom i lumpen då man knappt hade hunnit värma maten innan mat åt den. Kall lapskojs i guldburk är inte så himmla gott. Jag kommer att solovandra, vilket blir min första solovandring.

Jag är 196cm lång och väger ca 100kg.

Jag kommer nedan att redogöra för lite av min utrustning och vill gärna ha kommentarer och förslag, dels på utrustningen men även andra tips på vad man skall tänka på under långa vandringar.

Rygga: Lundhags V12 90+ 4kg.
Kommentar: En skön säck som jag burit många gånger, går att lasta rejält tungt utan problem. Problemet är att den kanske är onödigt tung med sina 4kg. Har någon ett tips på en likvärdig ryggsäck men som i sig själv inte väger så mycket?

Tält: Eftersom jag är relativt lång behöver jag ett tält som passar min längd. Jag har tittat på en del och slutligen har jag kommit fram till följande:
HB Unna 2.0kg. Ett lätt tält men tyvärr avsäknad av absid.
HB Jannu 2,8kg. Ett lite mindre lätt tält med mindre absid men som är relativt långt. Kan användas på vintern vilket jag ämnar göra. Kan också rymma min lille sambo i framtiden under 1 til 2 veckor.

Sovsäck: Jag är fruktansvärt varm av mig så jag behöver ingen varm säck, på vintern har jag en dun så jag behöver en sommarsäck. Min längd och min övriga storlek komplicerar också valet, men jag har kommit fram till följande val:
Fjällräven Silhuett P5, lång och relativt rymlig. 1,2Kg

Liggunderlag: Här behöver jag tips! Jag gillar att ligga skönt och mysigt, min vikt kan säkerligen vara en betydelsefull faktor i sammanhanget. Kan man kombinera två Z-Lite, eller 1st Z-lite och 1st Everest flexmat? 1kg

Kök: Efter min tid i lumpen och övriga kanot/kajak turer vill jag inte använda vare sig snuskburk eller ett ordinärt triangia kök (brännaren). Valet har fallit på Primus Eta Power Multifuel. Jag vill kunna använda det både på sommaren och vintern. 1kg

Det var de stora bitarna i min packning, som ni ser väger det en del ca 10kg, vilket är en del...

Kom gärna med förslag och hjälp mig göra min "walkabout" till en fin och minnesvärd resa.

Tack på förhand!

/Andreas
 
Nalloebäst;366625 sa:
Hej alla!

Jag skall vandra hela Kungsleden (Hemavan - Abisko) med lite avstickare under resans gång.
Jag räknar med att vara ute ca 7 - 8 veckor, vilket är beroende på min mat, kropp, sinne och lust till annat.

Jag är en relativt van fjällvandrare sen innan men har dock ingen erfarenhet som sträcker sig längre än 3 veckor. Jag har aldrig förr använt mig av tält utan vandrat mellan stugor. Tält är nödvändigt på den här vandringen och till viss del önskvärt då det ger en större frihet att placera gumpen på ödsliga och vackra platser. Maten har heller inte lagats på eget kök innan, förutom i lumpen då man knappt hade hunnit värma maten innan mat åt den. Kall lapskojs i guldburk är inte så himmla gott. Jag kommer att solovandra, vilket blir min första solovandring.

Jag är 196cm lång och väger ca 100kg.

Jag kommer nedan att redogöra för lite av min utrustning och vill gärna ha kommentarer och förslag, dels på utrustningen men även andra tips på vad man skall tänka på under långa vandringar.

Rygga: Lundhags V12 90+ 4kg.
Kommentar: En skön säck som jag burit många gånger, går att lasta rejält tungt utan problem. Problemet är att den kanske är onödigt tung med sina 4kg. Har någon ett tips på en likvärdig ryggsäck men som i sig själv inte väger så mycket?

Tält: Eftersom jag är relativt lång behöver jag ett tält som passar min längd. Jag har tittat på en del och slutligen har jag kommit fram till följande:
HB Unna 2.0kg. Ett lätt tält men tyvärr avsäknad av absid.
HB Jannu 2,8kg. Ett lite mindre lätt tält med mindre absid men som är relativt långt. Kan användas på vintern vilket jag ämnar göra. Kan också rymma min lille sambo i framtiden under 1 til 2 veckor.

Sovsäck: Jag är fruktansvärt varm av mig så jag behöver ingen varm säck, på vintern har jag en dun så jag behöver en sommarsäck. Min längd och min övriga storlek komplicerar också valet, men jag har kommit fram till följande val:
Fjällräven Silhuett P5, lång och relativt rymlig. 1,2Kg

Liggunderlag: Här behöver jag tips! Jag gillar att ligga skönt och mysigt, min vikt kan säkerligen vara en betydelsefull faktor i sammanhanget. Kan man kombinera två Z-Lite, eller 1st Z-lite och 1st Everest flexmat? 1kg

Kök: Efter min tid i lumpen och övriga kanot/kajak turer vill jag inte använda vare sig snuskburk eller ett ordinärt triangia kök (brännaren). Valet har fallit på Primus Eta Power Multifuel. Jag vill kunna använda det både på sommaren och vintern. 1kg

Det var de stora bitarna i min packning, som ni ser väger det en del ca 10kg, vilket är en del...

Kom gärna med förslag och hjälp mig göra min "walkabout" till en fin och minnesvärd resa.

Tack på förhand!

/Andreas

Du behöver kanske runt 60 l rygga. Proviantera längs med.

I stället för silluett kör en med resår typ monbells eller mountain equipment dreamcatcher.

Kör ett uppblåsbart liggunderlag med dunfyllning, exped eller big agnes.

Lätt dunjacka är bra. Jag har en montbell.

Det finns portabla nödsändare om du inte vill ta för stora risker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredric_verklig.se Hur får man egentligen plats med 2 veckors.... Utrustning allmänt 15
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.