Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mobil för vandring
- Trådstartare holetaker
- Start datum
Missa inte karta, kompass samt att kunn nyttja dem.
go tur
go tur
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Bra batteritid och lätt går inte ihop. Det är batteriet som väger.
Jag har länge vägrat släpa med mig en smartfån på vandring, just av dessa skäl, och i hopp om att det någon gång skulle komma mer kompakta modeller. Men de blev ju bara större och tyngre. Till slut gav jag upp och spanade in en, som jag nu tycker, hyfsad kompromiss: en långsmal Sony Xperia III, som även mina storlek 6-händer kan greppa runt. Det formatet är faktiskt till fördel när man ska "spåra" på en karta.
Mobilen väger 169 g, är vatten- och dammtät. och har en särklassig batteritid, trots att batteriet är på måttliga 4 500 mAh. Det hänger alltså mer på genomtänkta strömsparfunktioner och att mobilens prestanda är medvetet valda jus ur den synvinkeln. T ex är uppdateringsfrekvensen "bara" 60 Hz, men jag som inte spelar grafiskt tunga/snabba spel inte märker det minsta av. Den måttliga skärmstorleken drar ju också mindre ström.
Efter att jag mekat lite med diverse inställningar räckte mobilen i en nästan vecka på min senaste tur, trots att jag hade position påslagen hela tiden, tog en hel del bilder och stundvis använde mobilens GPS.
Men visst är den tyngre än gamla dumma 40-gramsmobil, och den tar inte lika fina bilder som min gamla kamera.
Mobilen väger 169 g, är vatten- och dammtät. och har en särklassig batteritid, trots att batteriet är på måttliga 4 500 mAh. Det hänger alltså mer på genomtänkta strömsparfunktioner och att mobilens prestanda är medvetet valda jus ur den synvinkeln. T ex är uppdateringsfrekvensen "bara" 60 Hz, men jag som inte spelar grafiskt tunga/snabba spel inte märker det minsta av. Den måttliga skärmstorleken drar ju också mindre ström.
Efter att jag mekat lite med diverse inställningar räckte mobilen i en nästan vecka på min senaste tur, trots att jag hade position påslagen hela tiden, tog en hel del bilder och stundvis använde mobilens GPS.
Men visst är den tyngre än gamla dumma 40-gramsmobil, och den tar inte lika fina bilder som min gamla kamera.
Jag har länge vägrat släpa med mig en smartfån på vandring, just av dessa skäl, och i hopp om att det någon gång skulle komma mer kompakta modeller. Men de blev ju bara större och tyngre. Till slut gav jag upp och spanade in en, som jag nu tycker, hyfsad kompromiss: en långsmal Sony Xperia III, som även mina storlek 6-händer kan greppa runt. Det formatet är faktiskt till fördel när man ska "spåra" på en karta.
Jag hittar inte modellen Sony Xperia III - däremot finns Xperia 10 III (samt en som heter 10 III lite), Xperia 5 III, Xperia 1 III, vilken av dessa är det du har?
Search for xperia III - GSMArena.com
Är det 10 III som är hyfsat modern?
Kan i så fall instämma i vattentåligheten - min fru tappade en sådan i blåbärsskogen (i läderfordral) och den återkom två veckor senare då en annan plockare hade hittat den. Bara att ladda och så funkade den igen. Hon var inte heller så nöjd med kameran i den, då ska mna nog upp på dyrare Sonymodeller, för deras flagsskepp marknadsförs ju nästa som kameror med mobil-funktion.
Eller har du en modell som inte visas på gsmarena?
Den sidan brukar annars vara väldigt komplett.
/Patrik
Givet, men telefonen blir ju förstavalet oftastMissa inte karta, kompass samt att kunn nyttja dem.
go tur
För mig spelar det ingen som helst roll, vi pratar gram hit och dit, jag tar med den telefon jag använder till vardags, sen 10 år tillbaka har dom varit vattentäta(dom jag haft) och fungerar lika bra ute.
I flygplansläge håller dom ett par dagar beroende på hur mycket man fotar. Batteri väger hur man än gör så att köpa en specialmodell med skitstort batteri som man bara ska ha för vandringen genererar bara jobb och huvudvärk kontra att ta med en powerbank.
