Skor som inte klämmer tårna

Jag har länge haft problem att hitta skor som inte klämmer tårna utan att vara för stora.

Normalt när jag är ute och går mer än några km har jag använt mig av några olika skor från Salomon, de är inte lika dåliga som andra jag provat men fortfarande får jag ont i tårna. De skor jag använt mest är XA3DUltra2, där har jag slitit upp två par förhållandevis fort därför att de måste vara för stora för att inte knäcka tårna och alltså glappar i hälen. Jag har också en äldre modell av Salomon typ låga kängor med GoreTex, de kan man knyta så de inte glappar men de klämmer också tårna.

Möjligen lite OT här på utsidan men det är samma sak fast värre med att hitta motorcyckel-skor/kängor som inte klämmer sönder mina tår. I dagsläget har jag inte ens några "finskor" lika svårt där, jag kutar runt stan i mina gamla Teva sandaler (där jag konverterat hälbandet så att det går att ta av om jag inte behöver det)

8+ månader om året går jag alltså i sandaler i mitt vardagsliv, dels för att slippa strumpor men mycket för att tårna ska få plats.

Jag har inte ovanlig storlek, runt 44. Mina fötter ser inte så ovanliga ut tycker jag ;)

Nu undrar jag, finns det några skor, några märken som har mer plats för tårna? Jag vill i varje fall ha ett par lättare vandringsskor och de ska vara utan membram, jag blir hellre våt ibland än svettas om fötterna.

Handgjorda alternativt anpassade skor utan att de kostar en förmögenhet, finns det?
 
Nordiska tillverkare brukar designa skor som är lite bredare i framdelen (Salomon brukar ha "små" storlekar). Ett bra exempel är arbetsskor, som oftast är designade i Norden, har man skor med rätt bredd för tårna så kan man ofta välja skor (eller t ex stövlar) som är en eller t o m två storlekar mindre
 
Lundhags...

Hejsan

Man har i alla fall tidigare kunnat beställa specialanpassade Lundhagskängor så det kanske skulle kunna vara ett alternativ.

Men om du varken hittar kängor eller finskor känns det ju som att det kanske inte är plats som saknas?!? För det låter lite som min frus problem på sätt och vis. Hon får lätt typ blåsor under tånaglarna och har väl tappat vissa av dom på var och varannan tur. Det enda som funkat lite bättre för henne är att vandra i löparskor.

/ Stefan
 
Såkallade barfotaskor har ofta bred tåbox så att man kan röra på tårna ordentligt. Viviobarefoot har en känga som heter Tracker och finska Feelmax ska ha en också. Dock är dom helt platta och ingen dämpning, så de kan ta ett tag att vänja sig.
 
ITAB har ett gäng skor som dom skriver har "extra bred läst", jag vet inte vad som menas men jag har ett par som ska ha sådan, och de är mycket rymligare vid tårna än vanligtvis, jag brukar också få ihoptryckta tår av alla skor men inte av dom!
 
Jag har också problem med att skorna är smala i lästen. Breda fötter och dessutom artros i stortåleden ställer till det.
Har provat Keens skor. Väldigt nöjd med dem. Vet inte vad modellen heter. Har den vid enklare vandringar och till vardags.
Har också hittat ett par Meindel lågskor i nubuck som passar för mig.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Som föregående svar så föreslår jag också det amerikanska märket Keen. Alla deras modeller har en bred rymlig tåbox, det är liksom deras signum. Bra kvalitet har de också.
 
New Balance laver flere af deres modeller i flere breder, kaldet bl.a. 2E og 4E. De er ikke til at finde i andet end standard brede (kaldet D) i Europa. Men man kan få dem hjem fx via ShopUSA.

peter
 
Armé kängan...

Ett annat tips är Svenska arméns känga, den är membranfri och fyffsat vid vid tårna utan att vara stor i övrigt :)!
Den finns ju att köpa både som vinter och sommarmodell och kostar inte några större summor.
 
Ett annat tips är Svenska arméns känga, den är membranfri och fyffsat vid vid tårna utan att vara stor i övrigt :)!

Den finns ju att köpa både som vinter och sommarmodell och kostar inte några större summor.


Ush, den är inte gjord för vandring.

Mitt tips är att du helt enkelt beställer en skräddarsydd känga från Lundhags.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.