Skor till snabb vandring??

Nu är det dags för mig att köpa nya skor till sommarens vandringar. Men behöver tips på vilka som passar. Behöver ett par lätta!!! Jag ska gå vasaloppsleden iår igen på under 24 timmar, vandringsleden är ca 90 km. Sist jag gick den leden hade jag på mig Crispi Summit. Det slutade med sjukt många skav sår och att benen svällde up.... Men det tog 22 timmar att gå den. Men i år kommer det bli flera liknade vandringar.
 
Testat inov-8? De har många lätta t ex Talon. Roclite är också fina , men mer uppbyggda.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Nu är det dags för mig att köpa nya skor till sommarens vandringar. Men behöver tips på vilka som passar. Behöver ett par lätta!!! Jag ska gå vasaloppsleden iår igen på under 24 timmar, vandringsleden är ca 90 km. Sist jag gick den leden hade jag på mig Crispi Summit. Det slutade med sjukt många skav sår och att benen svällde up.... Men det tog 22 timmar att gå den. Men i år kommer det bli flera liknade vandringar.

Undertecknad gjorde det klädd i ett par lätta kängor från Salomon. Modellen är utgången men det finns många liknande från samma märke. Mest nylon med lite förstärkning i mocka. Just dessa hade GTX under sulan och små ventilationshål igenom gummit. Luftiga, lätta och står emot väta. Inga skador annat än små blåsor mellan tårna, normalt när man går långpromenad.

...andra långpromenader har gjorts i multisportskor, VJ Sarva och liknande med lite mer nordisk läst...även dessa är snälla mot fötterna...

//J
 
3D ultra GTX

Nu är det dags för mig att köpa nya skor till sommarens vandringar. Men behöver tips på vilka som passar. Behöver ett par lätta!!! Jag ska gå vasaloppsleden iår igen på under 24 timmar, vandringsleden är ca 90 km. Sist jag gick den leden hade jag på mig Crispi Summit. Det slutade med sjukt många skav sår och att benen svällde up.... Men det tog 22 timmar att gå den. Men i år kommer det bli flera liknade vandringar.

Jag har Salomon 3D ultra GTX dessa använder jag ble när jag går Fjällräven Classic (Nikkaloukta - Abisko) 11 mil på under 30H.

Dessa väger lite mer än de du har tittat på men samtidigt får du en väldigt stabil sko med gummi framför tårna.
De finns utan & med Goretex, den med Goretex finns även med hög vrist.

De är väldigt sköna, smiter åt runt foten som Salomons skor alltid gör.

De är värda att prova.

Lycka till
 
Det står att de väger 15 oz, vilket är ungefär vad mina superlätta inov8 löparskor väger;
svårt att tro.
Jag gissar av utseendet att de anger vikten för en sko, ett skick jag aldrig begripit (skorna säljs väl ändå i par?)

Varför hög vrist? Ju mindre sko, desto mindre skav, brukar jag säga. Sulan är det väsentliga.
 
hög vrist tänkte jag kunde vara bra, eftersom jag går med packning och att det brukar kunna vara blött. Men inov8 verkade också riktigt bra. Är lite sugen på sånna också.
 
Varför gore-tex? Är det tillräckligt varmt (över ca 3C för min dek) är jag hellre utan. Fötterna brukar bli så varma, speciellt om man går så långt och snabbt. Vattnet läcker ju in uppifrån iallafall. Eller är det bara gore-tex i sulan för bättre ventilation? Det känns som en intressant idé.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
snabbt och torrt

Går man riktigt snabbt 5->7 km/h så sätter man ibland ner fötterna på snedden, risken att vricka eller stuka fötterna är mindre om man har stöd upp mot vristen.

