käng-j*@&*n klämmer tårna

Hej

Köpte för en tid sen ett par kängor (Meindl Isl pro). De kändes super i affären, men efter att ha knallat lite i dom har jag märkt en oroande detalj.

Kängan klämmer åt precis på tåleden när jag skjuter ifrån med foten. Detta då böjningen av kängan gör att den böjer sig precis vid snörningen.

Jag vet inte om det beror på att kängan är lite i största laget för mig, har nämligen en vana att köpa lite stora skor.

Är detta något som går att gå in eller åtgärda på annat sätt, eller bör jag leta efter en känga i mindre storlek?
 
byt om det går

Jag hade samma problem som du med mina Mendl när de var nya och det löste sig för mig när jag gick in dem.
Jag skulle dock inte chansat om problemen hade kommit när de var såpass oanvända att de hade gått att byta in. Ju färre problem man har när de är nya...

Är det någon som vet hur man gör om man inte kan byta?
Skofett där det klämmer?
 
begagnade

Så jag är inte ensam om problemet? Är dina kängor också lite för stora eller upplevde du problemet ändå?

Tyvärr kan jag nog inte byta dom då jag köpte dom begagnade...

Har läst lite om att gå in kängorna blöta. Är det en dum idé med tanke på att det är Goretex på insidan av island pro?
 
Inte dumt att testa gå in dem blöta. Ska man tro gore-tex reklamen kommer du få fylla på med vatten med jämna mellanrum för att hålla dem blöta. :)
 
Kanske du skall prova med en tunn strumpa tillsammans med en lite tjockare.Det tycker jag är väldigt skönt att använda i kängan,annars så får du byta ner till en storlek mindre.Lycka till.

/Nicklas(som var ute på en lång o skön dagstur idag)
 
Det låter som en bra idé. Dessvärre så är problemet inte främst att jag får skavsår, utan att kängan viker sig vid tårna precis nedanför snörningen. Vecket trycker på tåleden. går jag tillräckligt långt antar jag att det blir sår.

Kan man inte mjuka upp den delen av kängan med något?

Anton
 
Re: begagnade

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Så jag är inte ensam om problemet? Är dina kängor också lite för stora eller upplevde du problemet ändå?

Tyvärr kan jag nog inte byta dom då jag köpte dom begagnade...
Mina var lagom stora men klämde ändå över tåleden. Jag körde i dubbla tjocka strumpor och hade dem korta sträckor (t ex till och från jobbet) från november till maj-juni.

Prova med olika kombinationer av strumpor och innersulor. Att gå in dem blöta är ingen dum ide. Vare sig det hjälper eller inte så tar skorna inte skada av vatten.

anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Kan man inte mjuka upp den delen av kängan med något?
Alla säger ju att man skall ha vax istället för fett som mjukar upp läder för mycket. Jag är nyfiken på om skofett är rätt medicin.
Annars är tipset om tjocka strumpor inte så dumt när det gäller att "klämma tillbaka" under kortare vandringar.

Äh, nu kom jag att tänka på Lena Philipssons:

Du vet att det gör ont
det gör ont men ändå
Jag har klarat mig rätt länge
Jag börjar blir van
O alla omkring dom märker ingenting
Det gör ont, så ont
:)
[Ändrat av boran 2004-04-04 kl 23:40]
 
Inte vet jag om det fungerar i ditt fall, men för 10-talet år sedan hade jag problem med ett par helläder kängor utan foder och membran. Det bildades ett veck i högerkängan, som klämde åt om fotvalvet varje gång vänstersteget togs, någon dm upp från tårna. Jag tog ett boccia-klot och tryckte ner i kängan så vecket trycktes upp, smorde kängorna och ställde undan dem. Efter någon månad testade jag dem. Bra i början. Vecket återkom, men inte lika mycket som innan, så det hjälpte något. Verkar dock svårt att åtgärda bra när lädret en gång bestämt sig för att vikas mycket på ett visst ställe.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
...klämde åt om fotvalvet varje gång vänstersteget togs, någon dm upp från tårna(...)Jag tog ett boccia-klot och tryckte ner i kängan så vecket trycktes upp

Raskesven

Det där ska jag prova... har nog lite mindre fötter, får prova med något mindre (någon dm upp från tårna på mig är nog i knähöjd :) )

Tackar för hjälpen allihopa, förhoppningsvis slipper jag med er hjälp köpa nya kängor

A
 
Ett annat tips är att prata med en yrkesman.. Prata med butiken om ditt problem eller om doim inte kan hjälpa dig så kontakta en seriös skomakare för råd och tips..

(med seriös skomakare så menar jag INTE klackbar...mer skada än nytta!!)
 
passning

Socker som fyller! Har man tre par kan man ta bort ett par vid behov. Skor skall passa, aldrig vara stora!
En riktig skomakare kan fixa det!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2004-04-05 kl 09:32]
 
Re: passning

johankse; sa:
Socker som fyller! Har man tre par kan man ta bort ett par vid behov. Skor skall passa, aldrig vara stora!
En riktig skomakare kan fixa det!

Go tur

Johan K

hahaha... inte fått kaffe ännu? Du var så fåordig så jag nästan misstänker att Frazze Fjälliz snott ditt konto!!!

:)

(meningslöst inlägg som egentligen borde modereras bort! ;) )
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.