Proviantering på cykeltur

På mina vandringar, speciellt utanför fjällen, har jag vid tältning ofta varit hänvisad till att proviantera , vilket jag oftast, med viss möda, kunnat göra i vanliga snabbköp. Nu är det tveksamt om ryggen (som jag dock tränat en hel del i vinter). Under pandemisomrarna har jag cyklat, med start och mål hemma, eftersom jag inte vågat ta tåg eller buss. På cykeln (med två packväskor och pakethållare) kan jag lassa mat för kanske 4 dagar, sparar en dag eftersom jag äter första morgonmålet och sista middagen hemma.

Iår skulle jag vilja göra lite längre turer, men när jag granskar utbudet i vanliga snabbköp ser det ganska magert ut. Tidigare har man kunna rädda sig med ex.vis Knorrs Spaghetteria.
Soppor i kombination med snabbkokt pasta är det enda jag kommer på till huvudmålet, som skulle bli det enda lagade målet (morgonmål: nötter, fröer, kaffe, mellanmål: bars och chokladkakor, och vad jag hittar på serveringar utmed färdvägen). Jörgen Johansson brukar rekommendera ölkorv e.d. vilket mättar bra, men rekommenderad förvaring är under 8,5 grader. Någon som har fler bra idéer, som inte drar mycket bränsle (när jag handlat i sportaffärer har det mest blivit sådant som man bara häller kokande vatten över)

(I min ungdom cyklade jag som intensivast somrarna 1970-1980, i Sydsverige, och en sommar, 1981, i Skottland, men då tältade jag aldrig, det blev hotell och B&B, aldrig ens vandrarhem).
 
Man kommer nog förbi en butik el bensinmack varje dag, så inget problem om man inte är många dar i vildmarken. Det mesta håller en dag eller två, och man kan ju köpa något fryst och ta med. Chicken nuggets el panerade fiskbitar. Grillad kyckling. Med pasta el couscous och någon sås till. Dvs fixa mat nästan som hemma.
 
På cykel i bebodda trakter kan man proviantera varje dag och behöver inte leta efter turmat. Koservburk funkar. djupfrysta köttbullar/grönsaker. I princip all vanlig mat funkar ett dygn i packningen.

/John
 
Jag borde ha skrivit att jag bara är intresserad av torra varor med kort koktid, alltså sådant som jag brukade köpa (för flera dagar i stöten) på mina vandringsresor, speciellt i Frankrike och Italien. Det är inte precis ett överväldigande utbud av djupfrysta eller konserverade produkter i enpersonsförpackningar, därtill är det en del kladd med sådant. Tittade f ö närmre på sådant som ölkorv och salami som håller bra i obruten förpackning, men sathalten förskräcker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersOleander Proviantering på Island? Friluftsmat 8
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.