Metod för att få ner tjock dunsäck i påse

Alltså jag håller på att få fnatt här. Jag har haft många olika typer av sovsäckar genom åren, de flesta dun, och det har alltid gått att packa ner dem genom att knöla ner dem i en kompressionspåse. Brukar sitta i skräddarställning och dra sovsäcken mellan min ena arm och mitt lår, för att hela tiden förflytta luften ut mot påsens öppning.

Nu har jag köpt en sovsäck för -30 och den är makabert stor när den är uppfläkt. Jag har läst mig till att folk har lyckats packa ner den i mediumstorlek på kompressionspåse, men jag har problem med att bara få i den i en large. Den suger i sig ny luft blixterfort, så även om jag lägger mig på den med kroppstyngd, så omedelbart när jag reser på mig så sörplar den i sig mer luft igen.

Någon som känner igen fenomenet? Hur gör ni när ni ska packa ner/komprimera alpina sovsäckar?
 
Jag har sovsäcken i famnen och pressar ut så mycket luft som möjligt, placerar packsäcken mellan knäna och försöker ha så mycket av säcken i famnen som möjligt för att kunna pressa ut lite luft var gång jag boxar ner mer och mer av sovsäcken i packpåsen.

Min CWM säck är sjukt svår att få ner i packpåsen, den har Pertex Endurance som yttertyg, ibland smiter den innan jag hunnit boxa ner tillräckligt mycket i packpåsen och hinner blåsa upp sig igen. Sjukt svår manöver att genomföra i ett trångt tält.
 
Köp en ännu större kompressions påse som inte är lufttät. Så löste jag problemet. Fast det är bra träning att försöka packa ner i trånga packsäckar och man får upp värmen😄
 
Jag har sovsäcken i famnen och pressar ut så mycket luft som möjligt, placerar packsäcken mellan knäna och försöker ha så mycket av säcken i famnen som möjligt för att kunna pressa ut lite luft var gång jag boxar ner mer och mer av sovsäcken i packpåsen.

Min CWM säck är sjukt svår att få ner i packpåsen, den har Pertex Endurance som yttertyg, ibland smiter den innan jag hunnit boxa ner tillräckligt mycket i packpåsen och hinner blåsa upp sig igen. Sjukt svår manöver att genomföra i ett trångt tält.

haha, jag känner igen det där med att den smiter, eller att man inte ser upp med att en del åkt ut lite bakom en och vips är det som en ballong där :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handbagsatdawn Ursack / Metod för gnagare Utrustning allmänt 2
stenblock Varför så få ofodrade polycottonjackor Utrustning allmänt 66
kallegroda Få bort lukt ur vinterkängkor Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Krokmark Få bort lukt från ryggsäck. Utrustning allmänt 18
MAW Få bort batterigojs ur lampa?? Utrustning allmänt 8
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
yeahyeahyeah Om att få bra komfort ur en ramryggsäck Utrustning allmänt 26
UffeB Retur av USA-köp - hur få tillbaka tull + moms? Utrustning allmänt 5
flanell lundhags storlekar, referenser, ge & få svar !!!!! Utrustning allmänt 45
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
Mezzner Hur få termometerns spritpelare hel? Utrustning allmänt 13
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
smilfink primus gas - svårt att få tag på? Utrustning allmänt 1
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Ix Få bort bensinlukt Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.