Mitt stackars rep......

är så smutsigt. Är det någon som har något bra tips på hur man rengör rep. Jag har hört att vissa klättrare tvättar sina rep i tvättmaskin. Är det verkligen att rekomendera eller finns det nått annat bra sett som inte sliter så mycket på repet.
Tacksam för svar....
Fredrik.

Badkar

Jag har tvättat rep i badkar, i ljummet vatten. Repet blir renare från både smuts och impregnering.
Vanligtvis behöver ett rep inte vara renare än så.
I det här vädret torkar repet snabbt om du hänger det ute.
Vill du impregnera repet i efterhand finns det impregnering på burk som du badar repet i (m.a.o. det behöver inte vara impregnering i sprayformat)

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Undvik UV

Nylonfibrer är känlsiga för UV-ljus och skall därför inte hänga ute några längre stunder. Förvaran alltså inte ett rep i solen. Och andra sidan måste man ju kunna klättra även i fint väder så jag antar att känsligheten kanske överdrivs lite av tillverkarna, så en kort (några timmar) torkning av repet torde nog går bra trots allt.

Att tvätta i badkar fungerar bara bra, jag har gjort det flera gånger, ibland med mycket skitiga rep.

Lycka till!

Sol!

Jag tänkte glatt på UV-strälningen då jag skrev mitt inlägg. Jag var nästan säker på att någon skulle känna sig tvungen att kommentera. Fast du lade ju in ett aber! :)

Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips