Metod för att få ner tjock dunsäck i påse

Alltså jag håller på att få fnatt här. Jag har haft många olika typer av sovsäckar genom åren, de flesta dun, och det har alltid gått att packa ner dem genom att knöla ner dem i en kompressionspåse. Brukar sitta i skräddarställning och dra sovsäcken mellan min ena arm och mitt lår, för att hela tiden förflytta luften ut mot påsens öppning.

Nu har jag köpt en sovsäck för -30 och den är makabert stor när den är uppfläkt. Jag har läst mig till att folk har lyckats packa ner den i mediumstorlek på kompressionspåse, men jag har problem med att bara få i den i en large. Den suger i sig ny luft blixterfort, så även om jag lägger mig på den med kroppstyngd, så omedelbart när jag reser på mig så sörplar den i sig mer luft igen.

Någon som känner igen fenomenet? Hur gör ni när ni ska packa ner/komprimera alpina sovsäckar?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har sovsäcken i famnen och pressar ut så mycket luft som möjligt, placerar packsäcken mellan knäna och försöker ha så mycket av säcken i famnen som möjligt för att kunna pressa ut lite luft var gång jag boxar ner mer och mer av sovsäcken i packpåsen.

Min CWM säck är sjukt svår att få ner i packpåsen, den har Pertex Endurance som yttertyg, ibland smiter den innan jag hunnit boxa ner tillräckligt mycket i packpåsen och hinner blåsa upp sig igen. Sjukt svår manöver att genomföra i ett trångt tält.

Köp en ännu större kompressions påse som inte är lufttät. Så löste jag problemet. Fast det är bra träning att försöka packa ner i trånga packsäckar och man får upp värmen😄

Jag har sovsäcken i famnen och pressar ut så mycket luft som möjligt, placerar packsäcken mellan knäna och försöker ha så mycket av säcken i famnen som möjligt för att kunna pressa ut lite luft var gång jag boxar ner mer och mer av sovsäcken i packpåsen.

Min CWM säck är sjukt svår att få ner i packpåsen, den har Pertex Endurance som yttertyg, ibland smiter den innan jag hunnit boxa ner tillräckligt mycket i packpåsen och hinner blåsa upp sig igen. Sjukt svår manöver att genomföra i ett trångt tält.

haha, jag känner igen det där med att den smiter, eller att man inte ser upp med att en del åkt ut lite bakom en och vips är det som en ballong där :p

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips