Mitt stackars rep......

är så smutsigt. Är det någon som har något bra tips på hur man rengör rep. Jag har hört att vissa klättrare tvättar sina rep i tvättmaskin. Är det verkligen att rekomendera eller finns det nått annat bra sett som inte sliter så mycket på repet.
Tacksam för svar....
Fredrik.

Badkar

Jag har tvättat rep i badkar, i ljummet vatten. Repet blir renare från både smuts och impregnering.
Vanligtvis behöver ett rep inte vara renare än så.
I det här vädret torkar repet snabbt om du hänger det ute.
Vill du impregnera repet i efterhand finns det impregnering på burk som du badar repet i (m.a.o. det behöver inte vara impregnering i sprayformat)

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Undvik UV

Nylonfibrer är känlsiga för UV-ljus och skall därför inte hänga ute några längre stunder. Förvaran alltså inte ett rep i solen. Och andra sidan måste man ju kunna klättra även i fint väder så jag antar att känsligheten kanske överdrivs lite av tillverkarna, så en kort (några timmar) torkning av repet torde nog går bra trots allt.

Att tvätta i badkar fungerar bara bra, jag har gjort det flera gånger, ibland med mycket skitiga rep.

Lycka till!

Sol!

Jag tänkte glatt på UV-strälningen då jag skrev mitt inlägg. Jag var nästan säker på att någon skulle känna sig tvungen att kommentera. Fast du lade ju in ett aber! :)

Björn

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.