Solpanel till en kylbox.

Jag har en kylbox i bilen som behöver gå nästan hela dygnet för att hålla kylan.
Jag funderar på en transportabel solcell.
Den behöver vara på 12 v och ge 3,3 ampere, 40 watt.
Har letat lite och det verkar inte finnas någon portabel som klarar en kylbox.

Är det någon som känner till någon lämplig solcellsladdare

Mvh Dan.
 
Men skall din box gå 24/7 behöver du en acc som kan driva när det blir mörkt. 50% förluster solcellsladdare till acc och 50% acc till kylbox dvs 25% nyttjande.
12 v, 3,3 A 16 h+48 h (regnfront) 65 hx 3,3 A =215 Ah acc. Den måste du kunna ladda på 8h, har du släp med dig?
Dyrt blir det oxså.

go tur

PS jag har ett dylikt kylskåp själv omkopplingsbart 24/12V det brukade jag för att köra från slaktarn genom Västbanken till min bostad 1 g / vecka, Vi flyttade kylskåpsinnehållet till fasta frysen och så gick det bra.
Men driva det med solceller inte ens i MENA.
 
Senast ändrad:
Hela dygnet var en liten överdrift.
En solcell som går sommar tid från tidig morgon till sen kväll så klarar det sig nog.
Hade inte tänkt att ha batterier.
 
Hej!
Har en 50W hopfällbar solcellspanel på båten. Länk här Den klarar i praktiken att ladda med drygt 2A när solen skiner. Med det klarar jag att hålla igång en kylväska med kompressor dygnet runt. Kylväskan drar i snitt 0,5A.
De billigare kylväskorna med peltierelement är ganska ineffektiva och drar 3-4 A hela tiden.
 
Senast ändrad:
Intressant tråd.
Jag har ingen kunskap om vad som behövs men en kylbox med kompressor som ger is verkar intressant. Dyr förvisso.
Vi kör is från början i bra isolerade större ”burkar” som brukar slå den lilla enkla kylboxen efter några dagar eftersom den går bara dagtid när bilen körs och ger ingen is. Frysvaror finns där som backup.
Varma dagar vill vi även ha is till att kyla saften...
 
Tack för er input.
Jag får nog ge upp den här iden om solpanel till kylboxen.
Att köpa en kompressor box känns lite väl mastigt.
 
Förnuftigt beslut, vid segling och biluflykter har jag en isbox med klampar från frysen, fylld klarar den ca 30 timmar om man inte öppnar. Kylskåpstemp 48 timmar. Sommartid.

go tur
 
CDF-18 (waeco/dometic) är mycket bra byggda boxar i helt annan byggkvalitet än i stort sett alla versioner av peltierboxar

Har har en sådan och den är inkopplad i princip året runt via adapter och på fritidsbatteri (100 Ah) och fungerat så i alla fall 10 år kontinuerligt - den är fullvärdig med en vitvara för köket i kvalitet och driftsäkerhet

- det som inte är säkert är cigarettstickproppen och man lär sig hata strömförsörgningsinkoppling via cigarett-uttag - spelar ingen roll vilken ny cigarrett du skaffar för att ersätta den gamla som glappar - det glappar med tiden ändå..., är det 'fast' installation så bör man lösa det på annat sätt.

men visst - den är dyr men är fortfarande prisvärd, medans billiga peltier-boxar är inte prisvärda fast de kan hittas för bara några hundra kronor... så värdelösa är dom i jämförelse med en kompressorbox...

CDF-18 kan bli kall på riktigt -18 grader C om så och man kan förvara djupfryst och även kyla ned/frysa med stor kapacitet om man har fritt med ström.

Det första man brukar göra när den är ny är att ställa den för kallt så att dryck och mjölk fryser... - det är ingen gradering på termostaten utan för nära nollkyla så ställer man den drygt 'kl.11:00" - rakt upp så kommer saker att börja frysa inom inte allt för lång tid.

Finns några regler med denna typ av kompressorboxar. Den vill ha 4.5 Ampere i sin uppstartfas för att gå ned till typiskt 3.5 Ampere - en adapter som begränsar vid 4 Ampere fungerar _inte_ om det inte redan är kallt i boxen - har gjort det misstaget... - ha 5 Amperers 12V nätadaper

Detta betyder också att det inte går att direktkoppla till en solpanel utan måste parallellköras med ett 12V hobby-blybatter som utjämnare.

Gångtiden vid nära 0 grader C på matvarorna och dryg 20 graderas omgivningstemperatur är 10-12 minuter vila och ca 3-3,5 minuter kompressortid.

När man ser uppgifter angivna 0.5 A genomsnittsström så gäller det vid typisk 8 grader C på matvarorna, kör man nära 0 grader som jag så går det åt mera och man få räkna med 4 dygn på en 100 Ah batteri med lite marginal.

Har man solpanel som samlar ihop 25 Ah/dygn och parallellmatar batteriet så kan man köra nära obegränsat, men som sagt, efter besök fäbod och 10 dagar utan elström tillgängligt så var det 2 dagar med sol i mitten av juli i år och är det mulet så är det 10% och mindre i ström än vid sol.

- så det var ganska behändigt att ha ett mindre elverk (hade biltemas billigaste 4-taktare inverter-elverk) med sig med laddare som klara 15-20 Ampere för att ladda från kanske 1/4-dels kvarvarande batterikapaciteten till 2/3-del batterikapacitet under några timmar på en 100 Ah batteri typ varannan dag efter 4 dygn (man kopplade in allt annat också som behöver laddning som nallar, powerpack etc. när man väl har elverket på) - man laddar till att strömme till batteriet går under 4-5 Ampere i ström per 100 Ah (bör finnas stömmätare på laddaren eller att man med DC-strömkapabel tångameremeter kan se strömmen) ungefär då att toppladda sista 30% tar för mycket tid och mycket ineffektivt med elverk som går på tomgång nästan helt olastat när batteriet laddas med < 3 ampere.
 
Senast ändrad:
Jag undrar om det inte snart kommer dyka upp kompressorboxar i lite mer rimlig prisklass, nu går det nämligen att köpa ismaskin för 1-2 tusenlappar (jag köpte på Jula när de hade extrapris nyligen, ordinarie på den är 1800-1900, men Netonnet har en där ordinarie pris är en tusenlapp).

Den jag har använder sig av 9 "tappar" i ett litet vattentråg. Tapparna fryser vattnet, när de är lagom frysta (vet inte om den går på timer, tryck eller temperatur) öppnas tråget, tapparna värms och isbitarna runt tapparna trillar ner. Tråget fälls upp och fylls på nytt med vatten. Det tar ungefär 10 minuter att göra 9 isbitar. Den kan köras i princip kontinuerlig, bara tömma ut isbitar och fylla på med vatten.

Det är ingen ny produkt, hittar recensioner på Youtube som är minst 3 år gamla, men jag gissar att de var dyrare förut.

Här är en video som visar principen

Det borde ju inte vara helt omöjligt att bygga om en sån till en kylbox (utan att behöva gör ingrepp i kylkretsen), men styrningen får man nog lov att byta ut. Kanske går att montera tapparna i en behållare med vatten (eller nån lösning med fryspunkt under 0 C?) för att så att säga låta den ladda en stor kylklamp och inte behöva gå så ofta. (Vi hade en som fungerade så i mina föräldrars gamla segelbåt, en stor kylklamp som frystes mha en kompressor som satt på motorn, så den frystes varje gång man körde motorn.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Solpanel Utrustning allmänt 114
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
kallegroda Cykelkedja till "standardcykel" Utrustning allmänt 44
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...