Mjuka gummistövlar

Har ett par Tretorn Sarek som är mer än 20 år gamla. Funkar fortfarande finfint och har fördelen att jag kan använda dem utan speciella ilägg som skyddar fäster för min hälsena som jag måste ha i vanliga skor (annars får jag ont tyvärr). Letar efter ett nytt par gummistövlar. Mjuka, framförallt vid hälkappan. Hållbarhet och allt annat är sekundärt. Används inte för vandring utan enbart för att vara ute i naturen lite allmänt. Har ganska breda fötter men tycker ju Sarek är ok så med mjuka gummistövlar antar jag att det inte är så noga.
 
För många år sedan när jag vandrade i gummistövlar fanns det i stort sett bara två modeller som hade en bra gelänk och anpassade för vandring, Tretorn Sarek och Nokia Topi. Till mina fötter som är smala och har relativt hög vrist passade inte Tretorn Sarek. Mitt sista par av Nokia Topi inköpt för drygt 30 år sedan lever fortfarande och är täta trots användning vid fiske, båtuoptagning, biltvätt mm. Den modellen heter idag Nokian Finnjagd.
Även jag har haft problem men smärta över hälsenefästet bak på hälarna och opererats för Haglunds häl. Detta innebär att jag inte längre kan gå långa vandringar i gummistövlar utan helt gått över till att vandra i kängor då gummits flexande över hälen är en retning jag undviker.
 
Tacker för tipsen och intressant and flexande kan leda til problem. Själv har jag omvänt problem där styv hälkappa ger problem men mjuk hälkappa som ex hos många adidas löparskor funkar utan problem. Går dock sällan längre än två mil på en dag. LeChameau Vierzon har jag spanat in men Trelleborgs seglarstövel har jag inte koll på (men den verkar svårgooglad).
 
Trelleborgs Gummifabrik fanns för 100 år sedan.
Kanske att man kan roa sig med att kalla AB Tretorn så?
Men det var ju förra årtusendet.

"flytta till Helsingborg för att hjälpa till med att utveckla Gummifabrikens produkter. Efter hand övervann man de största svårigheterna och inom loppet av de närmaste deccenierna kom man att bli den helt dominerande aktören på den svenska gummimarknaden, bl.a. genom förvärvet av gummifabriken i Trelleborg, sedermera Trelleborg AB. Varumärket Tretorn inregistrerades 1912, och 1934 ombildades hela koncernen under namnet AB Tretorn."

Det borde gå att hitta seglarstövlar från Tretorn via Google, men då blir det nog ett antal olika att välja på, och jag vet inte om det är det som avses.
 
Jag köpte för några år sedan ett par Arxus mono, och de är verkligen mjuka. I mitt tycke möjligen något för mjuka. Vridstyvheten i sulan kunde vara större, tycker jag. Verkar hålla väldigt bra också.


Jag har dem också. Mjuka och bekväma men usel nötningshållfasthet. Innerfodret tog slut i hälen på bara 3 månader. Tråkigt bemötande från företaget. Kommer aldrig köpa arxus igen.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.