Min tå har domnat.

Känns ju spontant som att man skall byta dojor ändå, om man får dessa symptom av klätterskorna. Taskig komfort och eventuella nervskador förtar med råge den lilla vinst man kan göra genom att ha supertajta skor.

Ett par bra dojor ska vara tajta, men de ska vara lika tajta överallt, dvs inte pressa på nån enskild punkt.
 
tråden kapad!

Shanghajar den här tråden!

Jag köpte mitt andra par skor som är modellen tightare än mina förstaskor.
Miura 39.5 stl
Dom sitter fantastiskt bra på foten och det gör inte ont.
Men efter ett längre pass på 3-4 timmar blev det problem. Rättare sagt dagen efter började båda stortårna ömma rätt rejält.
Nu har det gått ungefär en vecka och jag har provklättrat lite med dom och tejpade tårna, vilket faktiskt hjälpte. Känslan är som när man har överansträngt lederna i fingrarna, undrar lite då om jag borde låta bli klättring helt ett tag eller kan jag tejpa och köra?

Klart svårt att ge en diagnos men tänkte mer om någon känner igen sig och hur dom har gjort.
Jag har ingen domningskänsla alltså utan bara stelhet/smärta i leden när jag böjer på tårna
 
Klart svårt att ge en diagnos men tänkte mer om någon känner igen sig och hur dom har gjort.
Jag har ingen domningskänsla alltså utan bara stelhet/smärta i leden när jag böjer på tårna
Jag fick problem med ena stortån ganska snart efter att jag började använda ett par nya skor. Jag lät bli dem och efter ett tag så blev tån bra igen. Något år senare plockade jag fram de där skorna igen och gav dem en ny chans... och fick ont i tån igen, så jag håller mig borta från dem.
 
Töja skon?

Nu är inte jag så välstadgad att jag kan införskaffa mig ännu ett nytt par (Har haft dessa i någon vecka så tvivlar att jag kan lämna tillbaka dom).
Kan jag kanske töja ut tåboxen med lite snäll värme eller något?
Någon erfarenhet med detta?
 
Helt ovetenskapligt... Jag har haft ett par Miura som satt trångt och bra först och som sedan gav mig väsentliga problem med stortån på ena foten (den som är lite större). Hade svårt att klättra mer än en led ett bra tag. Sen glömde jag mina extra skor på en resa till Mallorca och var tvungen att köra deep water soloing med dom. Jag har hört det kan förstöra dom men vad gör man. De överlevde tacksamt nog och rent faktisk gav sig skon lite och det gick att klättra. Skulle dock inte rekommendera saltvattenbad för skorna ;)

Nu har jag bytt till ett par som inte ger mig helt samma känsla men som mina fötter tycker mycket mer om. Även om jag älskade mina Miuras, så är jag överglad att jag gick över till Tarantolas som lär få följa med på en och annan långtur vilket jag svor att aldrig ta med mina miuras på igen.

Lärdomen är väl att oavsett ambitioner och fåfänga fortsätta leta tills du hittar ett par som passar just dina fötter. Jag har för övrigt längre andratå vilket minskar marknaden avsevärd.
 
Lärdomen är väl att oavsett ambitioner och fåfänga fortsätta leta tills du hittar ett par som passar just dina fötter. Jag har för övrigt längre andratå vilket minskar marknaden avsevärd.

Ja jag kan ha blivit blind av alla jättenöjda recensioner och då mina fötter inte är "speciella" på något sätt tänkte jag att dom skulle sitta finfint. :cool:
Men efter att ha läst på om skador i fotleder vill jag inte riskera något annat än skorna. Så ska försöka töja dom lite snällt i tåboxen och ser om det blir bra resultat. Kan återkomma med rapport!
 
Fick även en delvis blå nagel...

...efter förra sommarens Kungsled. Toppen och yttersidan på båda stortårna domnade bort och den ena tånageln blev även åka på yttersidan. Domningarna fanns kvar ganska länge, typ 4 månader, men nu är dom bra igen :)
 
Har problem med att toppen på min ena stortå varit avdomnad, utan att göra ont, i typ två månader nu. Hittade precis denna tråden och hoppas att detta är svaret. Upptäckte sen att denna tråden skapades ca ett halvår innan jag ens var född så kände mig tvungen att skapa ett konto och kommentera hahah
 
Balettflickornas råd är 2-300 tåhävningar per dag utan skor, ökar cirkulationen och stärker foten, inte i en serie utan uppdelat på 4-8 pass per dygn.
Vill ni lära er något om tåproblem titta på deras fötter.

go tur
 
Tåhävningar är även en god idé om man har problem med hälsenorna (eller om man inte vill ha sådana problem).

Efter en vandring fick jag problem med avdomnad utsida på båda stortårna som tog ett halvår att läka. Lärdomen för min del var att "tåboxen" måste vara vid, just vid stortån. Det räcker inte med att det är en storlek som gör att tårna inte slår i framåt och foten kan svullna, är de för snävt skurna vid stortån så skadas nerven.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...