Mobil med bra mottagning?

Min mobil har dålig mottagning och jag behöver en annan men vilken? Jag har testat mot andra mobiler med samma operatör och bredvid varandra och det visar sig hela tiden att min har mycket sämre mottagning. Lättast hade ju givetvis varit att köpa någon av de som jag jämfört med men i mobilvärlden går allt snabbt, så de modellerna finns inte längre. Jag hoppades alltså på att Utsidans medlemmar, som också rör sig långt från all bebyggelse, kunde hjälpa mig. Har du en mobil som det går att ringa med på de mest omöjliga platser skulle jag hemskt gärna vilja veta vilken modell det är.
 
hej!

jag vet inte om det är tillfälligheter, gäller bara mitt exemplar eller just bara där jag vistats, men jag hade samma problem som dig fram till att jag köpte min "nokia 5140i" den har visat sig slå ut samtliga mina fyra tidigare ericsson samt de flesta besökares telefoner.

det är inte den senaste modellen, men den är ändå ganska trevlig med sin lite robustare "sport & äventyrs" -look /konstruktion
 
Jag har sökt runt på nätet hej vilt och just Nokia 5140i har nämnts gång på gång. Tyvärr verkar det som om den inte går att få tag i längre, åtminstone har inte Prisjakt med den. Är det inte typiskt!
 
Jag har sökt runt på nätet hej vilt och just Nokia 5140i har nämnts gång på gång. Tyvärr verkar det som om den inte går att få tag i längre, åtminstone har inte Prisjakt med den. Är det inte typiskt!

Jaha, det var roligt att få det bekräftat. Men kolla tradera, där har jag sett dom dyka upp ganska ofta.
 
Mottagningen (sändning + mottagning) ska inte skilja mellan mobiltelefoner. Allt bygger på en standard med ett 15-tal olika effektlägen. Alla telefoner oavsett tillverkare ska ha samma maximala sändareffekt och klara att ta emot signaler av samma låga signalstyrka.

Till att börja med så ska man inte bry sig om hur många staplar man har utan det enda man som kund kan kontrollera är om man har kontakt med nätet eller inte. Givetvis ska man ha en bra operatör och i Sverige så har Telia den överlägset bästa teckningen.

Visst kan en telefon pga användning bli dålig, märks framförallt med att batteritiden minskar då telefonen konstant tvingas sända med ett högre effektläge. Men tar du fabriksnya telefoner från olika tillverkare så ska inte någon telefonmodell ha bättre mottagning än någon annan.
 
Mottagningen (sändning + mottagning) ska inte skilja mellan mobiltelefoner.


Men tar du fabriksnya telefoner från olika tillverkare så ska inte någon telefonmodell ha bättre mottagning än någon annan.

tyvärr är det inte alltid så i praktiken, i alla fall inte där jag vistas och i mina + vänners telefoner

är det inte också ett ganska utbrett gnäll på nya iPhone, för att ta ytterliager ett exempel?
 
tyvärr är det inte alltid så i praktiken, i alla fall inte där jag vistas och i mina + vänners telefoner

är det inte också ett ganska utbrett gnäll på nya iPhone, för att ta ytterliager ett exempel?
Tittar du på staplarna eller är det så att du faktiskt inte har kontakt med nätet?
 
Det Mathias menar är att nog vad staplarna visar kan skilja mellan olika modeller. Två modeller som har exakt samma mottagning kan visa olika antal staplar.

Men jag håller inte med om att det inte skall vara nån skillnad. Sändareffekten är samma, men antennen kan skilja. På landet har vi dålig täckning och jag har provat med flera olika telefoner (samma abonnemang) och vissa tappar kontakten med nätet mycket lättare än andra. Där handlar det alltså inte om att de visar olika antal staplar utan just om att de tappar kontakten om man sätter sig vid köksbordet men återfår kontakten om man ställer sig upp.
 
Men jag håller inte med om att det inte skall vara nån skillnad. Sändareffekten är samma, men antennen kan skilja.
Sändarefekten är upp till 1 W (GSM 1800) och den ska mätas på ett visst avstånd ifrån telefonen och minsta signalstyrka för mottagning -112 dBm mäts också på ett visst avstånd ifrån telefonen.
Man mäter alltså inklusive antenn. Det ska därför inte spela någon roll vilken telefonmodell eller tillverkare. Alla telefoner kalibreras så man får en trappa med 15 olika uteffekter. Kontinuerligt under samtalet bestäms sedan vilken uteffekt som ska användas en telefon sänder aldrig med högre effekt än vad som krävs för att mottagaren precis ska kunna uppfatta signalen.

Men visst så kan det alltid skilja lite mellan olika telefoner men som telefontillverkare så får man inte tillverka varken en bättre eller sämre telefon än standarden. Skillnaden har antagligen mest med normal variation att göra.

Efter en tids användning så kommer telefonen att bli sämre beroende på tex oxid. Åldrandet kan skilja mycket mellan telefonmodeller.
---
Angående IPhone så är det nog så att den inte uppfyller standarden / kravet och det kan nog mycket väl sluta med att man inte längre tillåts tillverka telefoner. Har sett en del filmer där problemen verkar ha att göra med hur man håller telefonen i handen. Där verkar Apple helt ha missat kvalitetskontrollen.
 
Att det är skillnad mellan olika telefoner har jag klart konstaterat. Vi har inte enbart räknat pinnar, även om skillnaden ibland var anmärkningsvärd, utan även testat att ringa. Jag har dessutom hittat artiklar om hur de olika antennkonstruktioner påverkar mottagningen, men tappa inte fokus, jag vill ha förslag på mobiler med bra mottagning och folk ute i naturen är de som vet bäst.
 
Jag har Nokia 5140. Köpte den ny '06 och då hade den funnits i några år redan. Den är mycket hållbar och jag har aldrig haft problem med täckningen, men jämför man med dagens telefoner så känns det som tilbaka till stenåldern. Förvånande att den har färgskärm:)

Anledningen till att den har bra täckning har jag trott beror på att jag har Telia, inte pga telefonen, men det kan ju vara som ni andra skriver..

Har Du inte Telia , BYT!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.