Så köp vilken du vill med vettig IP-klass, så länge den har det så finns ingen som är "bäst" eller bättre för vandring.
I flygplansläge håller dom ett par dagar beroende på hur mycket man fotar. Batteri väger hur man än gör så att köpa en specialmodell med skitstort batteri som man bara ska ha för vandringen genererar bara jobb och huvudvärk kontra att ta med en powerbank.
Så köp vilken du vill med vettig IP-klass, så länge den har det så finns ingen som är "bäst" eller bättre för vandring.
Rent krasst är det bättre för gemene man att ha med två telefoner istället, vi kanske ska sluta tjata om karta och kompass, det kräver kunskap och även med kunskap är det lätt att göra fel. Två telefoner eller GPS-enheter i sällskapet, och en powerbank? kasta kartornaMissa inte karta, kompass samt att kunn nyttja dem.
go tur
En GPS med karta kräver ockå kunskap och en hel del är överlappande kunskaper och gäller både kartGPS och papperskarta. Hur många tänker på att kompass i t ex mobil fungerar dåligt stillastående, då mobilGPS-kompass ofta är en omräkning relativt GPSpunkter och då krävs rörelse.Rent krasst är det bättre för gemene man att ha med två telefoner istället, vi kanske ska sluta tjata om karta och kompass, det kräver kunskap och även med kunskap är det lätt att göra fel. Två telefoner eller GPS-enheter i sällskapet, och en powerbank? kasta kartorna
En magnetkompass kräver inte rörelse för att peka ut riktningar och väderstreck.
Två oberoende system ger bättre redundans än bara ett, så jag föredrar både GPS/mobil och papperskarta/kompass fortfarande.
/Patrik
Förlåt slarvet. Sony Xperia 10 III var det.Jag hittar inte modellen Sony Xperia III - däremot finns Xperia 10 III (samt en som heter 10 III lite), Xperia 5 III, Xperia 1 III, vilken av dessa är det du har? (...)
Lite har mindre lagring och sämre prestanda utan att vara lättare.
Nu finns det ju nyare Xperiaversioner, men dem har jag inte koll på eftersom jag varit nöjd med min, som nu har några år på nacken.
Väldigt nöjd med min iPhone 13 Pro Max som bl.a har/är:
- Väldans bra batteritid.
- Damm och vattentålig.
- Stor och fin ljusstark skärm.
- Bra kamera som även kan fota i Apples Pro Raw-format.
- Kompass och höjdmätare.
Med iPhone 14 eller senare kan man även SOS-larma via satellit.
Men priset!
Är ju en stor nackdel. Kommer förmodligen inte köpa en sån dyr mobiltelefon igen.
Om jag inte lägger ner att ha systemkamera förstås.
- Väldans bra batteritid.
- Damm och vattentålig.
- Stor och fin ljusstark skärm.
- Bra kamera som även kan fota i Apples Pro Raw-format.
- Kompass och höjdmätare.
Med iPhone 14 eller senare kan man även SOS-larma via satellit.
Men priset!
Är ju en stor nackdel. Kommer förmodligen inte köpa en sån dyr mobiltelefon igen.
Om jag inte lägger ner att ha systemkamera förstås.
Senast ändrad:
Rent krasst är det bättre för gemene man att ha med två telefoner istället, vi kanske ska sluta tjata om karta och kompass, det kräver kunskap och även med kunskap är det lätt att göra fel. Två telefoner eller GPS-enheter i sällskapet, och en powerbank? kasta kartorna
Lite i tiden....ersätt baskunskap med div teknikprylar som är beroende av att batteriet inte blir urladdat.
Även lite motsägelsefullt att folk betala dyra pengar för att spara gram på tält, sovsäck och liggunderlag och sedan rekommenderas att bära med dubbla mobiler och powerbank i stället för en papperskarta och kompass som väger typ 30gram.
Fast det kanske bara jag som är lite för "old school" som inte går i fjällen utan papperskarta och kompass.
Liknande trådar
- Svar
- 6
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 5
- Visningar
- 973
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar