min utrustning ser ut på detta sett

Ja nog lever och frodas militärromantiken ännu! Använde just denna utrustning under min vintertjänstgöring och minns hur blöt, frusen och deppig man var efter ett par veckor i fält. Trots att vi plockat på oss varenda pinal och att denna utrustning vägde många ggr mer var det knappt att vi kunde hålla oss varma, och omgruppering med bibehållen stridseffektivitet var inte att tänka på. Varför tror ni att försvaret idag köpt in i stort sett samma utrustning som vi idag hittar i friluftsbutikerna? Jo just för att man insett att det inte går att försvara landet med ha halva manskapet på sjukan. Är man bara lite uppfinningsrik och förutseende kan man hitta hyfsat modern utrustning begagnat eller på reor. Samlar man på sig över en längre tid så behöver det inte kosta mycket mer än denna mögliga mobb-utrustning. Har man dessutom några vänner kvar kan man säkert låna ett och annat. Då slipper ni kånka på tunga tortyrinstrument från andra världskrigets dagar och få med er tillräckligt med proviant för att stanna ute länge nog att på allvar börja njuta av turen.
 
skulle vara intressant om flera än jag lade ut bilder på biliga utrustning och bra utrustning.
mest det ni har i ryggan.

jag går för det mesta själv även på vinten då går jag på tur i skogen så jag kan elda. och på barmarken på fjället.

sem är det så varför jag valde denna utrustning är att den är enkel, mångsidig och håller...
 
Hemmagjort vedkök, gjort av en gammal konservburk och delar av ett kasserat kylskåpsgaller:
5c8fdc456f76a209d8ce4d651dfc04c6.jpg


Hemmagjord hopfällbar såg:
94f3433cf770e01c0e4f2aff0284ea63.jpg


Första hängmattan med presenning:
f0b2f2b012a7221034c93110df078920.jpg



Kostnad för vedköket = 0 kronor
Kostnad för sågen = 60-70 kronor (sågbladet)
Kostnad för hängmatta = 120 kronor (begagnad)
Kostnad för sovsäck = 100 kronor (auktion)
Kostnad för presenning = 30 kronor (macken)

Har dessutom hittat 2 dunsovsäckar för 50 kronor styck på loppis bla en Fjällräven Himalaya (-20 grader).
Har ett par Tegsnäsare som jag köpte för 200 kronor. Dom är minst 20 år gamla men håller säkert 20 år till vid normal användning.

Det finns som sagt var massor av funktionsdugliga saker att hitta för väldigt billiga penningar om man håller ögonen öppna. Mycket går dessutom att göra själv.

Sen så vill väl även jag gärna ha ett Hillebergtält och en massa andra dyra saker men det ligger liksom inte inom den budget som jag för tillfället har. Jag är nöjd i alla fall, för huvudsaken är att jag kommer mig ut i naturen så ofta som möjligt och då sitter det inte i vilka prylar man har utan vilken inställning man har.

Ha det!
 
Såg, vad är det bilden visar? Diskussion blir helt meningslös om vi skall gissa oss till vad det är för prylar i dina packsäckar och vad de har för spec! Vad jag kan se finns det lättare och bekvämare alternativ på var och varannan stormarknad. Biltema kök, Classe tält, Intersport/TeamSportia/Stadium sovsäck/rygga/regnställ osv för att inte tala om allt du kan köpa begagnat. Då hamnar du i trakterna av 1500kr, men om du bara går ut och sätter dig i skogen över helgen duger ju vad som. ;)
 
Hemmagjort vedkök, gjort av en gammal konservburk och delar av ett kasserat kylskåpsgaller:
Kostnad för vedköket = 0 kronor
Kostnad för sågen = 60-70 kronor (sågbladet)
Kostnad för hängmatta = 120 kronor (begagnad)
Kostnad för sovsäck = 100 kronor (auktion)
Kostnad för presenning = 30 kronor (macken)
Har dessutom hittat 2 dunsovsäckar för 50 kronor styck på loppis bla en Fjällräven Himalaya (-20 grader).
Har ett par Tegsnäsare som jag köpte för 200 kronor. Dom är minst 20 år gamla men håller säkert 20 år till vid normal användning.
Det finns som sagt var massor av funktionsdugliga saker att hitta för väldigt billiga penningar om man håller ögonen öppna. Mycket går dessutom att göra själv.
Sen så vill väl även jag gärna ha ett Hillebergtält och en massa andra dyra saker men det ligger liksom inte inom den budget som jag för tillfället har. Jag är nöjd i alla fall, för huvudsaken är att jag kommer mig ut i naturen så ofta som möjligt och då sitter det inte i vilka prylar man har utan vilken inställning man har.

Ha det!

Billigt och innovativt men inte en enda pryl från ÖB. Tvivlar dock starkt på att det sovarrangemanget duger på vinterturer! Dessutom saknas två tredjedelar av vikten såsom mat, ryggsäck, kläder, skor osv.
 
trevliga att se att du kom över lite prylar och att du tillverkade lite också ju peter1969.
för dels så får ju prylarna ett annat värde om man gör dom själv.

jag har en sovsäck från jula och den funkar bra och även ett tält är därifrån från jula så det finns både ÖB prylar och icke ÖB prylar i min packning.

sen är jag en som ha haft dyra sovsäckar som inte höl måttet och även en del dyr andra pinaler som inte höll så bra för den användning som jag tycker dom ska hålla.
i packpåsarna är det tält i den ena och i den andra liggunderlag och sovsäck.

liggunderlaget fick jag för 75 kr.

men vi är ju olika ju och det respektera jag ju, vissa gillar dyr andra inte så är det,

det är ju det som man upplever som är det viktiga och inte prylar.

eller som jag ha lärt mig är att man måste lida för att förstå, ingen förstår hur det känns att ha skavsår på fötterna om han inte ha upplevt detta.
allt handlar om kunskap och färdighet.

hoppas flera kommer med härliga bilder på bilig utrustning och det dom gör själva för att hålla nere kostnad.
 
Billigt och innovativt men inte en enda pryl från ÖB. Tvivlar dock starkt på att det sovarrangemanget duger på vinterturer! Dessutom saknas två tredjedelar av vikten såsom mat, ryggsäck, kläder, skor osv.

Jag har inte påstått att det där sovarrangemanget duger vintertid. Var du fått det ifrån vet jag inte, du måste nog ha missförstått. Självklart är inte detta all min utrustning när jag är ute, jag visade bara bilder på delar av min utrustning eftersom signaturen såg gärna ville se bilder på våra grejer.

Den här bilden visar dock på ett sovarrangemang som duger vintertid:

a0b531a2cb2560d6fd15bc3f22e64fc6.jpg


Det är samma hängmatta men med de 2 dunsovsäckarna som jag köpt för sammanlagt 100kr. Tarpen är en hemmagjord av silnylon som på denna bild är uppsatt enbart som ett vindskydd eftersom det skulle bli en klar och kall vinternatt och jag ville ha nöjet av att ligga och titta på stjärnorna under kvällen. Tarpen går att spänna upp på olika sätt tex som ett A och då får jag skydd för nederbörd. Skulle det blåsa och snöa mycket så kan jag vika in gavlarna så att det blir tätt även därifrån.

Och ja, det här duger gott på vinterturer men naturligtvis endast i terräng där det finns möjlighet att fästa en hängmatta.......

Om det är totalvikten vi ska diskutera så har jag en utrustningslista på min hemsida som ni gärna får gå in och titta på och kommentera.
 
fast jag måste säga att det inte alltid behöver ha med budgeten att göra, vilka prylar man väljer.

för egen del, oavsett om det för tillfället är mycket eller lite i plånboken, köper jag helst begagnat, då det är möjligt.

jag har varit med folk ute som knappt vågar röra sig och använda sina prylar av rädlsa för att det ska gå sönder eller bli förstört. en kompis har en båt som man knappt kan sitta upprätt i utan att det kommer instruktioner för hur man ska vara och göra.

visst köper man nån "fin-jacka" ibland, men ska man ut på nå´t äventyr tar jag hellre nån gammal tröja som det inte gör ett dugg om revar upp mot nån gren, eller så.

jag gick förresten så sent som under förmiddagen och funderade på militärens vadmalsbyxor, jag vet inte om dom hette m58 eller m39, det kanske fanns fler modeller? jag har fått en känsla av att dom är lite som den vanliga m59 byxan i modellen? men i vadmal (tjockt ylle). någon som vet nåt om dom? vadmal är ju ganska rejäla grejjor, om man köper det i jaktbutiken på fiina gatan..

kul att se era bilder. gärna mer sånt!
 
jag gick förresten så sent som under förmiddagen och funderade på militärens vadmalsbyxor, jag vet inte om dom hette m58 eller m39, det kanske fanns fler modeller? jag har fått en känsla av att dom är lite som den vanliga m59 byxan i modellen? men i vadmal (tjockt ylle). någon som vet nåt om dom? vadmal är ju ganska rejäla grejjor, om man köper det i jaktbutiken på fiina gatan..

Finns bl a att köpahär!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.