Matlagning till 6pers på gaskök

Hej,

Behöver ett gaskök som klarar ett pastakok 6pers. Dvs en gryta på ca 5l (mindre blir tajt till 6pers). Turen är på en vecka i sjölandskap så att bära lite extra vikt för mindre gasåtgång är sannolikt klokt.

I normalfallet hade jag tagit mitt stora vedeldade kök men nu ska vi till ett reservat som har eldningförbud med dessa (har kollat med länstyrelsen och även vedeldade kök var otillåtna om än att de kanske inte fanns med i tankarna vid beslutet om eldningsförbud).

Jag har redan ett trangia 25 och kastrull på 5l samt en toppmonterad brännare.

I Teorin kan jag såklart ställa detta på trangian i "stekpanne läge". Alla som testat, vet att det är snudd på värdelöst i vind. Vågar inte balansera 5l på mitt toppmonterade.

Så vad gör man? Modifierar trangiat, skaffar en spindelbrännare och vindskydd?

Mina alternativ:

1. Löst vindskydd till trangia och 3 skruvar som stöd (lämnar övre vindskyddet hemma)
  2. Ca 350g och 120mm hög för brännare/stöd
  3. Löst Vindskydd 200g

4. Trangia triangel (Ser ut att bli vingligt?)
  5. Ca 290g
  6. Löst vindskydd
  7. 110g

8. Billig spindel (omdömen?)
  9. 210g/90mm hög
  10. Löst vindskydd
  11. 110g

Då trangia blir relativt hög så behöver jag nog ett högre vindskydd, vilket ställer till både för packvolym och vikt. Dock inte så lockad av att köpa mig ett fjärde kök (eller det vill jag såklart men kanske inte min fru). Toppmonterade åker med för att få 2 plattor samt lite backup. Är inte så lockad av att dela upp matlagningen eller leva på torrfoder.

Någon som har en elgant lösning eller tips på vägen?

Vad ska ni göra? Vandra, paddla? Behöver ni bära långt?
Det var ett intressant problem, på mina turer räcker det oftast att ta med yxa, tändstickor och stekpanna så är köksbiten löst. Och kaffepannan förstås😀

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vad ska ni göra? Vandra, paddla? Behöver ni bära långt?
Det var ett intressant problem, på mina turer räcker det oftast att ta med yxa, tändstickor och stekpanna så är köksbiten löst. Och kaffepannan förstås😀
Paddla, men med några ordentliga lyft och en 5åring i släptåg. Dessutom lär denna konstelation återkomma så en lätt lösning är prioriterad.

Hade föredragit ved jag med men får snällt följa reglerna :)

Det är inte lätt, en 5 liters gryta full både väger och kräver energi för att koka. Rent spontant skulle jag vilja dela ner det på två kök, ex två Trangia 25 - varje för 3 personer.
För att köket skall bära denna tunga gryta, inte bli för vingligt och samtidigt ha tillräcklig effekt för att koka så mycket vatten behöver du en rejält stadigt kök med bra vindskydd, snudd på tvålågigt campingkök. Av de brännare du räknat upp är jag tveksam till att någon blir speciellt bra med en så stor och tung gryta, möjligen skulle en stadig multifuelbrännare typ Primus OmniFuel eller Optimus Polaris funka.
(Koka ren pasta i vatten är inte optimalt för turer pga så stor vattenåtgång som sedan skall hällas av = slöseri med bränsle man skall bära med sig, men kanske inte lika viktigt på en paddeltur)

Jag hade kanske satsat på ett större campingkök till en sådan tur. Kanske detta?

Då kan du ha vilka kokkärl du vill.

Testade fö just en alu kastrull i mitt Trangia 27. Den rymde 2,5 l och stod rätt stadigt i köket. Men då behöver du 2 kök och drar mer gas.

Det är inte lätt, en 5 liters gryta full både väger och kräver energi för att koka. Rent spontant skulle jag vilja dela ner det på två kök, ex två Trangia 25 - varje för 3 personer.
För att köket skall bära denna tunga gryta, inte bli för vingligt och samtidigt ha tillräcklig effekt för att koka så mycket vatten behöver du en rejält stadigt kök med bra vindskydd, snudd på tvålågigt campingkök. Av de brännare du räknat upp är jag tveksam till att någon blir speciellt bra med en så stor och tung gryta, möjligen skulle en stadig multifuelbrännare typ Primus OmniFuel eller Optimus Polaris funka.
(Koka ren pasta i vatten är inte optimalt för turer pga så stor vattenåtgång som sedan skall hällas av = slöseri med bränsle man skall bära med sig, men kanske inte lika viktigt på en paddeltur)

Håller med om två kök, då har du dessutom redundans.

/Patrik

Lagar ofta mat för flera och med Trangia femliters och en större frilufts stekpanna. Då gäller Primus Omnifuel och bensin (inte gas) till grytan samt en ytterligare spindel men med gas till stekningen. Varför jag använder bensin är bara för det blir billigare på långkok.

Dessutom utgör dessa två brännare tillsammans en slags enhet av ett redundant system som säkerställer bönkokningen som tillsammans med det stekta fläsket bildar den energi som förhoppningsvis möjliggör fortsatt paddling...

Senast ändrad:
Är det bara pastavatten som dimensionerar grytan till 5 l? Man lär ju inte sätta i sig dryga 8 dl mat på en gång annars. Har ni funderat på att lösa problemet "utanför boxen" genom att ersätta pasta med couscous, bulgur och/eller ris? De tillagas inte i mer vatten än den färdiga matvolymen.

Jag vill minnas att vi med lätthet kunde fixa huvudrätt för typ 6-7 hungriga Strövarbarn i Trangias tvålitersgryta, ev. med lite tillbehör i enlitersgrytan på en fristående brännare.

Behöver man någon typ av vindskydd runt Primus omnifuel köket?

Det följer med ett enkelt vindskydd som med fördel kan viras runt bränsleflaskan vid transport. Oftast behöver man stadga det med en klämma i toppen och ev nån tältspik/sten på nersidan. Finns även kortare och högre vikbara plåtar som vindskydd att köpa.
Jag använder även köket inbyggt ibland i Trangia 25. Har även en sk. tystbrännarhatt som underlättar sjudning med lugnt pådrag.
Behöver man någon typ av vindskydd runt Primus omnifuel köket?

Tack för alla svar!

Pastavatten är det som kräver störst, skulle klara oss på mindre gryta om vi håller oss till gryn i olika former men vill helst inte. Det blir även lite tajt om man gör soppa osv. "Risken" finns att vi till och med bli 7pers.

Att dela upp matlagningen är såklart ett alternativ, men något jag helst skippar då det blir en del extra vikt. Viss redundans har jag redan i det toppmonterade om huvudbrännaren skulle ge upp.

En multifuel känns lite väl overkill då jag sällan är ute i några betydande minusgrader. Blir många turer innan jag hämtar kostnaden på bränslet. Men det är inte uteslutet att jag landar där.

Funderar på att tillverka en stor överdel till vindskyddet av en gammal saftmaja eller liknande. Kan vara ganska klen om jag vilar kastrullen på skrivar eller annat stöd. Det är alltid roligt att bygga :p. Det känns som effekten från trangias brännare ska räcka bara man få till effektiviten eller är det för klent?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips