Skor förstör dina fötter!

Oerhört välskrivet...vilket väl inte är vad jag associerar med "Carrie Bradshaw"-style, menmen, läsvärt. Man blir riktigt inspirerad...kanske jag inte ska samla ihop den där jättehögen med pengar för att köpa de där Meindl-skorna jag suktat efter...
 
Finns en del poänger i artikeln

men skor kängor etc är förutsättning för många aktiviteter t ex rullskridskor, cykling med SPD-pedaler, skridskoåkning (finns undantag), skidåkning i varje fall med fart utför etc.

Mitt intryck är vidare att hårda golv och vägbeläggningar inte är så lämpade för bara fötter. I varje fall om det är helt vågräta golv. Vägar med konstant lutning erbjuder också besvärande konstanta statiska belastningar som är lite otrevliga. Bäst mår min kropp av hela tiden varierande lutningar och steglängder som på skogsstigar.

Thure
 
Både bu och bä.

Den stora poängen var, som jag läste artikeln, att barfotagång minskar belastning på t ex knät, därför att man är mer försiktig när man är barfota, man tar inte lika hårda steg. Det är väl ingen revolutionerande slutsats måste man säga. De nämner ju också att dåligt dämpade skor gav lika bra lindring för knät, medan skor med mycket dämpning var sämst ur den aspekten. Det viktiga är alltså att inte klampa på för hårt, snarare än att gå barfota. Det är iofs en bra tanke.

Jag tycker också att de överdriver skornas instängande effekt på en del vis. Exempelvis är ju väldigt få skor så styva att de inte böjs vid tåleden precis som en bar fot. De skor jag har just nu känns mycket styva i händerna, men på foten böjs de utan problem i varje steg. Det är väl nästan bara träskor som är helt styva.

Men visst ligger det säkert nåt i att eftersom foten är gjord för att vandra så ska man inte motarbeta den.

[EDIT: Thure hann skriva under tiden, och jag håller med honom om att modern miljö kanske är problemet. Likartad belastning dag ut och dag in innebär problem oavsett fotbeklädnad.]
 
men skor kängor etc är förutsättning för många aktiviteter t ex rullskridskor, cykling med SPD-pedaler, skridskoåkning (finns undantag), skidåkning i varje fall med fart utför etc.

Kan man inte bara skruva pedalklossarna rakt in i fotsulan...?

Mitt intryck är vidare att hårda golv och vägbeläggningar inte är så lämpade för bara fötter. I varje fall om det är helt vågräta golv. Vägar med konstant lutning erbjuder också besvärande konstanta statiska belastningar som är lite otrevliga. Bäst mår min kropp av hela tiden varierande lutningar och steglängder som på skogsstigar.

Jag håller med om att detta troligen är det värre problemet. T.ex. så löptränar jag nästan uteslutande på asfalt, i brist på skogsspår inom rimligt löp-/cykelavstånd. De gånger jag får chansen att springa på mer ojämna underlag känner jag direkt att jag blir trött snabbare och får känna på en massa andra muskler i ffa benens nedre delar.
 
Både bu och bä.

Den stora poängen var, som jag läste artikeln, att barfotagång minskar belastning på t ex knät, därför att man är mer försiktig när man är barfota, man tar inte lika hårda steg. Det är väl ingen revolutionerande slutsats måste man säga. De nämner ju också att dåligt dämpade skor gav lika bra lindring för knät, medan skor med mycket dämpning var sämst ur den aspekten. Det viktiga är alltså att inte klampa på för hårt, snarare än att gå barfota. Det är iofs en bra tanke.

Jag tycker också att de överdriver skornas instängande effekt på en del vis. Exempelvis är ju väldigt få skor så styva att de inte böjs vid tåleden precis som en bar fot. De skor jag har just nu känns mycket styva i händerna, men på foten böjs de utan problem i varje steg. Det är väl nästan bara träskor som är helt styva.

Men visst ligger det säkert nåt i att eftersom foten är gjord för att vandra så ska man inte motarbeta den.

Fasiken också. Jag har ett tag misstänkt att det är klackskorna som jag har dagligen på jobbet som är roten till mina onda knän. Och nu verkar det ju stämma. Illa illa. Jag VILL INTE ha platta tråkiga skor på jobbet!
 
Platta skor är fina skor. Inget tråkigt med dem.
Sen är det ju inte en vetenskaplig avhandling vi diskuterar, utan en krönikebetonad artikel i en dagstidning. Självklart är det bra med skor i många lägen, men jag tror nog att skoanvändandet skulle kunna minskas. (Får tillägga att jag inte har några problem med fötter eller leder, ännu iaf)

De där five fingers-skorna skulle jag helt klart kunna tänka mig att köpa, men inte på postorder.
 
Orkade inte läsa men man skall väl skilja på skor och skor.

Löpardojjor är ju i alla fall bättre än höga klackar.

Men det är skönt att gå barfota så tillvida att det inte är för mycket sten och glas.
 
Jag hade ett jobb där jag travade på stengolv hela dagarna. Fint golv, särskilt bra för kroppen var det inte om man inte betänkte sitt skoval. Jag hade birkenstocksandalen och fick efter en tid så j-a ont i ryggen. Iväg till sjukgymnast som efter undersökning frågade vad jag gick på på dagarna och i vilka dojor. Tja, stengolv och birkenstock.
Aha! Nada fjädring så ryggen tog allt. Byt skor till något mycket fjädrande. Gjorde det, smärtan försvann inom någon vecka.
Jag har alltid varit bekväm-sko människa. Höga klackar har jag aldrig förstått mig på. Platta snyggskor i skinn har jag, i övrigt domineras skogarderoben av Keen- och tevasandaler och Garmont-skor.
 
Min arga hälsporre trivs bättre med höga klackar, men det är ju inte så käckt att traska runt i naturen med sådana.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.