Merinoull underställ?

har tänkt köpa ett nytt underställ i Merinoull,har en Icebreakers tröja,men vill testa annat märke nu,
har kollat lite på Smartwools och Aclima grejor.


hur är dom i passformen efter tvätt, är det bra kalité på deras produkter??

ska ha understället vid fysiska aktiviteter,löpträning,vandring m.m.

/pelka
 
Skall man tvätta ofta (regelbundna fysiska aktiviteter), så har ju ull många nackdelar. Hållbarheten är sämre, och man kan inte tvätta så ofta och vid samma temperatur som syntetställ.

Däremot är ju ull mycket bra vid mindre fysisk aktivitet, och om man är ute under längre tid.
 
Jag har erfarenhet av Icebreaker, Aclima och Lundhags Aero. Enligt mig håller Icebreaker formen bättre än motsvarande Aclimaplagg.
Lundhags Aero(50/50 blandning av merinoull/syntet) är det mest formstabila plagget och det i längden mest hållbara.
För att bäst bevara form och hållbarhet, är det mycket viktigt att följa fabrikanternas tvättanvisningar noggrant!
 
Senast ändrad:
Skall man tvätta ofta (regelbundna fysiska aktiviteter), så har ju ull många nackdelar. Hållbarheten är sämre, och man kan inte tvätta så ofta och vid samma temperatur som syntetställ.

Däremot är ju ull mycket bra vid mindre fysisk aktivitet, och om man är ute under längre tid.

om jag ska vara ärlig så kommer jag nog andvända understället mest vid vandring och flugfiske turer

och köra mest med syntetstället jag har vid löpträningen;),billigare och ingen fara om man tvättar sönder det;)
 
Följ tvättråden som sagt! Tänk även på vilket tvättmedel du använder. Vissa tensider äter ull. Dyrköpt erfarenhet! Finns några trådar om det här på utsidan, annars googla.

/En som just nu sitter i en tunn, skön, varm Icebreaker 150-tröja men även har Smartwool, Ullfrotté, Devold och North Face
 
Jag har en merinounderställströja från Janus som jag har haft i 2-3 år nu. Den håller fortfarande formen men har börjat få en del små hål runt halsen/axlarna. Hålen är troligtvis ett resultat av slitage mot ryggsäcksremmarna när jag har haft den som enda lager på varma sommarvandringar, vilket den egentligen inte är avsedd för.

ANDERS
 
Jag är kanske jävig eftersom vår förening säljer Ullmax. Men kan ändå inte riktigt hålla truten...

Ullmax Merinoset kostar 500 kr
Smartwool set kostar 1500 kr.

Visst kan det finnas en skildnad i kvalitet och passform. Men du bör i alla fall känna på Ullmax prylar innan du bestämmer dig.

Ullmax = 230 gram/m2
ITAB = 180 gram/m2
 
Jag har underställ från Icebreaker och Ullmax. Använder mest Icebreaker för att det är behagligare mot huden. Kan konstatera att Icebreaker är mer formstabil. Jag har använt Icebreaker för motionspaddling, löpning och skidåkning i ca 1.5 år. Ullmax är förvisso väldigt billigt, men kliar, luddar och är inte lika formstabil.
Syntetställ brukar stinka redan efter en användning, medan ull håller sig luktfritt länge. Jämfört med ett Craftunderställ i syntet tycker jag att Icebreaker ändå är mer prisvärt. Bättre passform och behöver inte tvättas lika ofta (=miljövänligare).
 
Ull regerar

Jag kör med Icebraker och Aclima. Båda ställen funkar utmärkt och håller bra (form och övrig hållbarhet)

Kombinationen Icebraker och Aclimas Ull-brynja är oslagbar. Man är torr och varm även vid svettigare arbete.

Syntet är bara vettigt om du skall ha det till slit och släng. Rätt skött håller ull minst lika bra och har fördelen att man inte behöver slänga hela grejjer för att de stinker rejält även efter tvätt :)


BZ/
 
Ull är ju finfint, men akta dig för att köpa icebreakers tunnaste variant... den håller inte för speciellt mycket. Har två långkalsonger som gått sönder av normal användning. Däremot de tjockare är väldigt sköna och väl fungerande. De skönaste jag har är ett tjockare ställ från Smartwool...

Lundhags blev snabbt missfärgad av sol, efter en vecka i fjällen. Så dom går bort framöver.
 
Finns som sagt många

olika fabrikat och föredrar modeller med polokrage och blixtlås fram i halsen för att kunna reglera. Jag har erfarenhet av Lundhags (snygg men lite kort i ryggen), Icebreaker (skör) och Englesons vilken är överlägset billig har syntetinblandning och verkar hålla bra men den äldre modell jag har hade nog inte Merino. Den nyare jag köpte i höstas har Merino vill jag minnas även om det inte framgår av länken nedan och är lite mjukare i varje fall efter bara ett par tvättar och den har jag inte så lång erfarenhet av ännu. Det är skönt att ha två ställ så att man kan tvätta ett i taget.

Thure

http://www.engelsons.se/jakt-fritid...01=2250&parent02=2267&parent03=2310&sida_nr=1
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
belcanto 100% merinoull i underställ? Kläder 45
AndersOleander Tvätt av underställ i merinoull Kläder 7
diwic Merinoull - yeah, right Kläder 35
macgunde Overall/onepeace i merinoull? Kläder 9
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
rJohansson Hänga woolpower på galge? (Merinoull) Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
rJohansson Lundhags strumpor motsvarande i woolpower? Kläder 15
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
Mansson Merinoull Kläder 0
skallagrimson merinoull eller ej Kläder 100
Jocke B Merinoull med lycra? Kläder 4
Still Alive Djurplågeri bakom Merinoull? Kläder 36
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
mathias Merinoull - Djurhantering Kläder 38
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Chevalier Varför färre underställ med polokrage? Kläder 10
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
triptrapp Fjällräven bergtagen underställ Kläder 3
Wolfred Underställ Kläder 3
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
Koga Signature Thermo-underställ. Kläder 11
storskogen Sökes: Underställ (baslager) med hel dragkedja Kläder 2
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Seebra Underställ, temperatur och fukttransport Kläder 33
skral Underställ för 4700 - nån som är sugen? Kläder 22
Moga Underställ i linne, hur bra är det? Kläder 7
staffan.rosvall Underställ med lång passform? Kläder 8
miaz onesie / one piece underställ/pyjamas i tjockt material Kläder 17
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
Urwaldjaeger Woolpower-underställ att sova i Kläder 14
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
Mattias1981 Prisvärt underställ?? Kläder 11
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
orjanraberg Underställ i Coolmax? Kläder 2
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
Demogorgon Underställ Kläder 9
filippus Underställ, byxa och ryggsäck Kläder 6
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
fuzzyl underställ sommartid?! Kläder 25
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...