Min fjällmat

För mig få maten väga lite mer så det blir detta:

Frukost: Gröt med russin och blåbärssoppa/ Fruktsoppa

Lunch: Soppor av olika slag med extra tillbehör så som ris, pasta.

Middag: som lunch och lite köttfärs o spagetti även köttbullar.

idéerna kommer nog komma och går.

Nå vad tycker ni?
 
Saknar mellanmålen och fett. När du går under dagarna är fettmotorn igång och tillför du inte kommer du att må dåligt då kroppen går på minus, jämte att de slaggprodukter du har lagrade i kroppsfettet måste filtreras ut.
Ulla Johansson Näring och hälsa http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3100.

bra att du sa de, jag kommer nog köpa torkat renkött så får man även in lite salt på turen.
och stannar jag vid någon stuga där det finns lite mera att välja på så blir det nått mera fett i.
 
Det är som jag skrev tidigare (lite skämtsamt) en högst konventionell och traditionell matlista på en fjälltur. En start på morgonen med kolhydrater och en värmande soppa till lunch, lätt att tillaga, kanske klar i termosen. Middag med mer proteinrik mat. Som kommenterats tidigare behövs fett och mellanmål. Färdigbredda mackor underlättar. Den traditionella påsen med så kallad jägarsnus inte att förglömma. Torkat kött är härligt att gnaga på. Salami och fet hård ost är något jag har med mig. Norsk brunost likaså.
Det man tycker om till vardags är oftast än godare där ute.

Avslutningsvis
Skrev ett inlägg tidigare ämnat att skoja till det som tydligen tagits bort. Kanske det ansågs stötande eller? Finns alltid en risk för missuppfattningar trots smailys. Annars brukar vi väl inte vara så surmagade och känsliga här.

Ted
 
Morgongröten kan lätt förstärkas med hackade nötter, solrosfrön, linfrön, mandelmjöl mm.

En soppa kan snabbt förstärkas med ex röda linser som är både snabbkokta och proteinrika.

Att koka vanlig pasta är inte direkt energieffektivt, då det blir mycket varmt vatten man tvingas hälla bort. Bättre byta till couscous eller bulgur. Bulgur samkokt med skivad ölkorv, hackade soltorkade tomater, olivolja, torkade grönsaker, torkad svamp etc är gott käk till middag:)
Äggröra på heläggspulver och gräddpulver med ölkorv är riktigt energirikt och gott.
 
Att ha en liten plastflaska olja med dig är aldrig fel. Kör man solrosolja som inte smakar nått kan man tom. spetsa gröten med lite för att öka fetthalten.
 
Som Monsen skrev, vi badade i kött men blev svagare allt eftersom tiden gick. När vi fick i oss bröd och pasta, och allt annat i kolhydrater kände vi livsandarna vakna. Långsamma kolhydrater toppad med snabba under kraftig prestation. Smörj maskineriet med fett. Fett har du antagligen egna depåer av men vill du vara säker, ta smör på köttet.... 😄 Undvik skjörbjugg drick vin. 😄😄😄
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.