GTX kan vara bra när man snabbt går på stenar över en grund jokk (där vattnet inte går över skon) eller i daggvått gräs på morgonen, ibland är det blött och lerigt då är gtx väldigt bra att ha. Jag tycker inte det blir mycket varmare (om jag jämför Salomon skorna samma modell med & utan gtx). Är det torrt och varm skulle jag givetvis ta skorna utan gtx.
 
Går man riktigt snabbt 5->7 km/h så sätter man ibland ner fötterna på snedden, risken att vricka eller stuka fötterna är mindre om man har stöd upp mot vristen.

GTX kan vara bra när man snabbt går på stenar över en grund jokk (där vattnet inte går över skon) eller i daggvått gräs på morgonen, ibland är det blött och lerigt då är gtx väldigt bra att ha. Jag tycker inte det blir mycket varmare (om jag jämför Salomon skorna samma modell med & utan gtx). Är det torrt och varm skulle jag givetvis ta skorna utan gtx.

Vad jag hört så är det en myt att man behöver vriststöd (se t ex Ray Jardine) för att undvika vrickningar. Multisportare har väl sällan kängor t ex. Jag har det sällan heller när jag vandrar med packning, vår, sommar som höst. Orienterare springer ändå snabbare i värre terräng, men de har aldrig kängor. De pratar istället om vikten av god markkontakt.

Fötterna tar heller inte skada av lite vatten då och då. Snarare tvärtom. Mina fötter har aldrig mått så bra som i lågskor även när jag gått i extremt blöt terräng med många vad.

Jag trycker lite extra på denna punkt eftersom det betytt mycket för mig och det borde betyda ännu mer för de som går extra långt och snabbt. Fötter är ju dock högst individuella så det är inte säkert det passar alla. Man får pröva lite försiktigt. I början känns det helläskigt med blöta fötter, men efter några timmar inser man att det inte är förenat med någon fara och det blir befriande istället. Skorna torkar ju också väldigt snabbt och blir bara fuktiga (såvida det inte är gtx i som stänger vattnet inne). Nu vet jag inte hur just denna stig ser ut, men i fjällen är det inte många vad som är grundare än kanten även på kängor.

Värt att betänka är också att energiåtgången blir mindre.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jämförelser med idrott är naturligtvis fullkomligt irrelevanta. Idrottsmän tränar hårt och mycket
för uppgiften, och ingen idrott är fri från skador.

Energi? Vad jag kan se så är viktsskillnaden mellan låg och hög vrist i detta fall obetydlig,
kanske inte ens ett hg. Visar det sig att den högre vristen ger ett stabilare steg så kan det faktiskt innebära en viss energibesparing. Jag skulle inte tro det för egen del, men människor är olika.
Jag går själv med låga Salomonskor såväl i Alperna som i fjällen, mest därför att det var vad jag fick tag i när mina 2 hg tyngre kängor gav upp. Möjligen får jag inte perfekt stöd för mitt
förbenade vänstra hälsenefäste, men de fungerar bättre i våt terräng och är lite skönare att
ha på de långa resorna. Och troligen är risken för skav mindre.

Jag tror inte det är några vad att tala om på Vasaloppsleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5
Xilef88 La Sportiva skor rea Utrustning allmänt 1
Hamplan Trailrunning skor istället för vandringskängor Utrustning allmänt 62
oddball Skor som inte klämmer tårna Utrustning allmänt 9
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
torger Snöskor för stora skor och lössnö? Utrustning allmänt 2
Io Skor för fjällvandring jämtland september? Utrustning allmänt 7
FruNalleman Hur stora skor ska man ha egentligen? Utrustning allmänt 23
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
forslund Snedslitna skor Utrustning allmänt 9
alven Skor förstör dina fötter! Utrustning allmänt 12
lotta-lisa Vinterläger/bivack skor Utrustning allmänt 2
marcusen Sula som rör sig i lasportiva skor. Utrustning allmänt 1
Aknot Laga läckande skor Utrustning allmänt 11
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
kendaglish Skor Utrustning allmänt 4
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.